Trimmad 1700 motor…

Forum / Övrigt / SSR / Trimmad 1700 motor…

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      mars 30, 2001 kl. 17:47 #11289

      Hej!

      Ska bygga en 1700 motor med frästa toppar, 7.2 kam, Weber 32/36 och 2 tums system. Jag undrar om ventilerna skiljer sig från 1500 och 1700 motorn? Jag hörde också att man kunde ta ventiler från någon Volvo motor och slänga i, i sådana fall vilka?

      Tacksam för svar…

      /Gustav & Silvia

        mars 31, 2001 kl. 06:43 #79116

        I min 1700-motor, som tagits ur en Taunus -65, skiljer sig inte ventilerna åt. Däremot är fjädrarna annorlunda. Saabfjädrarna är ihoppressade de tre nedersta varven. En standard Fordfjäder har samma avstånd mellan alla varven (=hårdare, antar jag).

          mars 31, 2001 kl. 09:54 #79117

          I know that there are some people driving their tuned V4s with ”ventiler” from Volvo B20 or even from the Saab 900 Turbo 16s!
          Perhaps there are some valves from this cars that have the proper size…Certainly, you have to change the bore of the ”ventilstyrningar”(I hope i use the correct word) because those valves have another shaftdiameter.
          Good Luck
          Erik

            april 1, 2001 kl. 00:01 #79118

            Topparna på 1500 & 1700 är identiska.
            Volvo B20 ventiler(42insug,37utblås e 35utblås) går att använda om man kapar dessa & slipar nya knaster spår.
            Diametrarna på ventilskaften är olika så man
            kan använda Volvos ventilstyrningar.
            Det ska även finns någon BMW vintil som passar(rättlängd), men lösa styringar måste dit.
            Ventilfjädrar.
            Opels hårdare passar rätt in(gamla 1900 mm).

              april 1, 2001 kl. 18:16 #79119

              Om jag inte har fel så sitter det ventiler från en 2.8l v6 i min motor dom har lika längd som original.


              I rather push a Ford then drive a BMW

                Anonym
                april 1, 2001 kl. 21:23 #79120

                Tack för svaren!

                Ska undersöka det där med Volvo-ventilerna, det borde bli billigast. Nya ventilfjädrar från nån gammal Åpel ska nog gå att få det också…

                /Gustav & Silvia

                  april 4, 2001 kl. 01:20 #79121

                  Vi har använt ventilerna från Volvo B20E alt B20 1974-. Dessa är 44/37 istället för 42/37. Skaften är kapade och nya spår svarvade. Svarvning är möjlig efter upphettning av skaften så att del av härdningen försvinner. Ventilerna passar utan att montera lösa styrningar. Man får ha i åtanke att detta är budgetvariant.
                  Skall man vara riktigt seriös är det andra lösningar men också andra pengar.

                  /Ulf

                    april 5, 2001 kl. 20:20 #79122

                    Tar man inte bort härdingen(värmer upp) i Volvo ventilerna så fungerar det yppligt.
                    (dyrt är inte alltid bäst)
                    Slipar man bara lika dana spår som orginal.
                    Jag har gjort ett par sådna toppar för ett par år sen och dessa fungerade yppligt, till och med std ventilfjäderbrickor & hårdare fjädrar.
                    Skilnaden mellan 42 eller 44 i storlek på insugventilen spelar ingen roll. jag ser bara fördelar att använda 42.

                      april 6, 2001 kl. 15:35 #79123

                      det där med att fixa spår måste ju vara enklast i svarven…då det finns
                      hårdmetall stål som svarvar härdad metall.
                      ett sandvik stål…men kan ej nummret..
                      benäms det gråa ståååålt…

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.