Avgasvärden

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avgasvärden

  • Författare
    Inlägg
    • februari 5, 2010 kl. 16:39 #21605

      Nedslående nyheter. Min 900i 16v fick back på avgasvärdena idag. Fattar inte vad felet kan vara. Luftfilter ok, bränslefilter ok, avgassystem ok, nya stift, ny olja, nytt filter. Finns inte några inställningsmöjligheter på luftmassamätaren = Vad göra?

      K-sprit i tanken? Vilket blandningsförhållande i såfall? Det är CO värdet som är för högt 4,9 och det får vara 3,5.

        februari 5, 2010 kl. 17:11 #152644

        tanka 20% etanol brukar få ner CO effektivt

          februari 5, 2010 kl. 17:36 #152646

          Kolla om du har vakuumläckage efter luftmassemätaren.

            februari 5, 2010 kl. 21:32 #152666

            Ja, skulle nog försöka få bukt på detta, då det inte är bra för bränsleförbr…! Skulle tippa på LMM, tempgivaren på insuget eller lamdasonden..!

              februari 5, 2010 kl. 21:47 #152669

              Min bror har en golf2 som var för hög i co, han fick byta katalysatorn för att få den bra.

                februari 5, 2010 kl. 22:34 #152672

                nja lambda borde synas på värdena isf, satsar på att bränsleboxen är kass, har bytt den på mååånga 900 runt 88-91, första gången bytte vi lambda katt m,m, inget hjälpte, felet va styrbox.
                är lambdavärdet ok, och allt vanligt bytt, o bilen går som den ska så lägger jag min peng på boxen.

                  februari 6, 2010 kl. 08:09 #152685

                  Som jag skrev tidigare så är ju alla grundläggande saker ok. Bilen har kat.burk men den tror jag är tom för jag kan inte hitta lambdasonden heller. Den borde ju synas ganska tydligt på grenröret. En till sak som jag blev fundersam över är Haynes verkstadsbok för 900 79-91 (tror jag)är att den luftmassemätare jag har inte finns beskriven någonstans. Bränslesystemet är Bosch LH-Jetronic (http://www.boschautoparts.co.uk/pcPetr11_4.html). Enligt både internet och verkstadsbok skall det gå att justera på luftmassemätaren men så är inte fallet. Det är bara en kontakt och en platta med glödtråden.

                    februari 6, 2010 kl. 08:25 #152687

                    Lambdasonden sitter inte på grenröret, den sitter ungefär vid torpedväggen, före katalysatorn.

                      februari 6, 2010 kl. 08:34 #152689

                      Aha! Det var nytt för mig. Tack för infon. Då ska jag undersöka det vidare. Står att den ska bytas efter 4000 mil. Bilen har rullat 13500 mil.

                        februari 9, 2010 kl. 17:02 #152911

                        Då så. Genom besiktningen prickfritt. Körde en tank med Injector Cleaner iblandat och det verkar ha gjort susen.

                          februari 9, 2010 kl. 17:13 #152912

                          Hade varit billigare med e85 eller fotogen, är nämligen vad dessa produkter brukar bestå av…

                            februari 10, 2010 kl. 07:55 #152948

                            E85 har vi inte på Åland. K-sprit hade säkert gått lika bra, men man är ju lättlurad i affären. Förpackningen var väldigt snygg iaf. 🙂

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.