Avgasvärden
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Avgasvärden
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2010-02-10 07:55 av
kallenordlund.
-
FörfattareInlägg
-
februari 5, 2010 kl. 16:39 #21605
Nedslående nyheter. Min 900i 16v fick back på avgasvärdena idag. Fattar inte vad felet kan vara. Luftfilter ok, bränslefilter ok, avgassystem ok, nya stift, ny olja, nytt filter. Finns inte några inställningsmöjligheter på luftmassamätaren = Vad göra?
K-sprit i tanken? Vilket blandningsförhållande i såfall? Det är CO värdet som är för högt 4,9 och det får vara 3,5.
februari 5, 2010 kl. 21:47 #152669Min bror har en golf2 som var för hög i co, han fick byta katalysatorn för att få den bra.
nja lambda borde synas på värdena isf, satsar på att bränsleboxen är kass, har bytt den på mååånga 900 runt 88-91, första gången bytte vi lambda katt m,m, inget hjälpte, felet va styrbox.
är lambdavärdet ok, och allt vanligt bytt, o bilen går som den ska så lägger jag min peng på boxen.februari 6, 2010 kl. 08:09 #152685Som jag skrev tidigare så är ju alla grundläggande saker ok. Bilen har kat.burk men den tror jag är tom för jag kan inte hitta lambdasonden heller. Den borde ju synas ganska tydligt på grenröret. En till sak som jag blev fundersam över är Haynes verkstadsbok för 900 79-91 (tror jag)är att den luftmassemätare jag har inte finns beskriven någonstans. Bränslesystemet är Bosch LH-Jetronic (http://www.boschautoparts.co.uk/pcPetr11_4.html). Enligt både internet och verkstadsbok skall det gå att justera på luftmassemätaren men så är inte fallet. Det är bara en kontakt och en platta med glödtråden.
februari 6, 2010 kl. 08:34 #152689Aha! Det var nytt för mig. Tack för infon. Då ska jag undersöka det vidare. Står att den ska bytas efter 4000 mil. Bilen har rullat 13500 mil.
februari 9, 2010 kl. 17:02 #152911Då så. Genom besiktningen prickfritt. Körde en tank med Injector Cleaner iblandat och det verkar ha gjort susen.
februari 10, 2010 kl. 07:55 #152948E85 har vi inte på Åland. K-sprit hade säkert gått lika bra, men man är ju lättlurad i affären. Förpackningen var väldigt snygg iaf. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
