AC:n tappar kyla

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / AC:n tappar kyla

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 23, 2010 kl. 19:34 #22404

      Min ac är lite skum, den kyler väldigt bra i början, kanske 5-10 min beroende på värmen ute, är det runt 15-16 grader kyler den bra men när det börjar närma sej 20 och över så tappar den kylan snabbt.

      Kan säga att ac är nyservad på Solna bilteknik förra veckan, dom tömde och fyllde upp nytt medel men eftersom det bara var en service så ingick inte rep. på ev. fel, men dom sa att ett relä är glapp men sa att det ska nog kyla bra nu, men det gör det alltså inte hela tiden.
      Ringde dom och dom sa att då får jag lämna in den på felsökning vilket kostar 800 spänn, själva servicen kostade 75:- om jag tog det i samband med en mellanservice för 2900:-, vilket var ju helt ok…

      Jag misstänker att det kan vara kompressorn som inte orkar med, nån som vet?
      Sitter ju en liten fläkt i kupen som suger in luft för att känna av till ac den låter lite skumt, kan det vara den?

        juni 23, 2010 kl. 20:10 #159593

        Hej! Tror du har fel på expansionsventilen.

          juni 23, 2010 kl. 20:13 #159594

          Håller med. Hade samma fel på min gamla cab.
          Taskig kyla trots tätt & i övrigt fungerande system.

          AC-firma fixade ventilen & vips så kom det isande kyla ur panelmunstyckena.

            juni 23, 2010 kl. 20:53 #159599

            det kan antingen vara exp.ventilen, förmodligen något med ”bulben” som antingen tappat sin lilla gasfyllning, eller inte ligger an riktigt mot sugledningen som den ska. Annars kan det vara lite köldmediebrist i systemet som gör att du först får väldigt bra kyla, men sen så fryser kylbatteriet igen (pga det låga trycket får du en mkt låg temp), vilket resulterar i att luften inte passerar igenom som den ska, och därmed ingen kyla…

              juni 23, 2010 kl. 21:22 #159600

              +1 😎

                juni 23, 2010 kl. 21:27 #159601

                haha det var fackspråk på hör nivå 🙂

                  juni 24, 2010 kl. 09:18 #159612

                  Verkstaden hade fyllt upp ac-systemet,så köldmediebrist borde det inte vara under förutsättning att rätt mängd fyllts på och inget läckage förekommer.

                    juni 24, 2010 kl. 13:03 #159616

                    Ja, dom fyllde på nytt. Det var 850g och det skulle vara 950g så dom fyllde upp, tömde först och fyllde nytt.
                    Men det kan ju inte läcka efter som det kommer kall luft i början, och dom får väl inte fylla på om det läcker, dom provtröck först och då borde dom sett att det läckte.

                    Vad kostade det att fixa expansionsventilen då?
                    Låter billigare än en ny kompressor/:

                      juni 24, 2010 kl. 14:11 #159619

                      Rent principiellt, om det är köldmediebrist så finns det läckage. Gasen tar inte slut, utan används om och om igen, och det kan bara försvinna genom att läcka ut. Om där bara saknades 100gr enligt deras mätning så är det inte egentligen säkert att det saknades något alls, eftersom manometerställ, slangar, tömningsaggregat osv. alltid har en del gas kvar, och vikten av den är svår att fastställa. Expansionsventil som är kass får man helt enkelt byta, på en 9000 sitter den under plastlocket framför vindrutan, relativt lätt att komma åt. Jag antar att kompressorn skulle kunna vara kass, men då borde du inte få någon kyla alls, så det är inte jättetroligt…

                        juni 24, 2010 kl. 14:38 #159621

                        Jo, det kommer kyla ibörjan, riktigt bra och kallt, precis som det ska, men efter ca 5-10 min så avtar det och det blir ljummet. Idag när jag åkte hem från jobbet var det 25 grader ute och det var bra drag i kylan ibörjan men, som sagt, efter 5-10 min så vart det mindre med den varan.
                        Man känner ju att det kommer sval luft, fast inte tillräckligt för att kyla luften och det ska kännas behagligt.

                        Så man kan alltså byta den själv, expansionsventilen, utan några större ingrepp?

                          juni 24, 2010 kl. 15:52 #159622

                          Ja visst den kan du byta själv,men du behöver hjälp att tömma gasen först! Lycka till. Trevlig Midsommar till er alla.

                            juni 24, 2010 kl. 17:29 #159624

                            Avantia säljer expansionsventil och övriga AC-delar till din bil.

                            /Owe

                              juni 24, 2010 kl. 18:27 #159633

                              det finns säkert någon kyltekniker i din närhet som kan hjälpa dig med det – kolla när du är ute och åker och hugg en på någon parkering, de flesta ställer upp och tömmer/fyller för en vettig peng 😉

                                juni 24, 2010 kl. 20:19 #159639

                                Jag hadde nästan exakt samma fel på min 9000 -97…!

                                Gjorde en ac-service nu i måndags då systemet provtryktes och fyldes pga att den tappat lite köldmedel genom åren och inte ville kyla. Efter servicen kylde ac i kanske fem minuter sedan fick jag trycka på ”OFF” eller ”ECON” för att starta om systemet och då kylde det ett tag igen.

                                Jag lokaliserade felet till ac-pump-reläet (som sitter i boxen med plastlock i motorrummet) genom att knacka på relät med motorn igång och full ac, då startade pumpen. Jag bytte reläet och nu kyler ac som den ska! Underbart med en sval bil :hype:
                                / Martin

                                  juni 25, 2010 kl. 15:08 #159666

                                  Ok, det låter ju som exakt samma fel som jag har, så jag var nere och provade och jag knackade lite på det och då hörde jag att det klicka till och tomgången gick ner lite, men det vart inge kyla direkt, men kan ju vara så att det är för glappt. Måste prova att byta den se om det blir bättre, innan jag lämnar in den igen, kostar ju 800 att felsöka:(

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.