900S går kass
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900S går kass
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2015-03-07 18:28 av
svartvit.
-
FörfattareInlägg
-
Saabvänner – jag börjar bli trött på den vita bilen i signaturen.
Den är extremt svårstartad, misständer mycket och om jag får igång den vill den bara gå om jag håller den över 2000 varv. Ryker mycket (vitt) och spottar vatten gör den också. Det sistnämnde kan vara för att det står vatten i avgasröret sedan länge. Inga avgaser i expansionskärlet. Det hela började efter att jag haft bilen ställd (på en mycket fuktig plats) över vintern. Det ska jag fan aldrig göra igen för övrigt, hur mycket salt man än skonar den från. Den gick perfekt på etanol innan dess. Det som är gjort:
*Bytt bränslepump
*Bytt bränslefilter
*Bytt spridare
*Bytt bränsle – nu mestadels 95 oktan. Etanolen som fanns i har jag använt utan problem i den andra bilen.
*Bytt tändmodul
*Inga felkoder från LucasEfter att jag kört den några minuter igår kollade jag stiften. Då var de gradvis sotade med det värsta längst bak och det längst fram nästan inte alls. Frågan är, kan jag ha samma fel på denna med oljeläckage som sotar stiften? Eller är det tändningsrelaterat så att cylindrarna med längst kablar misständer mest? Långsökt kanske. Rotor och fördelarlock såg inte alltför kul ut, så det ska bytas näst. Är det någon där ute som har några erfarenheter? Jag är ju mest van att mina bilar går jag… 😕
Ja du får väl börja i den billiga änden och stoppa i nya stift; låna tändkablarna från den kokta och testa? OM du har bilarna på samma plats vill säga…
Bilar som står kan få konstiga saker för sig; een tändkabel som inte funkar räcker länge!
Mvh Johannes
PS Du har inte nån vakumslang som hoppat av??
DS
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Idag fick jag äntligen tid att byta fördelarlock och rotor och göra ett startförsök. Då startade bilen på första varvet och gick sedan perfekt. Lärdomen kan vara att symptom som tyder på bränslebekymmer – plötslig död och dåligt svar på gaspådrag ändå kan vara tändningsrelaterat. En annan än är väl att bilar som inte varit så väl omhändertagna alltid tar lite tid att få rätt på.
Apropå detta så är bilen smått inkontinent och det lär vara en rostad frostplugg. Glykol verkar inte varit prioriterat i bilens tidigare liv.. Frågan är hur man löser det, dvs var köper man och hur byter man?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
