Strul med centrallåset…

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Strul med centrallåset…

  • Författare
    Inlägg
    • september 6, 2011 kl. 13:14 #25989

      Hej!

      Plöstsligt upphörde funktionen på passagerarsidan fram… Saab 900 i -90

      Får riva upp dörrsidan och kika…

      Kan motorn kärva?

      Om styreneheten är paj, brukar den bara påverka en dörr?

      Kabelbrott?

      Är motoreran identiska med Saab 9000?

      Tacksam för svar:

      Hälsn Jan

        september 6, 2011 kl. 13:25 #187540

        Tror det blir ja på alla frågor 🙂

        Lite tveksamt dock med styrenheten..

        När du lossat dörrsidan kan du se om motorn verkar vilja röra sig när du aktiverar låset.
        Ofta är det mekanismen så kärvar men det brukar synas när man öppnat.

          september 6, 2011 kl. 13:41 #187542

          Tack!
          Tänkte se om motorn rör sig och mäta upp kablarna.

          Går ju att plocka bort c-lås motorn och köra spänning till den, ev ett löst batteri eller laddare…

          Har en görgammal laddare som man byter stift för att välja 6-12 volt och sex olika amperesteg.

          Känner mig som en växeltelefonist:-) Sitter halvstora porslinssäkringar i den. Ungefär 1/3 av oridnära proppars storlek.

          Friskt kopplat, hälften brunnet:-)

            september 6, 2011 kl. 17:44 #187548

            @Mr_Maxi wrote:

            Går ju att plocka bort c-lås motorn och köra spänning till den, ev ett löst batteri eller laddare…

            Detta har jag för mig att man INTE skall göra… Om inte minnet sviker.

            Troligen en kass motor/solenoid bara. Har fått byta totalt tre stycken på mina og900, så inte helt ovanligt. För felsökningssyfte så rekomenderar jag att du kopplar in den misstänka trasiga motorn på kabeln i bagaget t ex, eller testar den motorn från bagaget i passagerardörrens kontakt.

            MVH

              september 6, 2011 kl. 18:40 #187550

              Jag har då aldrig haft problem med dessa motorer –
              utan alltid har det varit styrenheten som strulat

                september 6, 2011 kl. 20:14 #187565

                Okej, tack för tipsen!

                Återkommer efter lite koll…

                Hälsn Jan

                  september 9, 2011 kl. 10:40 #187628

                  lånar denna tråden med… 😛

                  c-låset på våran S -91 verkar glappa.
                  ibland så får man öppna/låsa förardörren ett flertal gånger innan passagerardörr och skuff låsesupp.
                  känns som det är mest när det är lite fuktigt ute.

                  kan det vara motorn i förardörren som är på väg att säga tack och godnatt?

                    september 9, 2011 kl. 16:57 #187636

                    Hej!

                    Det finns bara en manöver i förardörren som ger impulser till centralenheten och vidare till de andra dörrarna…

                    Lycka till!

                    Hälsn Jan

                      september 9, 2011 kl. 16:57 #187637

                      Hej!

                      Bytte centrallåsmotor på passagerardörren i em…

                      Då lossnade manöverarmen och staget till knoppen…

                      Sitter detta fast med nåt clips eller bricka?

                      Dessa två armar är ju sammanlänkade på nåt sätt…

                      Tacksam för svar:

                      Hälsn Jan

                        september 12, 2011 kl. 15:24 #187712

                        Hej igen!

                        Det löste sig, fick plocka bort dörrlåset för att få dit manöverstagen men nu funkar det klockrent…

                        Hälsn Jan

                          september 30, 2011 kl. 08:26 #188046

                          är det styrmojängen i förardörren som strular om man har glapp i c-låset?
                          på mornarna och sena kvällar brukar det strula, gissar på att det är fukt som spelar in.

                          ska man byta den i dörran eller kan man kanske testa och spraya med elektronikrengöring som driver ut fukt?

                          jobbiga är just att låset bak till skuffen inte funkar med nyckel, och nu har vi svärmors verktyg där i 😉

                            november 29, 2011 kl. 01:06 #180672

                            Jag hade problem med mitt centrallås som har funkar felfritt förut och jag höll på att dra om kablar i dörren och joxa på men inget funka.
                            Sen bara för att jag var så les så skiftade jag på 2 av de 3 kablarna som går från C-enheten vidare till styrboxen i dörren och då funkade det!

                            Helt jävla otroligt! Ska inte funka alls i teorin och då det har funkat förut varför funkar det då man skiftar kablarna?? Fattar nada av den där skiten men nu funkar det iaf 😛

                              oktober 14, 2012 kl. 18:21 #193267

                              nu har det ju gått ett tag, clåset har funkat som en dröm hela sommaren. 😀

                              men nu idag så har det börjat lägga av igen.. börjar bli kallt och fuktigt som då tidigare!
                              hade ner knäpanelen och tog ut enheten där under, man kände att det klickade, men inte alls så som det gjorde när reläerna drog fullt.
                              testade en annan enhet jag hade fått av polarn, men den var stendöd.

                              sprayade den som satt i bilen innan med elektronik rengöring, hjälpte inget. 😛
                              men tryckte man manuellt på reläerna så kunde man öppna/låsa bilen.
                              så jag tror att spolarna är trötta för att orka dra dom helt.

                              så….jag satte ihop allt och fick nöja mig med att manuellt låsa upp bilen efter avlarmning.

                              kommer hem till Västerås och..då funkar det igen. haha
                              känns som det är dags att pröva en enhet som man vet till 100% att den fungerar. 😉

                              men det får göras nästa år, då bilen snart ska sova vinter och ng900T ska fram och rastas.

                              där funkar iofs inte clåset heller mer än att tanklocket låses upp. haha 😉
                              undra vad som är fel där…aja det får vi ta en annan gång 😀

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.