ljus problem 900 t8 1981

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / ljus problem 900 t8 1981

  • Författare
    Inlägg
    • november 25, 2013 kl. 08:58 #26335

      Min Saab 900 turbo från 81 har fått problem, när jag lägger i backen så lyser blinkersen, och när blinkersen blinkar så släcks positionsljuset i samma frekvens och om jag bromsar blinkar det fortare 😯
      Alla säkringarna är hela och alla glödlampor är hela.
      Vad jan detra bero på.
      Mvh
      Daniel

      Saab 900 turbo-1981

        november 25, 2013 kl. 10:24 #196988

        Kolla jordningen..
        Hade jordfel bak på min gamla 900 turbo -79.
        Jordningen mellan lamphållare och karossen var dålig!
        Då blinkade bromsljuset och vanliga ljuset om vart annat.

        Jord fel kan skapa mystiska grejjer!

          november 25, 2013 kl. 19:54 #196990

          Tack för snabbt svar!
          Nu har jag gjort rent alla kontakter och kollat till alla kablar och de var mycket ärg.
          Och backljuset lyser som det ska, MEN bara höger parkeringsljus har slutat funka och blinkers bak har slutat funka och fram blinkar den med mycket hög frekvens 👿
          Säkringarna är fortfarande hela och glödlamporna är hela…
          Har ni några andra tips på vad det kan vara 🙄 ?
          Går ut imorgon och mäter lite!

          Saab 900 turbo-1981

            november 25, 2013 kl. 22:04 #196993

            Hur vet du att glödlamporna är hela? Att titta på dem och konstatera att glödtråden SER hel ut är inte alltid nog, ibland kan de vara trasiga ändå

            Jag hade provat med en annan lampa om du inte redan gjort det

              november 26, 2013 kl. 07:29 #196996

              Kolla gärna upp upp jordningen bak också.
              Det kan vara glapp någonstans och som föregående talare säger är en lampa trasig så blir de mindre motstån goch snabbar ”BLINK” typ.
              Så kolla jorden i baklyktorna och äver gör rent kring säkringarna..
              Du har väl runda avlånga säkringar. dom brukar kunna trilskas lite!

                november 26, 2013 kl. 09:09 #196997

                Det är ju vanligt att baklyktorna fylls med vatten och annat så det kan bli festligt få det att fungera.

                Du har jordpunkter under mittförstärkning i bagaget, som det kan vara bra att ”gå över”…

                Mvh Johannes

                Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                  november 26, 2013 kl. 21:04 #197000

                  Har varit ute och gått igenom den igen utan framgång, kan också tillägga att det är en sedan.
                  Måste nästan vara jord problem, på vänster bak har jorden gått varm och smält lite.
                  Glödlamporna har jag kollat med 12v och dem funkar.
                  Multimetern fick slut på batteri så kunde inte mäta något men till helgen så får jag försöka på nytt.

                  Saab 900 turbo-1981

                    november 27, 2013 kl. 17:04 #196977

                    Nu har jag bytt alla säkringar till nya och trixat lite med kablarna och fått det att funka lite bättre.
                    Har mätt lite och jorden verkar stabil, det som kvarstår är blinkers högerbak och parkeringsljus högerbak (dem får ingen spänning).
                    mvh Daniel

                    Saab 900 turbo-1981

                      november 28, 2013 kl. 07:20 #197001

                      Har du kollat anslutningen till lampan bak där sladdarna ansluter mot plasten med ledningsbanorna? Där hade jag strul på en sedan, lossa kontaktstycket och kolla kontaktytorna.

                        november 28, 2013 kl. 10:55 #197003

                        Inget ovanligt att man får gå förbi den dåliga ledningsplasten och göra någon liten ändring; gamla Volvobilar har samma problem så…

                        Mvh Johannes

                        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                          november 30, 2013 kl. 12:19 #197007

                          Nu funkar allt som de ska! 😀
                          Det var en liten kortslutning i kontaktstycket höger bak.
                          Tack för eran hjälp! 🙂
                          Mvh Daniel

                          Saab 900 turbo-1981

                            november 30, 2013 kl. 18:47 #197008

                            Gött att det löste sig.

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.