Saab 900 AERO 1984 Långsam förbättring

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 AERO 1984 Långsam förbättring

  • Författare
    Inlägg
    • maj 7, 2011 kl. 20:47 #3895

      Jag måste testa och göra ett först inlägg på det nya forumet. Fortsättning med en långsam förbättring av min hårt slitna Aero.

      Inte så mycket har hänt men en grov polish,bytt stötfångaren bak och montering av andra fälgar med bättre däck är gjort i dag.Lite tokig storlek på däcken men ack så fränt det ändå blev!

      Polaren Fredrik gjorde ett besök med sin Cross Country 99:a…. Den ska sänkas närmare jorden vad det lider.

        maj 8, 2011 kl. 11:27 #27434

        Jubileumsfälgarna sitter ju helt rätt på din svarta. Dom fyller ut hjulhusen perfekt tycker jag. Har man för låg profil på 15 tummare så ser det lätt lite tunt ut.
        Ja, jag har samma fälgar på min svarta fuskaero. 🙂
        Sen tycker jag att din polare ska behålla höjden på 99:an. Bara för att vara tvärsemot.
        Jag hade en arbetskamrat som körde en fin 142:a i många år. Den var stylad med allt häftigt som fanns, fram o bakspoiler, kjolar, stora hjul, maximal sänkning, tonade rutor, rubbet liksom. Värsta volvoraggarn. Men sen efter en semester så överraskade han oss alla med att ha rensat bilen helt, inga spoilers, inga kjolar, inga tonade rutor, inga 6 stycken stora extraljus etc.
        Dessutom hade han inte bara återställt till original höjd, utan dessutom höjt den cirka 4 cm och monterat nylackade 15 tums plåtfälgar med hög profil och grovt mönster. Den såg otroligt fräsch och spänstig ut. Av nån anledning ser ofta nylackade orginalfälgar till och med fräschare ut än dyra lättmetallfälgar till och med. Kanske för att man vet vilket jobb det är att hålla plåtfälgar fina.
        Jag föreställer mig lätt att en 99:a kan bli supercool 😎 med samma behandling.

          maj 8, 2011 kl. 13:33 #27439

          Blev ju jättefint, den ser ju verkligen inte så sliten ut Aeron!

          Eller så har jag inte sett den i verkligheten… 😆

          Möjligen ser den aning säckig ut i framvagnen men det kanske skall vara så.

          Johan

            maj 8, 2011 kl. 21:14 #27469

            @Michelle wrote:

            Jubileumsfälgarna sitter ju helt rätt på din svarta. Dom fyller ut hjulhusen perfekt tycker jag. Har man för låg profil på 15 tummare så ser det lätt lite tunt ut.
            Ja, jag har samma fälgar på min svarta fuskaero. 🙂

            Nu var det något som jag inte kände till… Är mina CARMONA 6×15 fälgar en jubileumsfälg ? Vilket jubileum då ? Berätta berätta jag vill veta mer!! 😛

              maj 9, 2011 kl. 07:47 #27480

              Sorry, jag såg fel. Trodde det var dom där 9000-fälgarna som kom till A50 modellen -97. :geek:
              Men dom är fortfarande snygga.

                juni 10, 2011 kl. 06:37 #28702

                Hur går det med bilen??

                  juni 21, 2011 kl. 20:16 #29084

                  Hej Karlsson!

                  Det händer just nu inte mycket men en frisk baklucka har jag fått tag i och svart var den också under smutsen så jag slipper lacka om den!

                  Hör av dig efter midsommar.

                    juni 21, 2011 kl. 21:03 #29090

                    Kul att se en Aero bevaras 🙂 En trubbnos-900 t.o.m. och du är ju på helt rätt väg 🙂 Håller själv på att renovera en trubbnos-aero 85:a (se signatur), men känner att man aldrig blir färdig. Den var ganska rostig 🙂

                    Annars så är det ju ganska behagligt att köra med lyxplysch inredningen, dämpar väldigt mycket vägljud 🙂

                    Mvh
                    Henrik

                      juni 21, 2011 kl. 21:30 #29091

                      Varje bild som är taget på bilen är noga vinklad så inte rosten syns…. Men jag gillar den ändå fast den inte är så fin i plåten. Går fint och låter som en fiskebåt och ser bra ut på 7 meters håll….. 😎

                        juni 22, 2011 kl. 15:42 #29097

                        Jepp ska ta och svänga förbi ditt med min Pärla 😆 , Mötte din kompis i nättraby, Inte ofta man möter en 99 nu för tiden.

                          juni 22, 2011 kl. 16:44 #29099

                          Är mina CARMONA 6×15 fälgar en jubileumsfälg?

                          Carmona felgene er det ikke så ofte man ser i til SAAB. Jeg hadde de selv en gang på en 99a.
                          Fyller godt ut i og med at de 6″ til skillnad fra Ronald felgene som er 5,5″

                          Been a Saab owner since 1987.
                          I have owned at least 50 Saabs, mainly older Saabs.

                          1960 93F
                          1967 96 Monte Carlo 850
                          1975 96 V4
                          1989 900i 8V 5 dørs
                          1992 900S 5 dørs
                          2008 9-3 SC Aero ttid
                          2009 9-3 SC tid

                            juni 22, 2011 kl. 17:33 #29101

                            @Morten Strandmoe wrote:

                            Är mina CARMONA 6×15 fälgar en jubileumsfälg?

                            Carmona felgene er det ikke så ofte man ser i til SAAB. Jeg hadde de selv en gang på en 99a.
                            Fyller godt ut i og med at de 6″ til skillnad fra Ronald felgene som er 5,5″

                            Ja det är en fin fälg men jag ska se om jag kan hitta några centrumkåpor liknande som dessa på bilden för det saknas på mina.

                              augusti 7, 2011 kl. 11:49 #28594

                              Nu blir det inte mer skrivet om min Aero . Den såldes i går till två goa o glada skåningar!

                              Lite sorg i hjärtat är det men Aeron får det så jäkla bra nu!!

                              Lycka till pågar!!

                                augusti 20, 2011 kl. 18:44 #31155

                                @saabfjollen wrote:

                                Nu blir det inte mer skrivet om min Aero . Den såldes i går till två goa o glada skåningar!

                                Lite sorg i hjärtat är det men Aeron får det så jäkla bra nu!!

                                Lycka till pågar!!

                                Tackar… Ska vårda den ömt!!
                                Den trivs som fisken i vattnet i garaget bland dem andra Saabarna!!
                                Kommer upp till nästa helg igen om du kan ta emot mig då?? Blev lite mycke denna helgen då en EMS ska förvärvas :AP

                                Ha de, Hör av mig i veckan!!

                                Mvh Micke

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.