Byta till el-pump
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Byta till el-pump
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-14 13:11 av
Torsten Wik.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 25, 2023 kl. 09:32 #511723
Har en 67:a med trippelförgasare och har köpt en el-pump SU AUF214 från Veteranshop för att byta ut den mekaniska pumpen. SU-pumpen fungerar med öppet utlopp men verkar inte ge nog tryck till förgasarna. Vid start fyller den förgasarna men när jag startar går bilen tills bränslet i förgasarna är slut utan att pumpen fyller på. Pumpen är monterad i höjd med förgasarna nedre del.Tacksam för tips!
Torsten
oktober 25, 2023 kl. 09:56 #511724Vilket tryck ger pumpen? Filter före eller efter pumpen?
Förutsätter att du pluggat gamla bensinpumpens fäste.
Själv körde jag en Hardi-pump på min 65:a. Osäker på om AUF214 är korrekt ekvivalent pump mot originalpumpen.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
oktober 25, 2023 kl. 13:49 #511727Jag hade pluggat gamla fästet och har inget filter.. Har lyckats hitta spec för pumpen, den ger 1.5 lbs/inch2 =0.1 bar vilket är för lågt då SAAB-handboken anger 0.2 bar så jag får väl byta den. Den här pumpen borde väl inte säljas som passande till SAAB?
Torsten
oktober 26, 2023 kl. 14:35 #511741Jag hade pluggat gamla fästet och har inget filter.. Har lyckats hitta spec för pumpen, den ger 1.5 lbs/inch2 =0.1 bar vilket är för lågt då SAAB-handboken anger 0.2 bar så jag får väl byta den. Den här pumpen borde väl inte säljas som passande till SAAB?
Torsten
Varför inte montera tillbaka originalpumpen??
Jag har aldrig behövt något annat
/M
november 7, 2023 kl. 12:35 #512096Med elpump startar den direkt även då den stått flera dagar. Med den mekaniska får jag då först snapsa förgasarna.
november 14, 2023 kl. 13:11 #512190Hade en Biltemapump liggande och en tryckregulator. Med dessa verkar det fungera. Originalpumpen finns ju kvar om man vill återställa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
