Byta till el-pump

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Byta till el-pump

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 25, 2023 kl. 09:32 #511723

      Har en 67:a med trippelförgasare och har köpt en el-pump SU AUF214 från Veteranshop för att byta ut den mekaniska pumpen. SU-pumpen fungerar med öppet utlopp men verkar inte ge nog tryck till förgasarna.  Vid start fyller den förgasarna men när jag startar går bilen tills bränslet i förgasarna är slut utan att pumpen fyller på. Pumpen är monterad i höjd med förgasarna nedre del.Tacksam för tips!

      Torsten

        oktober 25, 2023 kl. 09:56 #511724

        Vilket tryck ger pumpen? Filter före eller efter pumpen?

        Förutsätter att du pluggat gamla bensinpumpens fäste.

        Själv körde jag en Hardi-pump på min 65:a. Osäker på om AUF214 är korrekt ekvivalent pump mot originalpumpen.

        Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
        Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 900i ´88 "Prins Charles"
        Saab 9-3 SC, 2.0t ´09

        Skämsbil:
        Renault Zoe ´22

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

        1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          oktober 25, 2023 kl. 13:49 #511727

          Jag hade pluggat gamla fästet och har inget filter.. Har lyckats hitta spec för pumpen, den ger 1.5 lbs/inch2 =0.1 bar vilket är för lågt då SAAB-handboken anger 0.2 bar så jag får väl byta den. Den här pumpen borde väl inte säljas som passande till SAAB?

          Torsten

            oktober 26, 2023 kl. 14:35 #511741

            Jag hade pluggat gamla fästet och har inget filter.. Har lyckats hitta spec för pumpen, den ger 1.5 lbs/inch2 =0.1 bar vilket är för lågt då SAAB-handboken anger 0.2 bar så jag får väl byta den. Den här pumpen borde väl inte säljas som passande till SAAB?

            Torsten

            Varför inte montera tillbaka originalpumpen??

            Jag har aldrig behövt något annat

            /M

              november 7, 2023 kl. 12:35 #512096

              Med elpump startar den direkt även då den stått flera dagar. Med den mekaniska får jag då först snapsa förgasarna.

                november 14, 2023 kl. 13:11 #512190

                Hade en Biltemapump liggande och en tryckregulator. Med dessa verkar det fungera. Originalpumpen finns ju kvar om man vill återställa.

                 

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.