OG900 under 20k möjligt nuförtiden?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / OG900 under 20k möjligt nuförtiden?

  • Författare
    Inlägg
    • maj 9, 2024 kl. 17:40 #515059

      Halloj!
      Jag har börjat fnula på att skaffa mig en första bil och har givetvis blivit förälskad i gamla 900or! 😛 Det är något särskilt vackert med raka framrutor…

      Innan jag börjat leta på nätet hade jag tänkt mig en budget på 10k för en gammal bil, men efter lite blocketscrollande och läsning här på forumet verkar det som att 900orna har stuckit iväg i pris med åren (med all rätt!).
      Min fråga lyder: ni som känner marknaden lite bättre, är det möjligt att hitta en OG900 under 20k nuförtiden, eller ska jag lägga ner letandet tills jag har råd att spendera lite mer? Jag skruvar gärna och letar inte efter något sprillans, vill mest cruiseåka lite, åka på sommarutflykt och lära mig mer om bilen!

      Tacksam för svar, och ledsen ifall det redan finns en miljon trådar som den här! Hittade ingen sökfunktion i forumet, finns det?
      (P.S. Bifogad bild från ”SAAB 900 Japan”. Lyxigt att ha saltfria vintrar, bilarna där ser ofta ut som fabriksnya… ;o)

      Med vänliga hälsningar,
      Malte

        maj 9, 2024 kl. 19:35 #515062

        Hej. Om du inte letar efter en turbo i renoverat skick utan söker en bil i bruksskick med vanlig förgasare eller med insprutningsmotor så finns det fortfarande  bilar under 20 000 kr. Även utan turbo är 900 trevliga bilar. Leta efter exemplar som inte har för mycket rost. Saab 90 är ett alternativ.  Lycka till. Mvh Bengt

          maj 9, 2024 kl. 21:14 #515063

          Det finns nog mycket under 20k då jag tittar i Finland men inga turbos. Turbo modeller kostar mera, priserna verkar bara gå uppåt dessutom. Jag får va glad jag köpte min förra året trots den var dubbelt mera än 20k i pris. Trots det har jag meckat mycket med bilen, det är mycket på en gammal bil som behöver servas.

          Jag har en fyra dörrars sedan dessutom, jag tror den är värt mindre än en 3 dörrars combi coupe. Tur för mig att jag tycker sedanen är snyggare…

            maj 10, 2024 kl. 11:46 #515069

            Gillar man och kan meka så är den billigaste lösningen att hitta en T16 motor och en 900 utan Turbo och gifta ihop dom.

            det kräver dock att man dels hittar en motor, vilket kan vara knepigt, och att man kan skruva och lägga ner tid.

            under 20k totalt blir nog knepigt oavsett.

            Var du bor i landet spelar STOR roll. En bil i Piteå är bra mycket billigare än en i Stockholmstrakten eller Skåne även om den undre gränsen kryper uppåt.

            blocket är en halvbra indikator, men kolla hur länge bilarna legat ute.

            Kommer det upp en bil på blocket har du 10 minuter på dig att bestämma dig. max. det går fruktansvärt fort med bilarna som inte är överdrivet högt prissatta. Har bilen legat över 1 helg så är det troligtvis nått fel på den, antingen pris eller skick.

            ett tips är att sätta en bevakning på 900or i hela sverige, då kan du se priserna i efterhand på sålda (dock inte annonserna).

            Hur bra koll har du på vad man ska kolla på?

            som sagt så går allt väldigt fort så det gäller att ha koll på allt och vara förberedd och sen får man vara redo att släppa allt och åka samma dag bilen kommer ut.

              maj 10, 2024 kl. 11:47 #515070

              PS

              snyggt efternamn, lite udda // Mattias

                maj 10, 2024 kl. 13:03 #515073

                Hej. Om du inte letar efter en turbo i renoverat skick utan söker en bil i bruksskick med vanlig förgasare eller med insprutningsmotor så finns det fortfarande  bilar under 20 000 kr. Även utan turbo är 900 trevliga bilar. Leta efter exemplar som inte har för mycket rost. Saab 90 är ett alternativ.  Lycka till. Mvh Bengt

                Tack för tipsen! Ska sätta en bevakning på Saab 90 också, det hade jag inte tänkt på.

                Det finns nog mycket under 20k då jag tittar i Finland men inga turbos. Turbo modeller kostar mera, priserna verkar bara gå uppåt dessutom. Jag får va glad jag köpte min förra året trots den var dubbelt mera än 20k i pris. Trots det har jag meckat mycket med bilen, det är mycket på en gammal bil som behöver servas.

                Jag har en fyra dörrars sedan dessutom, jag tror den är värt mindre än en 3 dörrars combi coupe. Tur för mig att jag tycker sedanen är snyggare…

                Egentligen gillar jag nog 3-dörrars bättre, men i sympati med min plånbok ska jag försöka föredra 5-dörrars sedan..🥹

                Gillar man och kan meka så är den billigaste lösningen att hitta en T16 motor och en 900 utan Turbo och gifta ihop dom.

                det kräver dock att man dels hittar en motor, vilket kan vara knepigt, och att man kan skruva och lägga ner tid.

                under 20k totalt blir nog knepigt oavsett.

                Var du bor i landet spelar STOR roll. En bil i Piteå är bra mycket billigare än en i Stockholmstrakten eller Skåne även om den undre gränsen kryper uppåt.

                blocket är en halvbra indikator, men kolla hur länge bilarna legat ute.

                Kommer det upp en bil på blocket har du 10 minuter på dig att bestämma dig. max. det går fruktansvärt fort med bilarna som inte är överdrivet högt prissatta. Har bilen legat över 1 helg så är det troligtvis nått fel på den, antingen pris eller skick.

                ett tips är att sätta en bevakning på 900or i hela sverige, då kan du se priserna i efterhand på sålda (dock inte annonserna).

                Hur bra koll har du på vad man ska kolla på?

                som sagt så går allt väldigt fort så det gäller att ha koll på allt och vara förberedd och sen får man vara redo att släppa allt och åka samma dag bilen kommer ut.

                Låter oerhört spännande att fixa ihop två bilar, men jag förmodar att det i brist på tillräcklig kunskap skulle resultera i ett avstannat halvfärdigt projekt, tyvärr 🙁

                Ska fortsätta hålla utkik, lite hopp har jag än! Tack för expertisen!🫡

                P.S. Blev allt lite förvånad när jag klickade runt på forumet och såg mina initialer lite överallt

                Vänliga hälsningar,

                Malte Broberg

                  maj 10, 2024 kl. 14:27 #515074

                  Det finns också 2 dörrars sedaner om man vill kompromissa. En riktigt snygg kombo i mitt tycke…

                  HfXJpcIh1

                   

                  Attachments:
                    maj 10, 2024 kl. 14:34 #515077

                    Oj, den var riktigt snygg! Hade alla 900or bakfönster som gick att öppna som på bilden, eller var det tillägg på vissa?

                      maj 10, 2024 kl. 16:41 #515083

                      Ja det vet jag faktiskt inte om de alla hade det men det var en sak jag gillade med den också.

                        maj 11, 2024 kl. 23:23 #515139

                        Det var ett tillval, eller ja, det började som ett tillval. runt 89 var det nog standardmonterat.

                         

                        Inte s komplicerat att eftermontera i värsta fall. varje sida är det att borra 2 popnitar, lossa 7 skruvar sen tvärtom för montering.
                        det enda kruxet kan vara att öppningsbara ofta är svarta medans dom mindrwe utrustade bilarna ofta har kromade lister runt rutorna.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.