Elfel saab 90

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Elfel saab 90

  • Författare
    Inlägg
    • juni 2, 2026 kl. 12:06 #528415

      Hej!

      Jag köpte en Saab 90 förra sommaren för att lära mig skruva. Elen är ett riktigt hemmabygge från förra ägaren och har nu äntligen gett upp på livet. Här är en lista på det som inte funkar:

      • Hela instrumentpanelen
      • blinkers
      • backljus
      • varningsljus
      • tuta
      • spolare
      • torkare

      I höstas lyckades jag spåra tillbaka några av felen till ett trasigt relä (det gröna) men lyckades aldrig hitta ett nytt som funkade. Frågan är alltså om ni tror att det är bättre att ersätta hela säkrings/reläpanelen eller bara reläet och isf om ni vet var man kan hitta panelen/relä?

      Uppskattar alla tips och synpunkter! 🙂

        juni 2, 2026 kl. 22:27 #528436

        Hej. Om texten under grönt relä stämmer och det är relä för strålkastartorkare så borde det inte orsaka en massa andra fel. Att tidigare ägare dragit ström från en säkring till något tillbehör med blå kabel borde inte heller vara något problem. Kanske bara dålig kontakt vid säkringar? Börja med att rulla på säkringarna och se till att det är bra kontakt där. Nästa steg är väl att följa kopplingsschemat och mäta var du har ström. Byta hela elcentralen känns onödigt. Förutom den blå kabeln ser det ut som det ska tycker jag. Lycka till. Mvh Bengt

          juni 3, 2026 kl. 07:57 #528437

          Hade en Saab 90 för en massa år sen, liknande problem med skillnaden att sakerna du nämner glappade, trodde först att det var något jordfel, så gick över jordpunkterna utan att det blev någon större skillnad, tills en dag då jag körde i en rondell och upptäckte att när jag svängde vänster så började bilen tuta. Det visade sig vara väldigt skavda kablar som gick längs med rattstången, så om du inte har kollat de kablarna så kanske det är värt en koll

            juni 5, 2026 kl. 08:04 #528468

            Det låter som att inte tändlåsrelät slår till. Det ska spänningssätta säkringarna 7-12 enligt schema för 99-80 års modell. Borde vara liknande på en 90. Värt att kolla

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.