saabgunnar

  • Hej!

    Såg ni galenskaparnas mackshow i teaterversion på TV igår? I andra akten fanns en EMS-74 med. Enligt reg.nr. så tillhör den Jan Peter Bäckström i Sjuntorp. Showen var kul och bilen gjorde den ju ännu bättre. Skulle vara kul att veta hur den hamnade där./Gunnar

  • Hej!

    Hittade en bra bild!

  • Hi I don’t see it in the figure, If I remember correctly it is attached to the thermostate housing, but I might be wrong. The easiest way to find it is to follow the hoses conencted on each side of the throttle. Try that, if you don’t find it, come back and I will try to find it in my SAAB Workshop handbook.
    Good luck!/Gunnar

  • Dear Jose,

    With a catalyst you have the so called KE-jetronic system which is the mechanical injection system but with a special valve to fine tune the air/fuel mixture by aid of the signal from the lambdasond. The RPM at idling is controlled by what in swedish is called ”tllsatsluftslid” which is a valve by-passing the throttle to increase…[Läs mer]

  • Hej Tråkigt rosttälle detta har själv lagat där några gånger Problemet är att hålla rent i den ”låda” som bildas där, det är omöjligt om man kör grusväg ibland, särskilt i hörnen Jag gav upp och fyllde med ett tunt lager sand som jag dränker in med olja varje gång jag byter däck Har funkat på 3 st 900 nu i flera år

  • The sensor is usually in the same housing as the thermostate. It is a small sensor with one cable with a cable lug attached to.

  • Hej Det är sannolikt dålig kontakt mellan den rörliga kontaktskon och den fasta lindade trådspiralen som ger ryckigheten Kan gå att putsa av kontaktytorna

  • Hej! Hoppas frågan är aktuell fortfarande.
    Givarna är unika för årsmodell 81-82, en annan för -83 och sedan samma från -84. Det som skiljer är resistansvärdena så du måste hitta en från 81-82 till din annars kommer den att visa fel.
    BR och GR går till mätare resp. lampa och sv till jord. Sedan finns en fjärde, en GR/RD som går till bränslepumpsrel…[Läs mer]

  • Hej Dessa Saabar har inte synkad backväxel så det händer ofta att man får kuggtopp mot kuggtopp på dreven med påföljd att backen inte går i Det är bara att endera släppa upp kopplingen och trampa ur igen så dreven ändrar läge Även lägga i annan växel kan hjälpa Vänta alltid lite efter att kopplingen trampats ner så dreven hinner stanna Kan det var…[Läs mer]

  • Hej!

    Lättast är väl att mäta styrtrycket från kall till varm motor. Värden finns i SAABs verkstadshandbok (kan bistå med det om så önskas) och bara skaffa en liten manometer med rätt skala och gänga.(Tror Speedpart har en manometer som passar)/Gunnar

  • Hej!

    Kolla att huvudcylinderns två fästmuttrar är åtdragna annars snedställer den sig vid manövrering och går tungt. Kan också vara en delaminerad hydraulsslang som bromsar oljeflödet.Öppna luftskruven och se om oljan droppar snabbt.
    Fjädrande ljud kommer nog från pedalens returfjäder.

  • Hej!
    Om jag minnsrätt så ger denna bygel tryck på packningen som tätar mellan röret från bromsvätskebehållaren och cylindern. Är ju bara lite statiskt tryck. Kan väl nitas eller skruvas./Gunnar

  • Hej Du kan ha en eller flera delaminerade bromsslangar som inte tillåter bromsvätskan att returnera Lossa rören vid de ok som inte släpper och kolla om kolvarna kan pressas in då

  • Hej!
    Tack för alla tips och erbjudande.
    Gick igenom kablaget vilket visade sig vara helt, ingen dålig kontakt i skarvhusen heller.
    Styrdonet från LH-systemet gav rätt spänning för lasten.
    Så jag bytte till ett annat styrdon för tändningen, tändtidpunkten slutade hoppa omkring och nu går bilen bra.
    Dvs, felsignalen var lite fel, signal fanns men…[Läs mer]

  • Hej!

    Inget svar på denna. För de som är nyfikna så har jag bytt allt i tändsystemt utom styrbox och spole och provat/kontrollerat det mesta i insprutningen.
    När jag mätte tändtidpunkten såg jag att den ökade förställningen med varvtalet lite upp i varv för att sedan hoppa tillbaka och så ville den hålla på.
    Läste slutligen av felkoderna och f…[Läs mer]

  • Hej!

    På min lyser den någon sekund varefter den slocknar så det är nog OK (900 i16-92).
    Prova att ta bort kabeln till LMM och starta. Då går den på limb home funktionen och CE-lampan bör tända sig.

    MVH/Gunnar

  • Hej!
    Du har väl K-jetronicsystem antagligen. Kontrollera att inte luftmätarskivan fastnat i öppet läge, dvs det kärvar i bränslefördelningscylindrarna. Ta av slangen till insuget ock kontrollera att den ligger i sitt lägsta läge, dvs nästan stängd.

    MVH/Gunnar

  • Hej!
    Endera så fick du fart på tomgångsreglering, är ju en ventil som ska jobba hela tiden med olika slag för olika mycket luft. Kan fastna om de stått länge. Eller också har du ett LH system med tomgångskontakt i spjällpotentiometern som du fick igång. Om den inte ger kontakt vet inte systemet om det ska vara tomgång eller inte. Senare vari…[Läs mer]

  • Hej! har en 900i-2,1 som gått 39000 mil och är synnerligen fräsch. På senare tid så har gasresponsen blivit lite knepig, mest vid kall motor. Den svarar sent på gaspådrag, känns som den ändrar gaspådrag av sig själv ibland. Inga ryck utan mera ”mjukt”, ungefär som man ändrade gaspådrag avsiktligt. Har bytt LMM, tänddetaljer (har tre likadana bilar…[Läs mer]

  • saabgunnar svarade på ämnet Generatorrem, byte i forumet OG900 1 år sedan

    Hej!

    Är väl en ganska enkel operation. Släpp på spännanordningen vid generatorn och släpp på stora bulten genom bussningen i generatorfästet och tryck generatorn sidledes så mycket som möjligt. Tyvärr vill jag minnas att remmen till servopumpen måste tas bort eftersom den sitter utanför generatorremmen. Men hitta spännanordningen till den och…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng