saabgunnar

  • Hej Dessa Saabar har inte synkad backväxel så det händer ofta att man får kuggtopp mot kuggtopp på dreven med påföljd att backen inte går i Det är bara att endera släppa upp kopplingen och trampa ur igen så dreven ändrar läge Även lägga i annan växel kan hjälpa Vänta alltid lite efter att kopplingen trampats ner så dreven hinner stanna Kan det var…[Läs mer]

  • Hej!

    Lättast är väl att mäta styrtrycket från kall till varm motor. Värden finns i SAABs verkstadshandbok (kan bistå med det om så önskas) och bara skaffa en liten manometer med rätt skala och gänga.(Tror Speedpart har en manometer som passar)/Gunnar

  • Hej!

    Kolla att huvudcylinderns två fästmuttrar är åtdragna annars snedställer den sig vid manövrering och går tungt. Kan också vara en delaminerad hydraulsslang som bromsar oljeflödet.Öppna luftskruven och se om oljan droppar snabbt.
    Fjädrande ljud kommer nog från pedalens returfjäder.

  • Hej!
    Om jag minnsrätt så ger denna bygel tryck på packningen som tätar mellan röret från bromsvätskebehållaren och cylindern. Är ju bara lite statiskt tryck. Kan väl nitas eller skruvas./Gunnar

  • Hej Du kan ha en eller flera delaminerade bromsslangar som inte tillåter bromsvätskan att returnera Lossa rören vid de ok som inte släpper och kolla om kolvarna kan pressas in då

  • Hej!
    Tack för alla tips och erbjudande.
    Gick igenom kablaget vilket visade sig vara helt, ingen dålig kontakt i skarvhusen heller.
    Styrdonet från LH-systemet gav rätt spänning för lasten.
    Så jag bytte till ett annat styrdon för tändningen, tändtidpunkten slutade hoppa omkring och nu går bilen bra.
    Dvs, felsignalen var lite fel, signal fanns men…[Läs mer]

  • Hej!

    Inget svar på denna. För de som är nyfikna så har jag bytt allt i tändsystemt utom styrbox och spole och provat/kontrollerat det mesta i insprutningen.
    När jag mätte tändtidpunkten såg jag att den ökade förställningen med varvtalet lite upp i varv för att sedan hoppa tillbaka och så ville den hålla på.
    Läste slutligen av felkoderna och f…[Läs mer]

  • Hej!

    På min lyser den någon sekund varefter den slocknar så det är nog OK (900 i16-92).
    Prova att ta bort kabeln till LMM och starta. Då går den på limb home funktionen och CE-lampan bör tända sig.

    MVH/Gunnar

  • Hej!
    Du har väl K-jetronicsystem antagligen. Kontrollera att inte luftmätarskivan fastnat i öppet läge, dvs det kärvar i bränslefördelningscylindrarna. Ta av slangen till insuget ock kontrollera att den ligger i sitt lägsta läge, dvs nästan stängd.

    MVH/Gunnar

  • Hej!
    Endera så fick du fart på tomgångsreglering, är ju en ventil som ska jobba hela tiden med olika slag för olika mycket luft. Kan fastna om de stått länge. Eller också har du ett LH system med tomgångskontakt i spjällpotentiometern som du fick igång. Om den inte ger kontakt vet inte systemet om det ska vara tomgång eller inte. Senare vari…[Läs mer]

  • Hej! har en 900i-2,1 som gått 39000 mil och är synnerligen fräsch. På senare tid så har gasresponsen blivit lite knepig, mest vid kall motor. Den svarar sent på gaspådrag, känns som den ändrar gaspådrag av sig själv ibland. Inga ryck utan mera ”mjukt”, ungefär som man ändrade gaspådrag avsiktligt. Har bytt LMM, tänddetaljer (har tre likadana bilar…[Läs mer]

  • Hej!

    Är väl en ganska enkel operation. Släpp på spännanordningen vid generatorn och släpp på stora bulten genom bussningen i generatorfästet och tryck generatorn sidledes så mycket som möjligt. Tyvärr vill jag minnas att remmen till servopumpen måste tas bort eftersom den sitter utanför generatorremmen. Men hitta spännanordningen till den och…[Läs mer]

  • Hej!

    Mekonomen verkar ha bottenplåtar, kolla vad Speedparts och SAABklubben kan ha.
    Ofta behöver man byta både botten och innerplåten. Det fanns då tidigare även hela dörrspeglar men så mycket behövs sällan.
    Problemet brukar vara att få till det snyggt i plåtvikningen i bakkant mellan innerplåt och bottenplåt, tycker åtminstone jag som är amatör…[Läs mer]

  • Hej!
    Låter som problemet ligger i att flytta spaken i sidled. Längsled verkar ok.
    I sidled finns ju egentligen ingen justering. Spaken styrs av en plastplatta i botten av växelspakshuset.
    Jag skulle skruva loss växelspaken och kontrollera att ingen skruvat dit den fel. Den är fjäderbelastad och jag vill minnas att man kan få dit den fel så den kär…[Läs mer]

  • saabgunnar svarade på ämnet Värmeproblem i forumet OG900 1 år sedan

    By-passventilens kula försvinner efter en tid, klassiskt problem på 92:or och 93:or.Fick du tag på en? Jag köpte den sista i Sverige enligt SAAB för några år sedan. Försökte få tag i via underleverantören men det gick inte./Gunnar

  • saabgunnar svarade på ämnet Tidiga Saab 99 i forumet 90/99 1 år sedan

    Hej!

    Kan svara lite på sista frågan.
    Fram till 1974 års modell (X7 det året) fanns den engelska motorn och den hade sina problem. Topplockspackningar, kamkedjor och fastsotade kolvringar. Fram till sena modeller 1972 fanns också en växellåda som jag tror var engelskbyggd som också var svag.
    Med den svenska 2-litersmotorn och den nya svenska…[Läs mer]

  • Hej!
    Du har rätt, styrdonet lägger på spänning typ under en sekund bara./Gunnar

  • Hej!

    Fenomenet glödtändning beror på att något annat än tändstiftets gnista förmår tända bränsleluftblandningen. Fenomenet blev vanligare i slutet av 70-talet när man lärde sig kracka kolväten, dvs slå sönder större molekyler till mindre för att få ut mer bensin ur råoljan.Detta var i samband med oljekriserna och man försökte få ner br…[Läs mer]

  • Hej!
    Hade samma problem med min 900-93. Hade ur tripoderna i inre medbringarna och tyckte de var OK. Rullarna snurrade skapligt lätt, inga skador i medbringarna på växellådan. När jag slutligen inte hittade något annat fel bytte jag ändå tripoderna till slut och vips var vibrationerna borta. Det är tydligen känsligt att tripoderna är perfekta./Gunnar

  • Hej!
    Vad gäller övertrycksventilen så behöver den inte ha hängt sig men fjädern kan ha försvagats/gått av.
    Om flödet genom filtret är nedsatt så måste en del av flödet gå via övertrycksventilen och då blir flödet sannolikt lägre pga det totala flödesmotståndet, kanske så lågt att trycket faller under varningsnivån vid tomgång och varm olja.…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng