saabgunnar

  • Hej! har en 900i-2,1 som gått 39000 mil och är synnerligen fräsch. På senare tid så har gasresponsen blivit lite knepig, mest vid kall motor. Den svarar sent på gaspådrag, känns som den ändrar gaspådrag av sig själv ibland. Inga ryck utan mera ”mjukt”, ungefär som man ändrade gaspådrag avsiktligt. Har bytt LMM, tänddetaljer (har tre likadana bilar…[Läs mer]

  • Hej!

    Är väl en ganska enkel operation. Släpp på spännanordningen vid generatorn och släpp på stora bulten genom bussningen i generatorfästet och tryck generatorn sidledes så mycket som möjligt. Tyvärr vill jag minnas att remmen till servopumpen måste tas bort eftersom den sitter utanför generatorremmen. Men hitta spännanordningen till den och…[Läs mer]

  • Hej!

    Mekonomen verkar ha bottenplåtar, kolla vad Speedparts och SAABklubben kan ha.
    Ofta behöver man byta både botten och innerplåten. Det fanns då tidigare även hela dörrspeglar men så mycket behövs sällan.
    Problemet brukar vara att få till det snyggt i plåtvikningen i bakkant mellan innerplåt och bottenplåt, tycker åtminstone jag som är amatör…[Läs mer]

  • Hej!
    Låter som problemet ligger i att flytta spaken i sidled. Längsled verkar ok.
    I sidled finns ju egentligen ingen justering. Spaken styrs av en plastplatta i botten av växelspakshuset.
    Jag skulle skruva loss växelspaken och kontrollera att ingen skruvat dit den fel. Den är fjäderbelastad och jag vill minnas att man kan få dit den fel så den kär…[Läs mer]

  • By-passventilens kula försvinner efter en tid, klassiskt problem på 92:or och 93:or.Fick du tag på en? Jag köpte den sista i Sverige enligt SAAB för några år sedan. Försökte få tag i via underleverantören men det gick inte./Gunnar

  • Hej!

    Kan svara lite på sista frågan.
    Fram till 1974 års modell (X7 det året) fanns den engelska motorn och den hade sina problem. Topplockspackningar, kamkedjor och fastsotade kolvringar. Fram till sena modeller 1972 fanns också en växellåda som jag tror var engelskbyggd som också var svag.
    Med den svenska 2-litersmotorn och den nya svenska…[Läs mer]

  • Hej!
    Du har rätt, styrdonet lägger på spänning typ under en sekund bara./Gunnar

  • Hej!

    Fenomenet glödtändning beror på att något annat än tändstiftets gnista förmår tända bränsleluftblandningen. Fenomenet blev vanligare i slutet av 70-talet när man lärde sig kracka kolväten, dvs slå sönder större molekyler till mindre för att få ut mer bensin ur råoljan.Detta var i samband med oljekriserna och man försökte få ner br…[Läs mer]

  • Hej!
    Hade samma problem med min 900-93. Hade ur tripoderna i inre medbringarna och tyckte de var OK. Rullarna snurrade skapligt lätt, inga skador i medbringarna på växellådan. När jag slutligen inte hittade något annat fel bytte jag ändå tripoderna till slut och vips var vibrationerna borta. Det är tydligen känsligt att tripoderna är perfekta./Gunnar

  • Hej!
    Vad gäller övertrycksventilen så behöver den inte ha hängt sig men fjädern kan ha försvagats/gått av.
    Om flödet genom filtret är nedsatt så måste en del av flödet gå via övertrycksventilen och då blir flödet sannolikt lägre pga det totala flödesmotståndet, kanske så lågt att trycket faller under varningsnivån vid tomgång och varm olja.…[Läs mer]

  • Hej!

    Synd att det inte var det. SAABs 2,0 l motorer har normalt ett högt och stabilt oljetryck även på tomgång, c:a 3 kg låg en kompis EMS på en gång i tiden. Om något lager vore fö rglappt skulle det märkas på något sätt.
    En annan felkälla kan vara övertrycksventilen. Den sitter i samma hus som oljefiltret. Nog värt att kontrollera. Ol…[Läs mer]

  • Hej!
    Kan vara så enkelt som att du har läck på någon slang till insuget. Försök att stryp en i taget om du inte hittar sprickor. Även bromsservon kan vara läck.

    MVH/Gunnar

  • Hej!
    Det vanligaste felet är sliten bränslenål. Den slits typiskt i tomgångsläget ffa pga vibrationer. Vid SBP får man då för hög CO-halt och skruvar ner nålen varvid den blir för snålställd i alla andra lägen än tomgång. Att den går bättre på högre varv beror på att den är okänsligare för mager blandning på högre varvtal.

    MVH/Gunnar

  • Hej!

    Ursäkta min okunnighet men vad är det för oljerör på en vxllåda till en 99:a?
    MVH/Gunnar

  • Kolla med SAABklubben!/Gunnar

  • Hej!

    Om främre motorfästet är loss bör du kunna avgöra genom att bända på motorn fram och se om den lyfter. Lite ska det fjädra med. Alternativt titta när en kompis försöker backa och bromsar samtidigt. Om fästet är dåligt/löst så ska främre delen av motorn lyfta sig.
    Troligare är nog tripoderna i inre drivknuten. Det ska vara rikligt smörjt gi…[Läs mer]

  • Hej!
    Det behöver inte ha med din renovering att göra. Den vanligaste orsaken till lysande oljetryckslampa på 99:orna är en defekt givare. De brukar läcka lite då också.
    Det som händer är att det läcker förbi det tryckkännande membranet som påverkar kontakten och då hamnar tryck även på utsidan av membranet varvid membranet inte fjädrar tillbak…[Läs mer]

  • Hej!
    Kontrollera också att kallstartventilen får signal.
    När kylvätsketemperaturen är <45 C ska kallstarventilen börja ge bränsle under en kort tid när startmotorn går. Kolla genom att lossa den och se om det kommer bränsle.
    Denna styrs av termotidkontakten som på en -84:a sitter i topplocket emellan insuget för cylinder 2 och 3.
    Kontroll…[Läs mer]

  • Hej!

    Besiktningen klagade på vårt tändningslås. Någon som vet var man kan få tag i nytt? Har SAAB eller är det skrotar som gäller? Passar OG 9-3:s i 900 från -96?

    Tack på förhand!/Gunnar

  • saabgunnar svarade på ämnet köpa 900 i forumet OG900 1 år, 6 månader sedan

    Hej!

    God ide att köpa en 900, nog en av de bästa bilar som byggts. Har själv 3 stycken 92-93:or, två har gått 37000 mil i bra skick.
    Rosten är största boven. Se upp för nedre länkarmsifästningar fram, övre stötdämparfästen bak. reaktionstagsinfärstningar bak, övre länkarmar fram samt dörrarnas nedre del. En del fulrost kan finnas men det ka…[Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng