saabgunnar

  • Hej. Öppna huven och du ser växellänkaget mellan torpeden och motorn. Där ser du skarven mellan spakens stång och tappen in i växellådan. Be någon röra på spaken och se om skarven inte sitter ihop. Kopplingen, kolla i behållaren om vätska finns kvar. Är den tom och ingen vätska under pedalen så är det slavcylindern eller slangen dit som läcker.…[Läs mer]

  • Hej. Tack för svar. Har hittat på skroten. Hoppas den fungerar

  • Hej!
    Någon som har en begagnad dylik till salu eller vet någon som säljer dylika?
    Det är Bosch och har nr som slutar på 019. Jag har en som slutar på 013, troligen från en -89 med 2,0 motor.
    Någon som vet skillnaden mellan dom? Skulle en 013 kunna fungera?
    Anledning till byte är att den nuvarande ger felkod mager blandning men byte till annan gj…[Läs mer]

  • Hej.Gamla bilar med K-jetronic som körs lite har också en tendens att kunna få kärvande mängdmätare. Skadar inte att kontrollera att hävarmen stänger respektive kan röra sig obehindrat. Lycka till

  • Hej. Bugar och gratulerar till en fantastisk bil👍😊

  • Hej. Kuggstångens radiella spel justeras med en förskruvning på växelns undersida. Lossa låsmuttern, dra skruven i botten, lossa skruven 1/4-1/8 varv och dra låsmuttern. Kolla att stången går lätt. Enligt SAABs verkstadshandbok. Den borde ju inte vara hårt sliten efter 10000 mil, jag körde 41000 med min som då var ok. Lycka till

  • Hej. Min EMS-73 har också tripmätare

  • Hej. Janne har fått tag på ”original” från Bosch. Inväntar och ser om de fungerar

  • Hej igen. Janne på S
    Webshopen har nu provat 2 fabrikat med samma nedslående resultat. Det från Mekonomen, Hella, fungerade inte heller. Janne skulle nu kontakta Bosch i ärendet. Du som köpt på Biltema, när var det och vilket fabrikat? De verkar inte ha denna artikel längre. Du som erbjuder sådana, är de nya och är du säker på att de fungerar?

  • Hej. Varken mekonomen eller SAABklubben har löst det ännu. Bägge erbjuder nu andra fabrikat, mekonomen Hella som jag ska hämta i morron. Vad klubben erbjuder vet jag ännu inte. Ni som köpt och de fungerat har de varit till 900 2,1 I 16 med EZK system?

  • Hej. Inte styrleden kan man efterdra när ett låsstift borrats ur och sedan får man borra och slå i ett nytt. Styrväxeln måste förstås tas ur först. Kan man bara efterdra till en viss gräns men är väl knappast överskriden på en lågmilare som denna. Tor-in måste förstås justeras efteråt

  • Hej. Kan bara instämma i gratulationerna👍 Vet du miltalet? Angående oktantalet vill jag minnas att alla 2,0 l krävde 94 oktan, som fanns då, fram till -75 då man höjde kompressionen från 8,8 till 9,5 (om jag minns rätt)/Gunnar

  • Hej. Först stort tack för era svar. Uppskattas verkligen. Jo, det är samma tätningar på EMS och jag har bytt dom så det förefaller vara rätt. Jämn och fin tomgång med varm motor. Med kall motor ligger den lite högt men det kan jag leva med. Just kontakterna i fördelaren, som jag kallar sekvenskontakter, fick jag byta då en strulade. Jag har ocks…[Läs mer]

  • Hej. Har just renoverat klar min 99 EMS -73 men är lite fundersam över tillförlitligheten hos denna insprutning. Någon som har erfarenhet av den, den satt ju i många andra märken än SAAB. Den går jättebra efter byte av sekvenskontakterna i fördelaren

  • Hej. Är det en Stromberg med lastkännande choke? I den finns ett membran som orsaka konstigheter om det är hål på det. Sedan finns det en elektrisk tomgångsspole på en del som ska strypa tomgången när tändningen slås av. Sedan är ju tjuvluft en annan möjlighet. Ovanpå det har du ju vakuumslangarna på insuget där tjuvluft kan komma in. Prova och s…[Läs mer]

  • Hej. Efter 22 års periodvisa insatser är ytterligare en EMS i drift. Många detaljer att finslipa återstår men den är besiktigad, rostfri och i drift😊. Behöver en hellack men är ändå ganska fin. Renoverad av amatör, absolut inget utställningslokal. Men tillfredsställningen av att vara klar och fått till det är härlig

  • Hej. 99 LE och EMS 2,0 72-74 hade åtminstone en unik kylarslang med tre anslutningar topplock-vattenpump-värmekran. Någon som har en sådan till övers?

  • Hej. Låter som fel på regleringen av tomgångsvarvtalet. På 8 ventilerna och K- jetronic är det en tillsatsluftslid som känner av kylvätsketemperaturen. Är det Pierburgförgasaren kan det ju vara fel på magnetventilen som blockerar tomgångskanalen eller inställning av extra gas när choken är utdragen. Är det en 16-ventilerna är det en ”motor” som…[Läs mer]

  • Hej. Håller med Magnus. Angrip handbromsen. Det händer också att beläggen lossnar från ”skon” och ger låsningar av hjulet. Har själv råkat ut för det. Då brukar det låsa olika åt olika håll till skillnad från fastrostade backar

  • Hej! Här kommer en tråkig fortsättning på detta ämne som en bifogad fil. Jag har skickat den både till Janne på SAABklubben och till Mekonomen. Är det någon som har ett gott råd att ge eller känner igen problemet?/Gunnar

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng