Avgassystem

Forum / Övrigt / SSR / Avgassystem

  • Författare
    Inlägg
    • november 11, 2012 kl. 19:37 #6877

      Hej

      Jag undrar om någon kan eller vet hur ett bra avgassystem skall se ut.
      Jag har en v4 som är borrad till 1815 och trimmade toppar och veber 40-40 DFI förgasare Jag tycker ine att motorn varvar ut riktigt, och den har inte riktig ork. Jag har kört 3 rallyn med bilen och känner att det inte stämmer riktigt.
      Avgas systemet som sitter på är ett så kalla älghorn samt ett 50 mm rör samt 2 st burkar en lång burk mitt under bilen samt en burk läns bak.
      Det kanske finns ritningar eller förslag vad som kan vara bäst=????

      Hälsningar Bengt Andersson

        november 11, 2012 kl. 19:47 #49518

        Jag har samma motorspec. som du och jag har saabklubbens 2″system som jag fimpat i framändan och skarvat i grenrör som går ner på varsin sida om växellådan och möts i en klyka under bilen. Det tycker jag fungerar fint.
        Tog upp nya hål i motorrumsgolvet enl SSR manualen.

          november 11, 2012 kl. 20:11 #49519

          Vilken dim har Du på rören som kommer från cylindrarna

          När jag tog isär mitt avgassytem var det kondens vatten o en del sot i den långa ljuddämparen kanske för tät.

            november 11, 2012 kl. 20:57 #49520

            Rören är 50mm direkt vid toppen och sen efter böjarna 45mm.
            Om det är en likadan lång dämpare som jag har så är det fritt blås igenom.

              november 11, 2012 kl. 21:18 #49521

              Syns lite hur det ser ut på dessa bilderna.

                  november 12, 2012 kl. 14:43 #49556

                  Bengt kan du inte redovisa vilken bestyckning du har på 40 DFI:n?

                  Jag har en före detta 1740cc rallymotor med samma förgasare.
                  Med 7.6 kam har jag inget problem att varva långt över 7000 rpm.

                  Sabbe

                    november 12, 2012 kl. 20:21 #49571

                    Hej igen.

                    Kollade upp min bestyckning.
                    Nålventil 175
                    Luftmunstycken 160
                    Huvudmunstycken 220, 230 och 250 som alternativ.
                    Lågfart 65
                    Spridare 4.5
                    Acc munstycke 60
                    Emulsionsrör F2

                    Båda chokespjällen och dess axel är borttagna.
                    Bäst går motorn med 250 munstycken, dessa går inte att köpa, de är hemmagjorda.

                    Sabbe

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.