Varvräknare på 99 GL
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Varvräknare på 99 GL
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2003-11-06 09:30 av
tobbe99.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag har en fin Saab 99 GL 83. Den saknar varvräknare och detta stör mig lite av någon anledning. En varvräknare till Saab 99 kan man hitta på skroten för en liten peng, men frågan är hur installationen går till. Finns det fördraget el till varvräknaren eller måste jag koppla in mig på tändspolen för att få signal till den? Om någon har ett elschema till min Saab att dela med sig är jag tacksam.
MVH
CarlHejsan!!
Om din 99:a är femväxlad från början, så ligger kablarna säkert kvar på baksidan. Om den är fyrväxlad, så kan det kanske finnas fördraget som Niklas säger. Färgerna är nog snarast gul, brun och blå. Klocksladden och minuskabeln flyttar du över från originalklockan, 12-volten, plus, hämtar du på strömställaren till elbakrutan (sätt den på rätt sida), och slutligen tändimpulskabeln drar du ut och ansluter på tändspolen eller det s.k serviceuttaget i framkant på säkringsdosan. Lycka till!!
”Tobbe”Nu har jag tagit bort instrumenten och visst fanns det fördraget till varvräknaren. Bara att införskaffa en och montera!
Så här ser det ut för alla nyfikna:
(ledsen att bilden blev så stor)[image]http://www.student.luth.se/~lincar-9/Projekt/Projekt%20006.jpg[/image]
november 5, 2003 kl. 19:15 #71285Man ser ju tydligt att det är en 83:a nu när du visar bilden. Det är därför bilden blir så stooooor…

-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

