100 mil i en Saab 95

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 100 mil i en Saab 95

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 100 mil i en Saab 95

  • Författare
    Inlägg
    • september 17, 2007 at 20:04 #16732

      För snart 2 veckor sen var jag i Skellefteå på älgjakt.

      Flygbiljetten hem kastade jag i papperskorgen och tog bussen till Sundsvall på måndagen istället.
      Hade nämligen hittat en grön Saab 95 fr -78 på Blocket som såg intressant ut. Köra ena ärendes för att titta på en bil 100 mil bort gör man inte men nu när man var i krokarna så…

      Bussresan tog 6h och några koppar kaffe. Säljaren mötte på järnvägsstation, bilen var duktigt nerlastad för därbak låg originalmotorn och 4 vinterdäck på fälg.
      Bilen har lite roliga options som gjorde det värt att åka och titta på den; StandardB motor, SSR-ratt, ljudbåge i taket och fotbollsfälgar.
      Förvånansvärt lite rost på den, dörrarnas nedankant är förstås slut men i övrigt är den i bra skick för att vara ett bruksfordon.
      Bakrutan har en dekal från Gällivare BilAb, den ska även ha rullat en del i Piteå för att till sist hamna i Sundsvall. Någon Norrlänning som vet nåt om den?

      Köpet var strax avklarat och jag kunde påbörja resan mot Glumslöv, söder om Helsingborg. Kl 16.00 rullade jag ut från Sundsvall, några snabba älgmanövrar var inte att tänka på så det blev att ta det lugnt. 95km/h var en bra hastighet så där låg jag och tuffade mig ner mot södern.
      Emul hade hört av sig under resan och det bestämdes att jag skulle köra inom Stockholm och hämta honom för vidare färd mot Linköping. Jag kunde sen få sova över hos honom i Linköping. Ca 20.30 var jag i Stockholm och lastade in Emul, väska och ytterligare 5 fotbollsfälgar i bilen.

      Resan till Linköping gick fort och där vankades det pasta med pesto som Emul raskt lagade till medan jag tog en välbehövlig dusch och 4 Alvedon mot huvudvärken jag haft halva dan.
      En mycket trevlig afton med mkt Saabsnack, god mat och en god natts sömn. TACK Emul!!

      De resterande 40 milen dan efter gick utan problem och klockan var lunch när jag körde in på gårdsplan hemmavid.
      Bilen tömdes först på vinterdäck och dan efter på motorn i bagageutrymmet. Det blev en helt ny bil att köra. Trots en halvbra Solex, lite läckande avgassystem mm så går den som ett troll 🙂
      StandardB rallykoppling och avgaskrökar är redan inköpta, sen väntar annan förgasare, nya tänddelar och ett 2tumssystem.

      /Christer

        september 17, 2007 at 20:17 #111852

        Den är så cool! O vilket drag för att vara en gammal häck 😉 – Lite 2″ o anat göttigt så blir den rena drömmen!

          september 17, 2007 at 20:41 #111855

          Vassego! =) Alltid trevligt med sällskap, och så får man ju bjuda igen för Trollhättan också!

          Men sen jag vill se korten du tog när vi hade full last i Stockholm, förutom oss två då.. 😉

            september 17, 2007 at 20:56 #111857

            Ja just det 🙂

            Här kommer 2 bilder på det..
            Saab 95 med 4 vinterdäck på fälg, 5 fotbollsfälgar, en Saab v4motor samt en stor 100liters travelbag.
            Trots last och 2 pers drog den bra i backarna!!

              september 18, 2007 at 06:33 #111860

              hej du. Vi har saknat dig på tisdagsträffarna i Lödde. Hoppas du kommer och visar nyförvärvet där idag, bara 2gånger kvar nu så passa på.
              DanS

                september 18, 2007 at 10:48 #111869

                Vilken snygging! 🙂

                Helt klart rätt att köra hem sitt nyförvärv istället för släp och sånt 😉
                ..gjorde en liknande resa fast “åt andra hållet” med min 🙂

                  september 18, 2007 at 11:43 #111876

                  How can i find a tranlation in german please … :crazy: 😥

                    september 18, 2007 at 11:58 #111877

                    Hejhej!

                    Är bara vädret bra så kommer jag o den gröne 🙂

                    /Christer

                      september 18, 2007 at 13:48 #111880

                      Det var en fin 95 som du fick tag i men den måste gått som ett skott med dubbla motor i. Se bara till att båda går åt samma håll annars kommer man inte någon stans.

                      Var själv i Sundsvall i helgen med en kommis som körde SM i backe där. Det var en liten och nätt resa på 170 mil från och tillbacka västkusten igen.

                        september 18, 2007 at 19:36 #111893

                        Härligt! Låter kul att slå 2 hobbyer i en smäll och dessutom träffa trevligt folk.
                        Roligt med en kombi med lite bättre fart i motorn också. Hoppas den visas nästa tisdag också då jag inte kunde komma ner denna pga bilputtsning. Fälgarna lyser verkligen på den, fräscha.

                        MVH

                        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
                        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
                        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
                        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

                          september 19, 2007 at 00:02 #111909

                          Ja..idag körde jag till Lödde i tron jag var saknad 😉 men icke.. det var jag o en kortnos 96´a och han lämna efter 15min.

                          Inte många bilar där, antagligen beroende på blåsten och lite småskurar.
                          Kryddkorven var god i allafall!
                          Detta blev sista Löddeträffen för mig i år för nästa tisdag får man infinna sig på jobbet.

                            september 19, 2007 at 06:19 #111912

                            Visst var du saknad. Men jag blev dålig och fick åka ambulance sennare på natten. Njurstensanfall fan vad det gjorde ont, är hemma igen och mår bättre.
                            Mvh
                            Dan

                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.