1700S

Detta ämne innehåller 12 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-02-06 21:46.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

guer
    Deltagare

Hur många kända exemplar av 1700S finns egentligen kvar och i vilket skick? Jag känner ju till Anders Jenssens och Göran Karlssons (2st?) som är i utmärkt skick, men finns det fler?

anders jensen
    Deltagare

Det känner nog Göran till.
    Han har nog ”dammsugit” landet på möjliga sjuttonhundror och håller dessutom på med ännu en 75:a.
    Min tillhör de tidigare 74-orna.

/Anders

rallysaaben
    Deltagare

Hur många tillverkades, och mellan vilka år gjordes den? Vad skilde den från en vanlig v4?

rally
    Deltagare

Finns minst 3St äkta i Holland vad jag vet. En utanför Gävle.

Taunus 1700S motor, 2″ avgas typ knalle racing, SSR ratt, Fotbollar, Stripes, Orange, Bilstein, en del med T-Kaross andra med standard kaross alltså endel förstärkta andra inte. Berodde nog på vad kunden ville använda bilen till. Sett 2st som hade T-kaross båda rallybilar från dag 1.

/Fredrik

anders jensen
    Deltagare

Ett klargörande kanske är på plats då det florerar en del skrönor.

B-E Ström berättade följande:
    Hellberg kom med iden när de hade lite att göra på tävlingsavdelningen 1974.
    De skulle göra en lite sportigare modell.
    Två frivilliga i personalen ställde upp, Jan Ivansson och Bengt-Erik Ström.
    ALLA bilarna som blev 1,7s var färdiga indiskt gula produktionsbilar togs från fabriken med underredsbehandling och allt.
    Dessa kördes till tävlingsavdelningen där originalmotorn plockades ur och byggdes om.
    Däcken krängdes av och plåtfälgarna byttes mot Sonettfälgar (sk fotbollsfälg).
    Sportdämpare, sportavgassystem, läderratt, varvräknare, stripes och dekal på baklucken.
    För att kompensera för den kraftiga effektökningen monterades det sk postbilsstaget på växellådan.
    Några förstärkta bilar utan rostskydd kan inte B-E minnas. Nej för då gällde ju inte garantin.
    Samtliga bilar såldes hos svenska ÅF och här på SAAB-ANA i Borås (där jag arbetade på den tiden) hade vi turen att kunna sälja två stycken 74:or varav den ena först användes som en av våra tjänstebilar.
    Några ”kundanpassade” bilar fanns inte på menyn.
    Antalet är något osäkert men B-E ville minnas att ett var ett hundratal.
    Ombyggnaden upphörde i samband med årsmodell 75.

Ungefär samtidig fanns SAABs sportsats 1124 som det var populärt att eftermontera (=billigare) och ofta blandas dessa bilar ihop med fabriksbyggda 1,7s. Ofta kan man finna detaljförteckningar på ingående detaljer o motorspec. samt ändringsintyg förknippade med dessa ”hemmabyggen”.

guer
    Deltagare

Intressant. Måste vara lite svårt att avgöra det är en äkta eller en som är modifierad i efterhand. Har de en egen modellkod eller? Vad betyder modellkoderna egentligen (SA plus fyra siffror), finns det nåt register över detta?

Ingen fler som vet om någon i landet? Jag är inte ute efter köpa nån utan bara nyfiken. Hittills endast fyra st.

rally
    Deltagare

Diskusionen har varit uppe förut!

Jag vet fortfarande om 2St bilar som är och har varit 1700S bilar ifrån början! Båda köpta på Saab för att användas som tävlingsbilar direkt. Båda oranga 1700S med recarostolar samt T-karosser. Ena ägaren har sin kvar. Tyvärr modifierad efter tidens tand samt omreggad för större maskin, bur etc. Den ena är en 74;a & den andra är en 75:a. Jag har ägt den ena och har kontakt med enägar bilen ibland. Den är numera skitdålig & ej till salu. Dock har ägaren många bilder ifrån den var ny. Ska se om han kan tänkas låna ut dessa för skanning. Han är bra knepig.
    En kul grej är att båda gubbarna som var/är förste ägare var grymt stolta över att dessa bilar var just 1700S så det står utan allt tvivel angående äktheten

Tror knappast att de som köpte bilarna för att tävla brydde sig om garantin eftersom den knappast hade gällt vid tävlingskörning.
    Båda bilarna användes som privatbilar i veckorna samt tävlades med ofta.

Ena ny köpt i Uppland och den andra högre upp i landet.

Så jag säger som jag alltid har sagt och det är att med rätt kontakter så kunde du köpa loss vad som helst ifrån Saab!

En annan Bekant som har jobbat på Saab i Stockholm byggde minst 5St 1700S kopior på Saab åt kunder som ville ha dessa men ej kunde köpa direkt ifrån Trollhättan. Vet inte om det kanske behövdes bra kontakter utav återförsäljaren för att få loss någon 1700S ifrån Trollhättan? Dessa bilar var reggade med 66Kw = 90Hk och var i utförandet precis som Saabs Spec. Någon i annan färg gjorde han också men de flesta orange. Men de var ej ”äkta” Trollhättebilar. Vet ej om andra återförsäljare gjorde likadant?
    De flesta försvann nog i rallysvängen skulle jag tro.

Föresten så tror jag knappast att de krängde av däcken för de monterade säkert på nya Pirelli Cinturato, 1974 var det belt däck som var orginal = skitdäck. 1975 tror jag att det var blandat med Belt & sedemera radialdäck. Har haft någon standard 75:a som har haft orört reservhjul i skuffen & de hade Beltdäck åtminstone där.

Av de 1700S som finns kvar så är det väl 75:or som är vanligast?

/Fredrik

svarvaren
    Deltagare

@anders Jensen wrote:

För att kompensera för den kraftiga effektökningen
    monterades det sk postbilsstaget på växellådan.

Vad är det? Finns det bilder?

Jag känner till mexicofästena som monterades/monteras vid rallykörning.

/Owe

Bengt Åkesson
    Deltagare

Klicka på bilden så blir den större.

Pos 5 skruvar du fast med en av de befintliga vänster övre länkarmsfästesskruv. Minns ej vilken just nu.

Pos 4 skruvar du ihop med pos 5 med skruv o mutter (4 st). Jag använde nylockmuttrar för att låsa det hela.

Pos 3 fästs med befintliga skruvar i växellådan och skruvas ihop med pos 4 gängade stång. Här finns möjlighet att justera eftersom pos 4 stång är gängad en bra bit..

Hoppas att du hängde med.

/B

sabbe
    Deltagare

Vet inte om jag har fel?
    Har fått uppfattningen att 1700S bilen kom till för att den skulle klassa in den större motorn i
    StdB rallyklassen.
    När det var aktuellt fick SAABarna i RallySM stryk av ryska VAZ.

Tror det skulle räckt med 1000 bilar sålda på 12 månader för att klassa 1700 motorn.

Någon annan som vet mer?

Sabbe

guer
    Deltagare

@rally wrote:

En annan Bekant som har jobbat på Saab i Stockholm byggde minst 5St 1700S kopior på Saab åt kunder som ville ha dessa men ej kunde köpa direkt ifrån Trollhättan. Vet inte om det kanske behövdes bra kontakter utav återförsäljaren för att få loss någon 1700S ifrån Trollhättan? Dessa bilar var reggade med 66Kw = 90Hk och var i utförandet precis som Saabs Spec. Någon i annan färg gjorde han också men de flesta orange. Men de var ej ”äkta” Trollhättebilar. Vet ej om andra återförsäljare gjorde likadant?
    De flesta försvann nog i rallysvängen skulle jag tro.

/Fredrik

Återigen, måste ju vara omöjligt att skilja en sådan mot en ”äkta” idag eller? Ingen som vet nåt om modellkoderna?

stefan
    Deltagare

modellkoderna är bara internt på bilregistret och det är väl mest ett bra försök att gruppera upp modellerna men gräver man djupare så inser man att det inte är nå solklara riktlinjer, det beror på vem som matade in uppgifter den dagen och nån nämnde i samband med nån större datakörning från gamla system till nya så hamnade äldre modeller precis hur som helst. Dessutom har du slaskkoden SA0000 där det hamnar precis vad som helst och dit kan man även hamna om man gör nån större regbesiktning.

Dessutom när det gäller Ström så lär man väl komma ihåg att även om han är ett orakel så kan han rimligen inte veta ALLT som försigick på Saab och dessutom minnas precis varenda liten detalj………

saabtage
    Deltagare

Min är en 74a, står i väntar på renovering. Är komplett och i bruksskick.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng