2.0T Vector vill inte starta!

Forum Modellspecifika forum OG9-5 2.0T Vector vill inte starta!

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-03-29 20:43.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #427539
    Profilbild på Tony
    Tony
    Deltagare

    Hej på er alla!

    Då ska jag börja med att berätta hur detta börja 🙂
    För ca två veckor sedan så körde jag min 9-5 2.0T Vector Kombi 2003 senast och sen så ställde jag in den i mitt kallgarage för att jag skulle börja byta lite grejer på den under dom här senaste 2 veckorna. Det som jag bytt är ”Olja in rör” mellan turbo och filter huset, Ventilkåpspackning, Vevaxellägesgivare, Tändstift och en original Tändkassett. Har även då monterat ett Öppet sportfilter kitt som är till för denna modell (Vet vad det innebär att köra med öppet filter). Förra veckan när jag blev färdig med allt så prov körde jag en sväng (ca 1km) och sen hem igen, nästa dag så startar bilen men tomgången går till 2000rpm och ligger där i ca 2 minuter för att sedan lägga sig på ca 900-1000rpm som den alltid varit, provar att starta den ett par timmar senare igen och då går den dåligt och ger jag lite gas så vill den stanna på 1500rpm och sen dala sakta ner till 1000rpm. Senare på eftermiddagen så ska jag avläsa felkoder med en ny ELM327 BT men då vill inte bilen alls starta och har vägrat starta sedan dess, den har visat tendenser på att starta men hoppar inte igång. Har kollat alla slangar flera gånger. Har tryckt in ventilen mitt på fuel railen och då kommer en liten fontän som är max 3cm hög och sen kommer det inte så mycket mer med tändningen på så kommer det ännu mindre soppa ur ventilen, just så att man får lite soppa på fingertoppen och grejen jag tryckt med på ventilen. Sista tiden jag körde bilen så var den på reserven i tanken men har hällt i 10 liters dunk…. Vad kan vara felet?? Kan det vara filtret? Har haft upp baksätet och lyssnat, pumpen låter men tycker att man hör bränsle i matar slangarna men tycker att det åker med massa luft eller så kanske det ska låta så?
    Har även lossat kontakten till massemätaren men ingen skillnad…
    Håller på att bli gråhårig och har svårt att sova då jag och min familj verkligen behöver få igång bilen..

    Mvh Tony

    #427743
    Profilbild på Simon
    Simon
    Deltagare

    Långskott kanske, men har du provat att lossa tanklocket och spänna åt det igen med minst tre klick?
    Min 9-5:a stannade på motorvägen en gång, SID visade 8 mil kvar till tom tank. Ville inte starta, provade annan TK, hjälpte inte. Provade att öppna tanklocket och spände om, helt plötsligt startade den igen.

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #427790
    Profilbild på saabcustom
    saabcustom
    Deltagare

    1. Dubbelkolla att vevaxelgivaren verkligen sitter rätt monterad. Va med om en som monterades med en o-ring som hamnade fel. Resulterade i att motorn inte startade. Det kan bara ha rört sig om 0.5mm för långt ut. När O-ringen togs bort var allt frid och fröjd igen….

    2. Häll i 10 liter soppa till i tanken. Jag bytte pump med nästan tom tank. Sen startade inte bilen förrän jag hällde i mer soppa. Catchtanken va ju tom och pumpen fick inte tag på nån soppa förrän jag fyllt i.

    3. Har du några felkoder ?

    / Kenth

    #427794
    Profilbild på Tony
    Tony
    Deltagare

    Ohoj!
    Har gått igenom allt som jag rört i men sedan fick jag tipset att mäta amperen till pumpen via sakringarna och där låg felet, den får bara 4,97 ampere och då kunde jag inte ens koppla ur lamdasonderna då dom går på samma säkring så pumpen får nånstans mellan 3-4 amperer vilket tyder på att pumpen troligtvis har en slang som är dålig så ny pump på väg 🙂 För övrigt så kollade jag felkoder direkt i första början ocg fick bara en enda: P1110 avlastningsventilen men den är helt ny från Maptun, helt i metall men återcirkulerande.

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 1 dag sedan av .
    #427796
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    P1110 måste väl inte vara ventilen, det kan väl vara en dålig slang också, om jag minns rätt.

    #427797
    Profilbild på Tony
    Tony
    Deltagare

    Nu gick jag till garaget för skojs skull och testa ifall den ville starta, och ja den startade nästan direkt men tomgången fortfarande konstig och bara 3 cylindrar i början så tog ut den för en prov sväng.. all kraft finns kvar i motorn och jag har även inte heller längre någon motorlampa som lyser men det ryker lite lätt under motorhuven och stannade då och kollade vars det ryker ifrån, det konstiga är att det ryker om den nedre fästet på wastegate armen???? Nu rykte det även betydligt mycket mer vit rök från avgassystemet än tidigare men gick till sig mer och mer när bilen börjat bli varm, är det p.g.a att jag tycker att oljan luktar väldigt mycket bränsle?? men som sagt bilen gick precis som ett skott som tidigare med laddtryck på samma som förut men vad kan det vara som spökar nu??
    Bränsle pump ännu ej bytt då jag inte fått den ännu
    Mvh Tony

    #427859
    Profilbild på Simon
    Simon
    Deltagare

    P1110 måste väl inte vara ventilen, det kan väl vara en dålig slang också, om jag minns rätt.

    Stämmer, kan vara vaccumslangen som lossnat också, råkade själv ut för det på min 9-5:a. Kolla över slangarna, speciellt vid sensorn som sitter på torpeden. Bifogar länk från annat forum med bild på hur slangdragningen ser ut.
    http://saabworld.net/showthread.php?t=25528

    Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

    #427866
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Ett klassiskt fel är att armen lossnar från wastegatespjället. Då får man också felkod och inte särskilt mycket laddning. Men det borde du ha sett. Låter hur som helst som läge för turbobyte.

    #428693
    Profilbild på Tony
    Tony
    Deltagare

    Fick igång bilen till slut 🙂 Var oljan som spökade med allt så den startade och visade och levde om med olje lampan så tog ner tråget och silen var väldigt tät, ca 20-30% som var öppet, så blev en helt ny sil och sedan startade den väldigt fint med ett tystare motorljud dessutom 🙂 Ingen motorlampa längre heller efter att jag bytte avlastningventilen till en från skroten då bilen inte tyckte om Maptuns återcirkulerande ventil. Det enda problemet nu är att ibland tappar den laddtryck från 1.0 1.2 – 0.5 0.6bar mest på lägre växlar, någon som har någon aning om vad som kan vara boven?? Och vilken dimension är det på bulten som ska sitta i blocket och hålla turbons fäste? Såg nämligen att den inte sitter där.

    Mvh

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.