2-Takt insug 709402
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-Takt insug 709402
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / 2-Takt insug 709402
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-16 09:40 av hubbe.
-
FörfattareInlägg
-
I stället för långnosens standard insug 716526, vil jag montera ett 709402, som sägas att ha bättre flöde. Men hur är det sen, måste jag också bestycke upp i huvudmunstycke? Ökat luft = ökat bränsle eller hur?
Årsmöte
Jag kan tyvärr inte komma till årsmötet, men jag hoppas, att många medlemmar kommar och röstar för “Alternativ C” angående reservdelsverksamheten :h :weld :wrench . Jag menar, att det är mycket viktigt, att medlemmarna är ägare av ett nytt reservdelsbolag och har full kontroll, som styrelsen beskrivar i “Bakrutan” :TY .
Det var som det stora spjällhuset till Volvos hemi-motor på 90talet.
De som bytte till stort spjällhus påstod att skillnaden blev en klar prestandaökning.bromsbänktest visade 0.5% ökad effekt.
Förklaringen var större insugsarea med mindre trottlevinkel.
På fullgas var det ingen skillnad.Sabbe
@Hubbe wrote:
sailor99:
Med insugröret 709402 kunde jag inte märker någon förbättring i min Saab årgång 1963. Endast en luftfilter med resonator från 1965 förbättrad prestandan.
Hej Hubbe!
Erindrar du om du bestyckade upp i huvudmunstyckets storlek?
I Solex 40 BI “F” förgaseren har jag nu monterad 145, men jag tänkar, att kanske jag med 709402 insuget måste bestycka upp till 150 eller även 155? :duck
Tomgångsmunstycket på 45 vill jag inte ändra.@sailor99 wrote:
@Hubbe wrote:
sailor99:
Med insugröret 709402 kunde jag inte märker någon förbättring i min Saab årgång 1963. Endast en luftfilter med resonator från 1965 förbättrad prestandan.
Hej Hubbe!
Erindrar du om du bestyckade upp i huvudmunstyckets storlek?
I Solex 40 BI “F” förgaseren har jag nu monterad 145, men jag tänkar, att kanske jag med 709402 insuget måste bestycka upp till 150 eller även 155? :duck
Tomgångsmunstycket på 45 vill jag inte ändra.Hej Georg,
i mina jämförelser hade jag ett 1963 Luftfilterhus med 145 huvudmunstycke i förgasaren. Bilen gick inte fortare med insug 709402, men som om bilen gick bättre i mellanområdet med insug 716526. Tändstiften hade inte ändrad färgen, så jag bytt inte huvudmunstycket.
Det som verkligen gjorde en positiv effekt var luftfilterhuset från 1965. Konstig var, att jag också kunde minska huvudmunstycket. Men jag minnas inte om det var 140 eller 142,5 huvudmunstycke.Venlig hilsen till Danmark
Hubbe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.