4-takt i trubbnos ?!
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 4-takt i trubbnos ?!
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 4-takt i trubbnos ?!
- Detta ämne har 24 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2002-03-16 09:22 av walle.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 3, 2001 at 11:47 #62630
På folkrace festivalen i gävle kom det en kortnos med saab 99 motor framvagn och bakvagn. Den såg ruskigt bred och låg ut.
oktober 3, 2001 at 13:44 #62631Här kommer ett komprimerat svar:Kylaren från en 99 Turbo med elfläktsdelen monteras bakom motorn.Gasreglaget går igenom(!) kylaren genom att några celler lödes igen-det blir den bästa lösningen jfr. med vajer/linhjul o.d.Flytta generatorn till andra sidan där plats fås genom att den mek. bränslepumpen bytes mot el. dito! Motorns ordinarie fläkt demonteras och skruvskallarnas höjd minskas innan dom återmonteras.Ge frigång på grillens baksida vid området för nyss nämnda skallar och VIPS går huven att stänga!
Enkelt eller hur?!!?
Om så önskas kan jag visa det hela i bildform!(Får säkert OK från byggherren!)oktober 3, 2001 at 21:14 #62632Jag tog ett par bilder på den gula pickupen i samband med SAAB Skånias träff i somras.
Titta in på http://sonett.50g.com/pics/strandh21.JPG
och http://sonett.50g.com/pics/strandh22.JPG
Fint bygge! Speciellt det där med GSGK.
Gas Stag Genom Kylare
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
FacebookRotax leverer 3 cylindret totakter på 1100 ccm3 med ca. 200 originale Hk, det du…
Den vil nok neppe fungere sammen med Saab girkasse. Kanskje man kunne kople den sammen med en variabel typ “remjohan” girkasse eller dylik???
Då du Fredrik 🙂Vel, hvem blir den første til å sette inn en ikke-Saab 2-t motor med “drag” i??
oktober 3, 2001 at 21:39 #62634Har köt trubbnos med v4 från tanus 12m
Bilen gick perfekt Bättre balans än långnos
Trumbromsar då efekten var inte mycket högre
än 2taktarn.Kyllet var orginal med elfläkt.
Det såg prydligt ut.Rättelse!
Jag skrev att 93:an med B16 & kompressor var oslagbar vilket stämde men det gällde bara fram till runt jul 1960 då Lennart Djurberg (Sveriges förste hotrodder) fick tag i en förserie B18 från en P1800 som sattes i en Pv 57:a! BonnTrimmad så klart! För att slå Saaben så tvingades dom att skära av kutryggen = rakt av precis bakom bakrutan för att få väghållningen att stämma! Då hängde Saaben inte med längre utan Pv:n varvade alla andra i varenda lopp vintrarna 60-61 & 61-62.
Då jag äter lunch med Lennart varje tisdag så kom ämnet upp! Lennart har fortfarande kvar sin första bil en Ford 32:a roadster Sveriges första Hotrod. Köpt & ombyggd för första gången 1955. Obs, bilen ser helt orginal ut för den oinvigde men det är den inte! 0-100 på 5 Sekunder med en Sidventilsmotor det du Skogsberg!!!/Fredrik Finns det någon som har haft sin bil längre?
oktober 4, 2001 at 05:48 #62637Hur lyckades du dra in mig i detta då fredrik? Dessutom om allt lirar och fästet infinner sig bör man närma sig med saaben
En liten trevlig historia….
Jag läste alla inlägg, där man diskuterat isracingen och olika bilar förutom saaben som var inblandade i händelserna kring år 1960.
Det var ju några år sedan jag såg den, så jag tyckte att det var dags att kolla om saaben existerade fortfarande…
Jag åkte ut till stället i Norrtäljetrakten.
Jajamensan!
Den var kvar.
Fem år har gått, men såvitt jag kunde se så var den komplett,sånär som på kompressorn och sån’t.
Så står den ju utomhus så jag antar att golvet ej är det bästa längre…Peter H
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.