4-takt i trubbnos ?!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 4-takt i trubbnos ?!

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 4-takt i trubbnos ?!

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 2, 2001 at 22:15 #62629

      KG: Hur är det löst i motorrummet? Måste väl vara lite trångt eller?

        oktober 3, 2001 at 11:47 #62630

        På folkrace festivalen i gävle kom det en kortnos med saab 99 motor framvagn och bakvagn. Den såg ruskigt bred och låg ut.

          oktober 3, 2001 at 13:44 #62631

          Här kommer ett komprimerat svar:Kylaren från en 99 Turbo med elfläktsdelen monteras bakom motorn.Gasreglaget går igenom(!) kylaren genom att några celler lödes igen-det blir den bästa lösningen jfr. med vajer/linhjul o.d.Flytta generatorn till andra sidan där plats fås genom att den mek. bränslepumpen bytes mot el. dito! Motorns ordinarie fläkt demonteras och skruvskallarnas höjd minskas innan dom återmonteras.Ge frigång på grillens baksida vid området för nyss nämnda skallar och VIPS går huven att stänga!
          Enkelt eller hur?!!?
          Om så önskas kan jag visa det hela i bildform!(Får säkert OK från byggherren!)

            oktober 3, 2001 at 21:14 #62632

            Jag tog ett par bilder på den gula pickupen i samband med SAAB Skånias träff i somras.

            Titta in på http://sonett.50g.com/pics/strandh21.JPG

            och http://sonett.50g.com/pics/strandh22.JPG

            Fint bygge! Speciellt det där med GSGK.
            Gas Stag Genom Kylare


            Bengt Åkesson
            bengt@akesson-motorsport.se
            Facebook

              oktober 3, 2001 at 21:15 #62633

              Rotax leverer 3 cylindret totakter på 1100 ccm3 med ca. 200 originale Hk, det du…
              Den vil nok neppe fungere sammen med Saab girkasse. Kanskje man kunne kople den sammen med en variabel typ “remjohan” girkasse eller dylik???
              Då du Fredrik 🙂

              Vel, hvem blir den første til å sette inn en ikke-Saab 2-t motor med “drag” i??

                oktober 3, 2001 at 21:39 #62634

                Har köt trubbnos med v4 från tanus 12m
                Bilen gick perfekt Bättre balans än långnos
                Trumbromsar då efekten var inte mycket högre
                än 2taktarn.Kyllet var orginal med elfläkt.
                Det såg prydligt ut.

                  oktober 3, 2001 at 21:43 #62635

                  Rättelse!

                  Jag skrev att 93:an med B16 & kompressor var oslagbar vilket stämde men det gällde bara fram till runt jul 1960 då Lennart Djurberg (Sveriges förste hotrodder) fick tag i en förserie B18 från en P1800 som sattes i en Pv 57:a! BonnTrimmad så klart! För att slå Saaben så tvingades dom att skära av kutryggen = rakt av precis bakom bakrutan för att få väghållningen att stämma! Då hängde Saaben inte med längre utan Pv:n varvade alla andra i varenda lopp vintrarna 60-61 & 61-62.
                  Då jag äter lunch med Lennart varje tisdag så kom ämnet upp! Lennart har fortfarande kvar sin första bil en Ford 32:a roadster Sveriges första Hotrod. Köpt & ombyggd för första gången 1955. Obs, bilen ser helt orginal ut för den oinvigde men det är den inte! 0-100 på 5 Sekunder med en Sidventilsmotor det du Skogsberg!!!

                  /Fredrik Finns det någon som har haft sin bil längre?

                    oktober 4, 2001 at 05:48 #62637

                    Hur lyckades du dra in mig i detta då fredrik? Dessutom om allt lirar och fästet infinner sig bör man närma sig med saaben

                      oktober 8, 2001 at 14:46 #62639

                      En liten trevlig historia….
                      Jag läste alla inlägg, där man diskuterat isracingen och olika bilar förutom saaben som var inblandade i händelserna kring år 1960.
                      Det var ju några år sedan jag såg den, så jag tyckte att det var dags att kolla om saaben existerade fortfarande…
                      Jag åkte ut till stället i Norrtäljetrakten.
                      Jajamensan!
                      Den var kvar.
                      Fem år har gått, men såvitt jag kunde se så var den komplett,sånär som på kompressorn och sån’t.
                      Så står den ju utomhus så jag antar att golvet ej är det bästa längre…

                      Peter H

                        mars 16, 2002 at 09:22 #62641

                        sätt i en 99 turbo motor så det händer lite under huven

                      Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.