4-takt i trubbnos ?!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 4-takt i trubbnos ?!

  • Detta ämne har 24 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2002-03-16 09:22 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #8320
    anonymous
    Deltagare

    Hej

    Kanske är det att svära i kyrkan. Vi SAAB-tokar är ju glada i att trimma o dona
    med våra bilar – så jag vågar en fråga.

    E de någon som pillat ner ngn form av 4-taktare i en trubbnos.
    Jag tänker mig V4:an med passande låda.
    Alternativt någon liten 3-cyl Japanmotor
    ur Daihatsu Cuore eller liknande.
    Man kan kanske tänka sig en VW-boxer med
    en bakvänd låda från samma bagge. Där kan man ju vända diffen så att den saken klarar sig bra.

    Intressant skull det vara att kolla
    om man kan få ner motorn ur en SMART.
    Då blir det lite jobbigt om man inte kan lägga den på tvären.

    Ideer och kanske rent av gjorda konverteringar emmottages gärna.

    / Tilman

    #62615
    Martin
    Deltagare

    En kändis i klubben, Hans Eklund byggde på 80-talet (?) en mycket välbyggd 93F med V4 motor i. Bilen beskrevs i Bakrutan 1/84 .

    Hans hade gjort mer än att ”knöka” ned en V4-motor. Utgångsmaterialet var en tvärrisig 93F.
    Golv och hjul kom från en 74:a och karossidorna från en 58:a. I motorrummet var det välfyllt med en vinkelfyra, sonettlåda, bromsservo, elfäkt ocht växelströmsgenerator.

    Tyvärr brann bilen upp vid en garagebrand för flera år sedan tillsammans med fler Saabar. 😡

    Hasse, om du läser detta kanske du kan komplettera med mer fakta om bilen?

    #62616
    krister
    Deltagare

    Japanmotor i en trubbnos?? Man kan då få uppstötningar för mindre! 😡

    /Krister

    #62617
    anonymous
    Deltagare

    Om det skall vara japanmotor så borde väll en hiabusamotor på 185 hästar sitta fint. En trimningsfirma hade vist plockat ut 433hp med dubbelturbo.

    #62618
    jureit
    Deltagare

    Och vad hade du tänkt för växellåda till denna maskin Emil? :rolleyes:

    #62619
    petter
    Deltagare

    Sekventiell treväxlad låda med rattspak givetvis!! Och frihjul!!

    Mvh Petter

    #62620
    fuling
    Deltagare

    Varför inte en disel, det vore ju riktigt anti
    Täck sjäv att komma till macken med trubbnos OCH TANK DISEL, folk skulle tro att man helt har tappat förståndet.

    #62621
    anonymous
    Deltagare

    Japan i trubbnos hade den bil jag såg i utannonserad i USA. Någon hade stoppat i en Subaru boxer-fyra, troligen av typen ea-81 eller ea-71. Motorn är i aluminium så den bör inte bli så värst framtung. Men hur vore det med en Rotax snöskotermotor? Finns både med två och tre burkar för 92:an respektive 93 och 96. Effekt? Tillräckligt.

    /Ulf

    #62622
    peter h
    Deltagare

    När det gäller ombyggnad 2-takt till 4-takt,
    så såg jag en ombyggd 93:a 1957 bakom några träd för några år sedan.
    Farbrorn som ägde den berättade det var en B-16 motor som satt i.
    Han hade kört isracing med den på 60-talet, de andra tävlande hade ingen chans enligt honom.
    Det var kul att se bilen, som gubben vill ha kvar som minne från fornstora dagar…

    Petr

    #62623
    fredrik
    Deltagare

    Peter du glömde berätta att B16 motorn var utrustad med en Judsonkompressor & att den var oslagbar på tidigt 60-Tal på isen!

    /Fredrik

    #62624
    petter
    Deltagare

    Någon känd B16-farbror vi talar om?

    Mvh Petter

    #62625
    anonymous
    Deltagare

    Hej!
    Helgerån, visst! Och fy och usch och skam på dig…
    Men nog är det väl fler som har funderat på en ”modern” dieselsnurra istället för en puttrande, bensinslukande tvåtaktare?!? Minst lika många som har drömt om en V6:a?

    (För tjugo minuter sedan var det tre ”farbröder” som avstannade totalt och bara väntade på att få se mig åka iväg, så känslan med tvåtaktare är svår att slå, det vet och lever även jag efter!)

    En någorlunda modern diesel motor har ju såväl tillförlitlighet som effekt och att skatten är hög har väl aldrig bekymrat en tvåtaktsägare, iallafall inte på de senaste fem-tio åren…

    Hur många diesel 96 r finns det därute då?

    Mvh
    Görgen, Luleå

    #62626
    mats jonsson
    Deltagare

    Det gick faktiskt en pippigul 62:a här i Katrineholm med en V4:a i. Eftersom Saab själva godkände V4-montage i före årsmodell 1964 så undrade många om ägaren, Esbjörn hette han, om han hade en brorsa på bilprovningen. Och det hade Esbjörn. Ryktet säger att bilen såldes nedåt Åby eller Norrköping för en del år sedan.

    #62627
    mats jonsson
    Deltagare

    Så här skulle det ha varit:

    Det gick faktiskt en pippigul 62:a här i Katrineholm med en V4:a i för många år sedan. Eftersom Saab själva inte godkände V4-montage i före årsmodell 1964 så undrade många om ägaren, Esbjörn hette han, om han hade en brorsa på bilprovningen. Och det hade Esbjörn. Ryktet säger att bilen såldes nedåt Åby eller Norrköping för en del år sedan.

    #62628

    Kolla medlemsbilarna-den gula Pick Up:en har en V4! Det är visserligen en 76:a som byggts om till k-nos, men motorn platsar!Jag äger bilen idag och kan lova att den uppmärksammas både till utseende och LJUD (av dom som begriper Saab)! MVH/KG

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng