4 växlad till 5 växlad 99 1974

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 4 växlad till 5 växlad 99 1974

• Författare

Jag undrar vad som krävs för att bygga om en 99 1974 B motor som är 4 växlad till en 5 växlad låda med kedjeprimär?
      Finns en komplett 99 1983 stående att ta delar ifrån.
      Kan man ens använda original huben från 74an?
      Eller måste hela bromssystemet bytas?

juli 13, 2025 kl. 22:04 #522412

Hej!

Jag byter hela drivpaketet i min 99 -73 4-vxl  till B-motor med 5 vxl.  Nu var detta en 900 motor så främre kåpan på primären behöve bytas till

den typ som 99an har. Sedan upptäcte jag att höger motorfåste måste bytas. Ett från en 99a 83 torde fixa det. Swn behöver spakstället bytas till 5-vxl.

Där ingår även väselförarknuten som är annorlunda än den var -74. Så var det på min -73a,

Om krav på bromsbyte vet jag inget. Skulle tro att det är aktuellt om man går upp till turbo   — gissat på sunt bondförnuft.

Trevlig Sommar

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
        SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
        SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
        SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

augusti 11, 2025 kl. 15:11 #522931

74ans drivaxlar är för långa för att fungera ihop med växellådor f.r.o.m `75- och uppåt, så du får byta till nyare framvagnen. Använd vxlspakställ från donatorbilen så fungerar växlingen smidigast. Annars ska det inte vara några problem. 🙂

augusti 11, 2025 kl. 20:17 #522941

Hej!

Här måste jag bryta in och fråga.  Mina plåtisar la i den motor jag tillhandahöll, nämligen en 900 EMS -80 med 5-växlad låda i min DSF172 en 99L -73

med orginal 99L -73 drivaxlar utan att säga till att nått inte stämde. Jag vill minnas att jag mätte med skjutmått på medbringarna och dessa hade samma mått på 900 EMS-motorn som på min orginal B201 B-urtyp motor. Det var allt. Ingen hade hojtat om längd på drivaxlar.

Gissar att mina plåtisar inte skulle fått ihop ekvationen om -73 drivaxlarna var för långa?!

Mycket tacksam för utredning av detta spörsmål. (Förståeligt skulle jag inte vilja byta till ”den nyare framvagnen”)

Det jag har fått anpassa är

1) kåpan till primärväxeln med motorkuddefäste a la 99. (stående cylindrisk motorkudde, axiella M10 (?) )

2) hö motorfäste a la  99 -84 (batterisidan)

3) vattenpumplock a la 99 (rakt grovt rör närmast torpeden, tunnt rakt rör närmast insugningsröret)

Det jag räknar och har kvar att byta är

4) spakstället med hela växelföraren och den ”nya” växelknuten (torpedsidan klämbultad, växellådssidan kon-pinne)

Ännu har jag inte ens haft motorn igång.  Bilen har bara rullats av från transportbilen och nedför en nedfart och uppför en uppfart in i garaget. Handbromsen fungerade utmärkt styrningen likaså.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek

augusti 27, 2025 kl. 19:10 #523271

Medbringarna har lika mått så de äldre drivaxlarnas tripoder går i utan problem i en nyare låda. Växellådor upp t.o.m ’74 är smalare över diffen, därav de längre drivaxlarna. Kanske finns tillräckligt med djup i medbringarna för att de äldre ska få plats, har aldrig gjort denna operation själv. Fungerar det så fungerar det. 🙂

augusti 27, 2025 kl. 22:04 #523274

Jag har en -74 med 5vxl låda

åker med -74 orörd framvagn.

Går åka , men tripoden bottnat ibland vid högre hastighet och man svänger mycket

Har åkt  ca 1500mil men funkar om man är lite försiktig.

augusti 28, 2025 kl. 01:15 #523278

Hej!

O Tack för svar och påfyllnad!

Jag ska åtminstone snurra på hjulen medan bilen är uppallad och höra känna om det snurrar på utan knorr med maximalt svängda hjul.

Någon ombyggnad av framvagnen (-73) har jag inte räknat med. Det skulle bli ett substantiellt bakslag.

Återkommer

Mvh

Adam Zdunek

PS. inte vet jag om det betyder nått men typ Autodoc hävdar att drivaxelländer är samma för 4-vxl resp 5-vxl låda.

Mvh Adam Zdunek

augusti 28, 2025 kl. 14:29 #523290

Om tripoden bottnar i medbringarna kan man slipa av diametern på drivaxeln  5-10mm och knacka in tripoden. Svarva ett nytt spår för låsringen, alternativt punkta fast tripoden med svets. Kapa bort utstickande del av axeln.
                    Alla växellådor har lika bredd över differentialen f.r.o.m `75-, både 4- och 5-växlat, så då behöver man inte tänka på drivaxellängd om man skiftar mellan 4- och 5-växlat. 🙂

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                      augusti 28, 2025 kl. 18:15 #523302

Hej Krister!

Tänkte mig en sådan lösning när jag såg Ditt svar igår. Har mycket annat på G just nu så tanken fastnade på att jag tänkte mig korta ner genom att svarva av men insåg att det nog inte funkar p g a splines. Slipa av går -:) Tack.

Vet ännu inte om tripoden bottnar i min -73a.

Ett hugskott. Går det inte att öka spårvidd genom ett par shims? Vi talar ju om mm distanser, eller?

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 28, 2025 kl. 20:39 #523311

Shimsa vete 17, var ska du shimsa för att få drivaxeln kortare? Nä, då är det enklare att försöka flytta in tripoden på axeln tror jag. 🙂

augusti 28, 2025 kl. 23:09 #523318

Hej Krister!

Jag är inte efaren som Du. Men om man breddar avståndet mellan hjulen så bottnar inte tripoden… … tänkte jag.

Eller?

Bra när man kan  ventilera möjligheterna, Tack!

Har just talat med min vän om att korta drivaxlar med splines i svarv. Han har gjort det. Det går även med skärstål men man

får endast ta ”hälften av tjocklecken på ett rakblad per inställning” sa han. Alternativt finns det en möjligheter att fixera en ”Bosch kap” vid svarven.

Måste utröna om ,mina tripoder bottnar i något läge.

Återkommer i saken.

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.