4 växlat i 93an

Forum Modellspecifika forum 92/93 4 växlat i 93an

Detta ämne innehåller 11 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-04-24 06:46.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4605

    ake svantesson
    Deltagare

    hej satt å kikade på tradera å såg en annons på växellådshuset till 4 växlat som passar mot 2 taktsmotorn ..inslaget en stor 4 a i den för hydralisk koppling

    nu började jag fundera om jag är på djupt vatten,,, men visst går det att ta å skruva ihop en 4 växlad låda med transmisionshuset till en 3 växlad.. för att kunna åka med mekanisk koppling ?

    tacksam för svar ..mvh åke

    #30494

    Lollo
    Deltagare

    Hej åke.
    Nej det går inte, vet ej varför men så har ja blivit lärd av de som kan.
    Däremot går det att montera de mekaniska delarna från kopplingen i det nya huset, dock får man ju ett hål från den andra cylindern men det funkar ju ändå.
    Har nog någon låda åt dig.

    #30580

    jan.n
    Deltagare

    Är inte riktigt säker på vad du är ute efter men det satt ju fyrväxlad låda på 96 sport from -62 och även på sedan -64. Hydraliken kom ju med hängande pedaler -65. Passar inte de gamla trubbnos 4-växlade på 750-motorn?

    #30584

    hans h
    Deltagare

    95:an har väl alltid haft fyrväxlade lådor? Ända från 1959/60.
    (Det var ju därför man körde den makalösa rally95:an i MonteCarlo 1961) 😎

    #30931

    ake svantesson
    Deltagare

    jo men jag vill sätta v4a låda på ett tvåtaktsdiffkåpa å använda den mekaniska kopplingen..
    mvh åke

    #42614

    vinkel4
    Deltagare

    @ake svantesson wrote:

    jo men jag vill sätta v4a låda på ett tvåtaktsdiffkåpa å använda den mekaniska kopplingen..
    mvh åke

    Står inför samma dilemma, men som jag förstår det kan man antingen använda en kåpa från kortnos med fyrväxlat, d.v.s. sport eller 95:a. Eller en kåpa från en långnos tvåtakt med fyrväxlat och bygga om kåpan från hydraulisk till mekanisk koppling. Så båda delarna funkar med mer eller mindre modifiering?
    I mitt fall har jag en kåpa från en långnos som jag plockar över dom mekaniska delarna från den treväxlade lådans kopplingskåpa och använda tillsammans med en V4a-låda. Jag hoppas och tror att det ska funka.

    #42634

    janne2takt
    Deltagare

    @vinkel4 wrote:

    I mitt fall har jag en kåpa från en långnos som jag plockar över dom mekaniska delarna från den treväxlade lådans kopplingskåpa och använda tillsammans med en V4a-låda. Jag hoppas och tror att det ska funka.

    Det ska med all säkerhet funka så länge det är en kåpa från 4-växlad låda. Det går att få ihop med en kåpan från 3-växlat men då är det något som tar i och lådan går inte runt vilket kan va bra att den gör :duck

    #42636

    Det går alldeles utmärkt. Kolla mitt bygge: http://www.perstorp.seths.se/bil/piggy.html
    Modifierade en kåpa från 66:a och fick då också stålknutar 🙂

    #42643

    ingvar k
    Deltagare

    Det här är ju nästan en evig fråga, bra att någon testat med 3-växlad kopplingskåpa. Är håldelningen samma?
    Vad är det egentligen som tar i och ”bromsar” lådan? Passar det ”på längden? Eller är det någon gjutning som sticker ut? Och som man kanske kunde slipa bort?
    Det ser ju betydligt trevligare ut med en kopplingskåpa utan hålet för hydraulkopplingen.

    #42645

    vinkel4
    Deltagare

    @Sten-Arvid Larsson wrote:

    Det går alldeles utmärkt. Kolla mitt bygge: http://www.perstorp.seths.se/bil/piggy.html
    Modifierade en kåpa från 66:a och fick då också stålknutar 🙂

    Det ser bra ut. Jag kör på ditt recept med V4-broms o.s.v. Min kåpa är dock från en fyrväxlad 65:a, men det funkar väl att stoppa dit stålknutar ändå om man har V4:ans diffrential?

    /Per

    #42646

    Lollo
    Deltagare

    Detta funkar ypperligt Per, är inte heller nga problem att bygga om kopplingsmekanismen.

    #42674

    pelle s
    Deltagare

    @vinkel4 wrote:

    @Sten-Arvid Larsson wrote:

    Det går alldeles utmärkt. Kolla mitt bygge: http://www.perstorp.seths.se/bil/piggy.html
    Modifierade en kåpa från 66:a och fick då också stålknutar 🙂

    Det ser bra ut. Jag kör på ditt recept med V4-broms o.s.v. Min kåpa är dock från en fyrväxlad 65:a, men det funkar väl att stoppa dit stålknutar ändå om man har V4:ans diffrential?

    /Per

    Det finns några saker att tänka på….
    Du behöver kanske inte byta differentialhuset, Läs om mina erfarenheter när jag gjorde samma operation i min -63:a:

    Det som skiljer är medbringaren i växellådan (inre drivknuten), 67-68 1/2 har 24,9mm diameter på medbringarens axel och 18 bommar i splinesen medan 68 1/2-80 har 25,4mm diameter och 23 bommar. Det innebär att man kan sätta de mindre (äldre) diffhjulen i en diffklump från en 2T och byta till stålknutar på en sådan låda. MEN… De äldre 2T-lådor har mindre diameter på utgående axlarnas splines, 23,8mm, så då passar det inte…. Skillnaderna är ju så små så att det är inte uppenbart att det inte passar. Man bör därför prova med den större delen först om man är osäker. Sedan skiljer innre diametern på packboxen men yttre diametern är samma så det går att sätta alla packboxar i alla växellådor.

    Ett bra tips vid konerteringen är att låta kullederna uppe och nere sitta kvar i bilen tillsammans med styrarmen, då kan man ju förhoppningsvis klara sej utan allt för stora justeringar i hjulvinklarna efteråt.

    Dessutom måste man byta till V4:ans bromsslang men den passar i 2T:ns bromsrör och bromsslangarna behöver man ju sannolikt byta ändå.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng