4liter olja per mil

Forum Övrigt Allmänt 4liter olja per mil

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-04-10 10:30.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12479

    stenling
    Deltagare

    Kanske en liten överdrift men låt mig förklara

    Har lyckats komma över en 900 Turbo av osäkert årtal, gissnigsvis kanske 1984-85

    Nu är det så att bilen under sista tiden börjat gå riktigt risigt och drar enligt utsago från nuvarande ägare mycket olja och ryker kraftigt om avgaserna! Turbon har tydligen lagt av och nu undrar jag om enbart detta kan göra att bilen uppför sig på detta sätt? Tror ni motorn i övrigt är helt slut också?

    Jag har inga större planer att renovera denna bil, utan tänkte främst plocka bort de delar som är värda att bevara, men om det går att rädda motorn gör man ju gärna det! Känns ju synd att köra en Saab på skroten utan att först ha gjort allt för att rädda det mesta ifrån den!

    Den är besiktad utan anmärkning så detta har alltså hänt rätt fort! Enligt ägaren i samband med att Turbon la av!

    //Johannes

    #86083

    kaparn
    Deltagare

    Ja det beror nog på att turbon lagt av. Jag bytte en turbo för några år sedan på en bil med samma symptom och oljeröken försvann efter turbobytet. Jag har glömt bort orsaken till att den ryker men det kan säkert någon annan tala om.

    #86084

    chriss
    Deltagare

    Jag kommer ihåg att om man skulle komma om turbon va kass så skulle man stänga av bilen och starta den igen när den är uppe i värme och om de rök mkt så va turbon dålig. Detta kanske hjälper lite me funderingar?

    #86085

    stenling
    Deltagare

    Låter ju hyffsat lovande ändå, ska testa byta turbo och hoppas på att det blir bättre!

    Detta leder dock till ett annat problem, som inte har med bilen att göra! Är det svårt att byta turbo om man aldrig gjort det förut? Antar att det borde vara mycket lättare på en äldre bil som denna än på modernare maskiner!

    #86086

    Hej
    Det låter ju som ett solklart fall av turbo ras det som oftast har hänt är att glidlagren för turbin axeln är slut och då trycker den ut olja i insuget som du sedan förbränner = kraftig rök
    Detta syns bäst som rök när man släpper på gasen …
    Det är tämligen enkelt att byta turbo det ända som kan va trist är att få bort muttrarna från pinnbultarna på avgas sidan utan dra av dom / loss dom ….
    För att vårda sin turbo på bästa vis skall man låta den gå minst 30 – 60 sec innan du stannar motorn …. detta för att turbinen skall hinna varva ned innan oljetrycket försvinner…
    lycka till med bytet

    mvh fredde

    #86087

    stenling
    Deltagare

    Tackar för alla svar, har stora förhoppningar på att denna bil ska gå att rädda från skroten i ytterligare några år! Får man dessutom bilen gratis så blir det ju ännu trevligare

    Tror ni Haynes Manual för Saab 900 funkar bra som stöd när man byter Turbo, eller finns det bättre information på nätet?

    Har också hört att man ska låta turbon vila en stund, men tiden jag hörde var 10 sekunder! Från och med nu är det minst 30 som gäller

    Förresten, vad kostar ett aggregat till denna modell? Kan man köpa begagnad på skroten? Är ju inte hela världen om det inte är helt nytt! Man kan ju alltid byta igen om inte annat!

    //Johannes

    #86088

    anonymous
    Deltagare

    Det är som Tazzy säger, glidlagren är slut. Samt att det kan vara diverse skador på turbinhjulen. Kolla på http://www.speedparts.se om priser på turbo eller på http://www.gikturbo.se för mer priser.

    En mkt mkt enkel förklaring till varför man ska varmköra en turbo bil och varför du ska låta den stå och gå på tomgång innan du stänger av den – När du startar bilen så kommer olja att pumpas till turbo och motor, när oljan kommer till turbon lägger den sig som en oljefilm runt glidlagren (Dom sitter på turbin axeln) och om man inte varmkör bilen i ca 30sek så hinner inte oljan att lägga sig runt glidlagren utan dom skrapar i turbinhuset och slits då mer än normalt. När du har kört klart så ska samma procedur upprepas, låt bilen stå på tomgång i ca:30sek för att oljan ska hinna kylas ner och turbon lugna ner sig lite. Dessa tips sparar på turbon och plånboken. Jag fick dessa tips av en kille på STT-emtec samt en drös med brochyrer om just turbo.

    Hoppas att det löser sig.

    / Pelle

    #86089

    Martin
    Deltagare

    Om man inte låter motorn gå på tomgång en stund är det risk för att temperaturen på den stillastående oljan i turbon koksar på grund av värmeutvecklingen. Det gäller framförallt de tidigare aggregaten utan vattenkylning och om man stannar direkt efter ganska hård körning.

    #86090

    stenling
    Deltagare

    Ända problemet just nu verkar vara priset på Turbon! Drygt 5000 känns för mkt för denna bil just nu, den skulle behöva en totalrenovering egentligen, men tanken just nu var att få en trevlig sommarbil för en billig peng!

    Finns det inget annat sätt att komma över ett aggregat? Måste väl finnas begagnade? Klart dessa är ju alltid osäkra vad det gäller kvalitén, men just nu gäller det att se om det hjälper att byta överhuvudtaget!

    Inget som har nått liggandes hemma i stugan??

    #86091

    johan josefsson
    Deltagare

    Köp ett begagnad aggreget. Det går att hitta för ca 1000-1500:- Försök att få tag på ett med vattenkylning då dessa har lite behagligare arbetsförhållanden och därmed så håller dom längre. Antingen så byter man slangar från en bil med vattenkylt aggregat eller så finns det färdiga ”kit” att köpa för att ”sno” kylvatten till turbon från det befintliga kylsystemet.

    Se till att hitta en turbo nu för det är härligt när gaspedalen närmar sig mattan och man känner hur det trycker på…

    #86092

    stenling
    Deltagare

    Se till att hitta en turbo nu för det är härligt när gaspedalen närmar sig mattan och man känner hur det trycker på…

    Skulle vara grymt att på detta sätt ta sig fram på sommarvägarna! Speciellt då jag aldrig ägt en Turbo bil förrut, och enbart provkört min brors 95:a 2.3t De äldre TurboSaabarna känns lite mer speciella faktiskt

    Det finns ingen här i Umeå Trakten som kan tänkas hjälpa mig med detta? Skulle vara den personen evigt tacksam!

    Kan ju passa på att fråga hur pass stor skillnad man känner mellan en 900 T8 och en T16? Är det som natt och dag när det gäller knuff i ryggen ?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng