6 frågor om trim som vet att svaren finns härute
- Detta ämne har 13 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2007-08-25 10:29 av sabbe.
-
FörfattareInlägg
-
Vad gör man när man har semester? Jag har gått igenom alla 75 sidorna på SSR-forumet idag 🙂
Anledningen är att jag söker svar på mina frågor ang moderat trim av just min motor. En hel del matnyttigt har jag fått till livs men som novis på området har man ju fortfarande en del frågor…Det som är tänkt att monteras på min Sonett IIIa -72 är en Weber 32/36DGV samt en 7,6 kam med lättade lyftare. Målet är att få ett bra krafttillskott med så få ingrepp som möjligt. Den ska både kunna söndagsköras och rastas när högerfoten känns rastlös.
1.Förgasare
Har en ny Weber 32/36 på gång, problemet är bestyckningen. Misabs tabell är dels gammal och dels för en motor utan andra trimdelar enl vad de själva sa till mig idag.
Blir bestyckningen annorlunda huruvida man har originaltoppar el inte och isåfall hur ser tabellerna ut?2. Toppar
I en tråd var där en som skrev att om man inte bytar till andra toppar är det inte lönt att lägga i en 7.6kam? Är det ett måste att byta ut originaltopparna?3.Avgassystem
I de flesta trådar om (moderat)trim pratas det mest om 95 o 96´or som har enkelblås. 97´an har ju dubbelblås, är det verkligen nödvändigt att byta till ett singel 2tumssystem?4. Brytarlös tändning
Är detta oxå nåt som är ett måste och isåfall varför?5. Bränslepump
Är denna del nåt som måste bytas på denna graden av trimning och isåfall till vad?6. Det jag missat som ni kanske kan fylla i :blush:
/CCH
augusti 23, 2007 at 19:33 #110990Eftersom jag alltid blir påhoppad och kallad gammalmodig här på anslagstavlan när jag svarar på frågor om trimning av V4a så tänker jag inte skriva något mer än detta inlägg.
Vi kan ta det hela IRL i stället, Christer.
/B
Bengt Åkesson
bengt@akesson-motorsport.se
Facebookaugusti 23, 2007 at 19:43 #110995En liten rättning först!
Sonetten har inte dubbelblås. Den har dubbla avgasrör på modell III.
Dubbelblås innebär på en V4 att varje topp har två separata avgasportar/utsläpp. Detta var aldrig standard utan gjordes på trimmade bilar. På grabbens Sonett har jag byggt ett dubbelt 2″.Brytarlöst är inte något måste, men ger dig ett bättre tändsystem som är mer exakt. Kan ge någon häst extra.
Vad gäller kam hade jag nöjt mig med 7,2 för landsvägsbruk.
Bestyckning är en klurig grej. Man får nog utgå från någon standard och sedan prova sig fram. Har man ingen bromsbänk att tillgå är det landsvägen och känslan som gäller.
Bränslepumpen behöver ej bytas om den är OK.
Detta från egen erfarenhet från otrimmad Sonett V4 och måttligt trimmad Sonett III.
augusti 23, 2007 at 20:34 #111003Har kört ca. 400 mil med min Sonett i sommar och är helnöjd med min motor. Det är en 1815-motor, 7.2 kam, Weber DGV 32/36, portade utblås, XP-koppling och lättat svänghjul. Den är otroligt stark, man kan starta på 3:an (fast det gör jag inte 😀 ) Är inte ute efter att trimma motorn maximalt utan nöjer mig att få den mer körbar.
Mina egna erfarenheter på dina frågor:
Förgasare
Min bestyckning för DGV:n (från MISAB) är (port1/port2):
Halsring: 26/27
Spridare: 3.5/3.5
Huvudmunstycke: 150/135
E-rör: F6/F6
Luftmunstycke: 160/185
Lågfartsmunstycke: 55/50
Acc.munstycke: 50
Nålventil: 200Kommer att köra bilen på rullande landsväg senare för att kunna få perfekt bestyckning.
Toppar
Har standardtoppar med hårdare ventilfjädrar. Utblåsen är upptagna något.Avgassystem
Kör med standard för Sonett V4. Går säkert att få ut några hästar till med ett annat system.Brytarlöst tändsystem
Inga problem med standard för mig men kommer nog att köpa ett sånt.Bränslepump
Fungerar med standardpumpenÖvrigt
Har satt in oljekylare och det är nog inte fel. Den kyler givetvis oljan och håller därmed ner motortemperaturen.Hårdare fjäder i oljepumpen eller oljepump från V6 för bättre oljetryck är inte heller fel.
Ok, en fråga som dykt upp – jag har köpt en 7,6 kam som jag ska peta i min motor. Jag blev även rekommenderad att köpa hårdare ventilfjädrar, vilket jag gjort. Efter detta har jag hört att dessa kan bidra till mer kamaxelslitage, så man ska skippa dem o köra med orginalfjädrar – några funderingar angående detta?
Hårda eller std ventilfjädrar är väl framför allt en fråga om hur mycket du vill varva.
En mjukare fjäder orkar inte trycka tillbaka ventilen tillräckligt snabbt och problemet ökar vid ökande varvtal och ökade ventillyft.Vart de praktiska gränserna går vet jag däremot inte.
Pelle
Sten-Arvid Larsson wrote:En liten rättning först!Sonetten har inte dubbelblås. Den har dubbla avgasrör på modell III.
Dubbelblås innebär på en V4 att varje topp har två separata avgasportar/utsläpp. Detta var aldrig standard utan gjordes på trimmade bilar. På grabbens Sonett har jag byggt ett dubbelt 2″.Brytarlöst är inte något måste, men ger dig ett bättre tändsystem som är mer exakt. Kan ge någon häst extra.
Vad gäller kam hade jag nöjt mig med 7,2 för landsvägsbruk.
Bestyckning är en klurig grej. Man får nog utgå från någon standard och sedan prova sig fram. Har man ingen bromsbänk att tillgå är det landsvägen och känslan som gäller.
Bränslepumpen behöver ej bytas om den är OK.
Detta från egen erfarenhet från otrimmad Sonett V4 och måttligt trimmad Sonett III.
Ja, du har ju såklart rätt! Jag menade enkel resp dubbla avgasrör men skrev blås.
Vad jag förstått sitter mycket av effektstrypning i std-topparna. Vi säger att vi portar topparna. Av en motorverkstad har jag blivit rekommenderad LIBA Motor i Trelleborg(?). Jag har telefonnumret för den intresserade. Efter portning väntar ventilsätesfräsning där storlekarna är 37mm på avgas (std insugsventil) samt 44 mm (42?) på insug (Porsche = rätt längd?). Jag tar ventiler från gamla dubbelblåstoppar
Vill du ha varv använder du hårda fjädrar och lätta fjäderbrickor samt alu-vipparmsbocken, vill du ha mjuk gång utan stort tryck på kammen använder du std-fjädrar och std-vipparmsbock. Parat med typen av kam ger detta olika karaktär. Bilden visar en ruskig topp där en av kylkanalerna spruckit och vatten tryckts ut i förbränningstummet. Men ventilskivorna syns ju.
[img]http://www.geting.se/image.php/58631-topp.JPG" />
augusti 24, 2007 at 20:20 #111039Christer!
Hoppas att kunna ta med mig sonens Sonett III 1970 till Bialitt nästa gång. Så får du prova hur den känns jämfört med din 1700. I den sitter en lätt trimmad 1500-motor. Kamaxel 7,2 Ventiler 42 – 37, lättat svänghjul, Weber 32-36 DGV, Avgassystem “Larsson special 2″”.
Har lite bekymmer med en läckande kylare.
Och ett annat bekymmer som drabbat våra Sonetter.
Vi har monterat elfläkt och avlägsnat den remdrivna på båda.
Detta bla för att minska trycket på balansaxeln.
I gengäld får vi fler stopp pga ånglås i förgasaren.
Det beror antagligen på att det nu blir mindre luftcirkulation kring förgasaren när ordinarie fläkt avlägsnats. Väl medveten om problemet, lyfter man på huven när man känner att extra kylning behövs efter “hård dags färd mot natt” 🙂Ja, det här är sannerligen inte lätt, inte ens på moderat nivå. Kan bara fantisera om hur det är när man verkligen försöker pressa ur så mkt det går ur V4´an.
För mig är det här med topparna nåt som ställer till det. Känns lite som att det är dem som styr lite hur slutresultatet blir, det ena leder ju till det andra som leder till nästa..osv… Jag är dock övertygad om att det kommer att bli bra 🙂
Fortsätt gärna och skriv om era fakta och erfarenheter!
Sten-Arvid, hoppas det funkar med att ta med Sonetten på nästa möte, ska bli spännande att få se den live!
Har varit med och monterat elkylfläkt på en 95:a på 80-talet. Tror inte den minskade remspänningen sparar något på balansaxellagret. Motorn gick inte många tusen mil efter åtgärden innan balansaxellagen gav upp.
Ånglåset brukar bli i bränslepumpen på mina V4:or. Är tveksam till att köra med elfläkt på Sonetter då den högre temperaturen ökar åldringen på det mesta i motorrummet.
Några synpunkter från
Sabbe
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.