799 cc 2 taktarblock.

Forum / Övrigt / SSR / 799 cc 2 taktarblock.

• Författare

hej .pratade med en man som jobbat på saabstävlingsavd på 60 talet..han berättade om
      sk usa block som var på 799 cc då bilar under 800 cc hade andra avgasreningskrav..dessa block fanns tydligen mer gods i att fila.. nån som hört något om dessa..? dessutom avhandlades en farbror som visste exakt vilket spel vevtapparna i veven var tvugna att ha ,så de skar när de pressades så de ej kunde ändra sig när de varvades hårt..
      han hade tydligen oxå fått ett speciellt instiftat pris på snetterton banan i england ,priset för bilen som hördes hela varvet runt…vilket kanske är lite unikt..
      bilen kördes utav Sven larsson och stig i diket.
      mvh Åke

januari 23, 2002 kl. 21:06 #80245

Det är förmodligen Shrike-motorerna han menade. Jag hade för mig att de låg på 816cc. 800cc kan inte ha varit någon gräns. Jänkarna använde kubik tum. Det var vanliga motorer med mindre cylinderdiameter. Har för mig att de var på 68 eller 69 mm. Noterbart är att det fanns separatsmorda 42-hästare.

januari 23, 2002 kl. 22:16 #80246

ok..om det nu är dessa motorer ..stämmer det att det fanns mer gods i dessa..??

januari 24, 2002 kl. 07:41 #80247

Nej det tror jag inte att det gjorde. Eller rättare sagt. Det gjorde det eftersom kärnorna till cylindrarna var smalare=Tjockare cylinderväggar.

När jag var i Arizona och New Mexico 1991 så besökte jag en samlare som hade en ny separatsmord shrike-motor samt en ny GT850 (långnos) motor och bortsett från gjutnummer så var de utvändigt identiska. DEn enda skillnad jag kunde finna var cylinderdiameter och portutformning. De hade ju vanliga 66:a-motorns portar.

De här Shrike (betyder fågel”-motorerna fanns i både separatsmort och blandoljeutförande och de såldes med livstids garanti till den förste ägaren. Och det finns sådana ännu än idag. För en del år sedan var det en Saabägare som åberopade denna och Saab fick för dyra pengar specialtillverka kolvar och lite annat. Man lär ha försökt att köpa sig ur det hela genom att erbjuda kunden en nyare bil men denne entusiast ville ha sin bil reparerad då han annars skulle gå till domstol. Och sådant blir dyrt i USA för den som förlorar.

Att man kallade motorerna för Shrike förklaras av att fåglar äter skalbaggar. Eller Beetles som de tyska förkrigsbilarna kallas därborta.

januari 24, 2002 kl. 18:12 #80248

Så här ligger det till. Har kollat med en kompis i San Diego. 1968 kom det en emissionslag gällande motorer över 50 kubiktum. Därför togs de här Shrike-motorerna fram. Vitsen var att volymen skulle understiga 820cc. Enligt min amerikanske vän så var cyl.diametern 69mm på dessa motorer vilket ger 819cc.

Tre år sedan gjorde man en helomvändning på grund av dessa avgasregler: Man gick upp från 1500cc till 1700cc för att kunna kringå lagstifdningen på nytt.

Min kompis säger sig känna till ganska många Shrike-Saabar. Några av dessa ägs fortfarande av förste ägaren. Vidare sägs det ha suttit standardvevar monterade och livstidsgarantin var en extra försäkring man kunde ta för 50 dollar.

Tänk själva: Saabar köptes av entusiaster. I Kalifornien rostar inte bilar bort. De lever tills ägaren tröttnar på dem. Du köper en bil och har sedan garanti på motorn så länge du lever. Den som kom på den här affärsidén var antingen inte riktigt klok eller otroligt desperat för att rädda den budgeterade försäljningsvolymen till varje pris.
              [ 24 januari 2002: Inlägg ändrat av: Mats Jonsson ]

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.