-82 900EMS start problem
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / -82 900EMS start problem
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2011-12-06 01:50 av
fataren.
-
FörfattareInlägg
-
Har ett litet delikat problem nämligen att vid start så tänder den till och går ca 1 sekund för att sedan lägger av, vid ca 4-5 start försök så går den !
mätt upp det elektriska för start och insprutningen och allt är enligt boken samt kallstartsventilen fungerar klockrent därav snabbstarten.
systemtrycket är 4.6 bar och vid +3 grader yttertemp så är styrtrycket 2.1 bar men det som jag tycker är knepigt är att när jag byglar pumpen så får jag ej
något tryck men efter ca 2-sekunder efter avstängning av pumpen så stiger styrtrycket till 2.1 bar ?
system trycket försvinner på några sekunder vilket jag utgår ifrån en defekt backventil eller möjligen internt läckande ackumulator men även vid byglad
pump och fullt systemtryck (ca 2 sekunder)så kvarstår detta fenomen.
Spridarna är hos Bosch verktan rengjorda och spridar bilden är så bra den kan bli och totala mil på denna gamling är 19200 mil men som vinterbil står hon
ca 7 mån av året och med tanke på dagens ”bensin” och K- Jetronik så är väl det inte det bästa man ge en så gammal trotjänare.
Någon som har lite friska ideer på detta problem för jag har gått i väggen på detta.
För att tillägga så om jag fortsätter att hålla nyckeln i startläge 2-3 sekunder efter start så går hon !MVH
Kjell.Hej!
Inte så mycket hjälp tyvärr, mer än att det låter lite som det problemet jag har haft med min blå 900 GLi. En kallstart krävde alltid tre startförsök.
1) Kör på starten, tänder till, dör
2) Kör på starten, startar, väldigt låg tomgång, dör efter 1sek ungefär
3) Kör på starten, startar, först låg tomgång (500-600rpm) sedan går den upp till ca 1100rpm och ligger där ca 15sek. Rör man gasen inom 20sek från att den har startat så dör den. Efter 20-30sek så går tomgången ner till normalt varvtal och då kan man röra gasen och köra iväg som vanligt….Att starta den varm, eller ljummen var aldrig några problem.
Jag provade byta spridare och styrtrycksventil utan att det blev någon skillnad, kollade även sprutbilden/funktionen hos kallstartsventilen och den var ok. Jag löste problemet med att byta sprut till LH 2.4 med lambdareglering istället.
MVH
Hej och tackar för svaret ! gjorde en nödlösning idag på morgonen då ytter tempen låg på -5 grader genom att vrida på soppan lite 2 ”hörn” på insexen ca 0.3 % Co till och då startade hon som en klocka ! ca 1150 varv på alla 4’a efter ca 1 min så dalade tomgången nedåt mot tusingen för att sedan stanna på
ca 875 precis som doktorn ordinerat efter någon minut.
Allt frid och fröjd ??
inte riktigt, har alltid haft 1.2 – 1,5 %Co vid besiktning men för 3 veckor sedan så var Co’n på 2.35% men då var en spridare lite tjurig innan rengöringen och som nästan alla vet så är CI systemet utrustat med egen vilja och humör så det brukar bli en justering vid varje besök hos SBP.
Exakt vad som har hänt gömmer sig fortfarande i mörkret men åtminstone så fungerar det och det får duga för närvarande.
Switcha över till LH sprutet är en mycket elegant lösning som jag faktiskt funderat över ibland speciellt med tanke på CI delarnas pris nivåer 😯 .
Dina felsymptom verkar vara direct kopierade från mig…..Mvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.