9-3a -00 185hk rycker vid kraftigt gaspådrag och turbo…
Forum / Modellspecifika forum / NG900/OG9-3 / 9-3a -00 185hk rycker vid kraftigt gaspådrag och turbo…
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-02-17 08:56 av
delsbosaab.
-
FörfattareInlägg
-
maj 28, 2014 kl. 20:43 #24553
… laddar bara det vitafältet, inget mer…
vad kan vara fel? turbon ska vara bytt för ca 2000mil sedan, även tändkassetten och spjällhuset
har kollat slangar, dessa ser helt okej ut… läst på vissa forum att dom är känsliga på stiften, men
kan det orsaka detta?tacksam för svar!
maj 28, 2014 kl. 21:32 #176004Dom blå backventilerna? Dra slangen på magnetventilen märkt ”W” laddar bilen upp i rött så är turbon frisk.
Den lilla vita backventilen på ventilkåpans ovansida inkl vaccumslangarna kan ställa till problem.Värt att veta är att Turbo mätaren i instrumenthuset visar inte turbotryck utan luftflöde på T7-motorerna. Bäst är att mäta turbotryck med en graderad mätare. Kolla att wastegate-armen sitter fast, har hänt att dom lossnar…
Saab 96 -62
Saab 96 V4 -75
Saab 9000 Kombi -91
Saab 900 T16 -92maj 29, 2014 kl. 10:03 #176017@Simon wrote:
Värt att veta är att Turbo mätaren i instrumenthuset visar inte turbotryck utan luftflöde på T7-motorerna. Bäst är att mäta turbotryck med en graderad mätare. Kolla att wastegate-armen sitter fast, har hänt att dom lossnar…
Jo jag vet ju det, dock går mätaren upp till max på det vita, sen tappar den liiiite och då börjar den rycka… har kollat armen och den sitter där… knackade lite på den blåa backventilen och då gick den upp någon millimeter på den gula, så gissar att det är detta som är felet eller???
maj 29, 2014 kl. 17:05 #176036någ6n i närheten som ev skulle kunna hjälpa å felsöka? (Hudiksvalls kommun)
juni 10, 2014 kl. 13:56 #176402Fick fram felkod P0171, att den går magert alltså, men Lmm och lamda är uppmätt och ska funka… några ideer?
juni 27, 2014 kl. 16:38 #176818testat med ny tändkasset som verkstaden trodde skulle hjälpa, men inte… ser inte några synliga fel på slangar och liknande… fick tips om vevaxelgivare, kan de ge dessa problem? dem jag läst om på nätet har ofta gått bra kall, för att sedan krångla, eller inte starta alls… blir nog att sälja och hoppas få igen pengarna :bh
juni 27, 2014 kl. 17:05 #175026Usch, sådana här fel som ligger och kryper och inte låter sig mätas upp är hemska! :hug
Har inte läst hela tråden nu men hade du kollat spridarna?96 V4 1975 ”Bollen”
juni 27, 2014 kl. 17:10 #175027@Janne Hagnell wrote:
Usch, sådana här fel som ligger och kryper och inte låter sig mätas upp är hemska! :hug
Har inte läst hela tråden nu men hade du kollat spridarna?Ja det är jobbigt, visste ju att det var något redan när jag köpte, men trodde det skulle vara lättare att hitta felet, har inte kollat spridarna, kan man göra det själv eller är det verkstad som gäller?
juni 27, 2014 kl. 21:12 #176826Om vi bortser från att den inte vill ladda på ordentligt, går den som den skall i övrigt?
Jämn och fint? Inga misständningar? Om du drar slangen på magnetventilen märkt med ”W” då skall den ladda som ….
Gör den det? Då är iallafall turbon ok. Gör den inte det? Då tror jag på ett luft läckage ngn stans.
Funkar dom blå backventilerna? Kollas genom att lossa slangen vid spjällhuset och suga resp blåsa i dom, då skall dom reagera.
Inte? byt dom först. Prova en annan magnetventil.juni 29, 2014 kl. 13:46 #176856@porsche944 wrote:
Om vi bortser från att den inte vill ladda på ordentligt, går den som den skall i övrigt?
Jämn och fint? Inga misständningar? Om du drar slangen på magnetventilen märkt med ”W” då skall den ladda som ….
Gör den det? Då är iallafall turbon ok. Gör den inte det? Då tror jag på ett luft läckage ngn stans.
Funkar dom blå backventilerna? Kollas genom att lossa slangen vid spjällhuset och suga resp blåsa i dom, då skall dom reagera.
Inte? byt dom först. Prova en annan magnetventil.Den går hur bra som helst om jag inte trycker på ordentligt, men som sagt gör jag det så börjar det rycka, verkstaden trodde att det kanske typ stänger av sig själv då, kan den det? inget fel på turbon. enligt verkstad inge fel på lamda eller lmm… ska testa backventilerna, tack för att du förklara hur jag skulle göra detta!
Hej Alla Svenskere
Jeg har precis haft detta problem i min 2001 9-3. Det har udviklet sig over lang tid og blev selvfølgeligt rigtigt slemt på vej til ferie i Østrig 👿 og fik langt om længe en ”Chek engine” Det viste sig at være LMM der var defekt. Den blev skiftet og SAABen kører nu igen perfekt :AP :CH
Venlig hilsen fra Danmark
Claus
december 17, 2014 kl. 15:59 #200353@ClausSAAB wrote:
Hej Alla Svenskere
Jeg har precis haft detta problem i min 2001 9-3. Det har udviklet sig over lang tid og blev selvfølgeligt rigtigt slemt på vej til ferie i Østrig 👿 og fik langt om længe en ”Chek engine” Det viste sig at være LMM der var defekt. Den blev skiftet og SAABen kører nu igen perfekt :AP :CH
Venlig hilsen fra Danmark
Claus
Blir å testa med en annan sådan för mej med då, hoppas det hjälper, verkar lite halvsvårt att få tag i en dock, ingen på mekonomen… nu har den även börjat hacka till en gång vid körning på jämn gas, kör en sträcka på ca3 mil, och hackar en gång/resa… vevaxelgivare? finns det även kamaxelgivare? kan vara svår att starta ibland, startar efter lite gnuggning på starten…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.