9-5 AERO-box på 2,3t

Forum Övrigt Allmänt 9-5 AERO-box på 2,3t

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-01-21 18:48 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17363
    Molte
    Deltagare

    Hej!

    Undrar om det passar att sätta i en box från en 9-5 aero i en vanlig 2,3t. Vet att t.ex. turbon är mitsubitshi i Aero och Garett i 2,3t och det skiljer säkert mer. Men något som hindrar eller gör att man inte bör byta?
    Boxar mellan 98-00 ska man kunna byta med varandra. Bilen är en 98.a och boxen en 00.a

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #117212
    hotrodder
    Deltagare
    Molte wrote:
    Hej!

    Undrar om det passar att sätta i en box från en 9-5 aero i en vanlig 2,3t. Vet att t.ex. turbon är mitsubitshi i Aero och Garett i 2,3t och det skiljer säkert mer. Men något som hindrar eller gör att man inte bör byta?
    Boxar mellan 98-00 ska man kunna byta med varandra. Bilen är en 98.a och boxen en 00.a

    MVH

    Skriv ”Aerobox” i sökrutan på Saabturboklubbforumet så hittar du massor av info om just detta då det är en ständigt återkommande fråga. Då detta är de flesta ”kepslynglars” våta dröm att på så sätt simpelt öka på Hk antalet istället för köpa ett ”dyrchip”. Annars ett direkt svar; Nej! det funkar inte att bara byta boxen och ingen hårdvara.

    #117215
    Molte
    Deltagare

    Har läst in mig lite mer på de nu. Finns ju en del som gjort bytet och fått de att funka men de har gått den långa vägen och bytt upp övriga komponenter till aero också. Då känns det enklare och absolut billigare att köpa en steg 1 box.
    Sen har jag inte TCS heller vilket verkar nödvändigt för en aero-box.

    Dök upp en aero-box så tänkte att de va lika bra att höra om de skulle gå.
    Läste om en som tänkte sätta en aero-box på sin 2,0t men de påpekades mest om cylindervolymen i den disskusionen vilket inte är så konstigt. De förstod ju tom jag, så därför tänkte jag att de kanske skulle gå bättre om man utgick från en 2,3t.
    Hade de funkat så hade de ju gjort de. Nu vet jag att de är ganska mycket meck bakom.
    Tack för svaret Hotrodder 🙂

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #117233
    hotrodder
    Deltagare

    Han går å köra med en ”Aerobox” fast du inte har resten av hårdvaran som tex turbon, downpipe/avgasrör… Men programvaran blir ju fel i förhållande till resten av maskin så du förlorar effekten gentemot orginalets 170Hk genom detta. Får du loss aeroboxen till rätt pris och du vet den funkar/är äkta, så gör det å lägg den på hyllan eller sälj. orginal Aeroboxarna betingar hur som helst ett skapligt värde då flera bygger om.

    #117256
    Molte
    Deltagare

    Hej! Det finns 2 läger tydligen. De ena säger att de absolut inte går att koppla in och få det att fungera, det andra säger att det går att koppla in och det ger mer effekt men man kan inte hålla trycker uppe lika länge som om man hade haft aerons hårdvara. Det ska dock va lite klurigt att gifta in boxen. Så de känns lite som en chansning att försöka få det att fungera. Känns lättare och förmodligen billigare också att gå till BSR och skaffa PPC.
    Och då har man ju rätt hårdvara i bilen också.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #117303
    saabaero
    Deltagare

    EN TD04 turbo till en 9-5/9-3 är ingen jätteinvestering att köpa – tänk bara på att försöka få med rören för olja och vatten samtidigt annars blir det lite extra bök med rörmockeriet.
    Gissar att skrotarna tar ca 4000kr för turbo + rör.

    #117371
    Molte
    Deltagare

    Har varit och snackat med min saabmeck idag. Han har haft saabverkstad i kanada och usa förr. Han påstår att det går att koppla in aero-boxen i en 2,3t och få det att fungera, dessutom ska de ge mer effekt. Men hur mycket mer de vet man inte eftersom man har annan turbo, annat avgasrör och annan kobra t.ex. Men kruxet med just min är att jag inte har TCS vilket är en funktion som sitter i boxen. Antagligen skulle jag få felmeddelande och motorn skulle gå på ett backup program. Men det kunde lika bra va så att det det fungerar utan TCS beroende på om TCS givarna skickar signal till boxen hela tiden eller bara när de märker att hjulen tappar fäste.
    Hade jag haft TCS skulle det gått med andra ord. Har även fått de bekräftat på STCS av några som PM:at att de har gjort så förr med gott resultat.
    Kanske är de så att ”kepslynglarna” kommer undan billigare med nästan samma resultat 😉

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng