900 16v –> 99

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 900 16v –> 99

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 900 16v –> 99

  • Författare
    Inlägg
    • april 25, 2010 at 18:11 #22080

      Hej

      Tänkte höra hur jag lyckas med detta på smidigaste sättet?

      Vad jag förstått är det icke samma drivaxlar, passar 900 drivaxlar i 99 nav?

      Eller passar 99 klockor i 900 låda?

      Har precis bytt bakaxel och valde att leta reda på en med gamla bultmönstret istället för att ta en modern som fanns hemma, så har ingen lust att byta till fram naven från 900an.

      Passar infästningarna i karossen till motorfästena?

      Vad blir smidigast att göra?

      99an är -84 och 900 är en -90

      MVH Joakim

        april 25, 2010 at 18:27 #157077

        1. Behåll 99:a-lådan som den är och använd den ihop med 900-motorn.
        2. Använd 900:a-lådan och flytta över främre gavellocket från 99:a-lådan.

        Drivaxlarna kan du använda original från 99:an i båda fallen.

        Sen får du göra ett uttag i torpedväggen om du ska ha 16v-motor.
        Motorfästena kan du ju flytta över från originalmotorn till 16v med viss modifikation.

          april 25, 2010 at 19:49 #157087

          Det absolut smidigaste sättet är att skaffa drivaxlar från en Saab 90 ´86,5-87 års modell. De har de nyare kraftigare inre tripoderna och passar direkt i en 900 ´90 vxllåda, samtidigt som de passar i 99ans nav.
          900ans axlar är längre än 99ans, så de kommer förmodligen att bottna i medbringarna på lådan.
          Uttaget i torpeden har du redan om du har en ´84.
          Höger motorfäste får du bygga om, ta övre delen från 16v-motorn och nedre delen från 99an. Vänster är bara att skruva över. Fram tar du som sagt främre locket på 99ans låda och skruvar dit på 900-lådan.

          Lycka till!

            april 25, 2010 at 19:55 #157088

            Hej! Jag har bra koll på detta, då jag precis byggt om min 99 -84 med T16 🙂

            – Det behövs ingen modifikation av torpedväggen på din bil, det behövs endast på bilarna med B-motor original
            – Du kan använda båda lådorna som du vil, men som vinkel4 säger måste du använda främra locket från 99:an, då detta e främre motorfästet
            – venstre motorfeste passar rakt på. Høyre motorfäste måste modifieras lite. Använd øvre delen från 900an, och nedre delen från 99:an. Så måste du svetsa lite om på den øvre biten, det er ikke vanskelig å finne utav.
            – 99 och 900 klockor / axlar passar inte ihop, det skiljer inte på 99/900 men på årsmodell innan -88 och från -88. Det smidigaste om du vil använda gamla spindlerna er att antingen använda 99ans låda, eller att sätta på klockor och främre lock från 99:ans låda på 900:ans 🙂

            Det var alt jag kom ihåg just nu iallafall. Det e bara att fråga om jag kan hjälpa med nåt mer 🙂

              april 25, 2010 at 20:01 #157089

              Jeg forklarte visst litt dårlig: lådor från alla og900 innan -88 passar rakt på din, klockorna passar på dina axlar. Siden du har en og900 -90 passar dom inte, så då måste du använda 99ans klockor på 900-lådan om du vil använda 900-lådan.

              Annars kan du ju som Krister säger använda 90-axlar, om du får tak i slike 🙂

                april 26, 2010 at 19:49 #157157

                Super!! Tack för all info 🙂

                Det där med 90ians drivaxlar lät lockande, måste byta ena drivknuten på bilen och vill ha växellådan från 900an för att den är femväxlad och det står stort bakpå 99ian 5speed och växelspaken är också en sådan, men det finnes bara 4växlar alla fall haha.

                Så vore fint att montera en 5petad låda, och då passar det ju fint att montera den från 900 med fina 90 drivaxlar 🙂

                Finns det några enkla mått som man kan mäta för att få reda på om det är rätt drivaxel man fått tag på?

                Ingen här som råkar ha några till övers? 😉

                Tack igen för all bra info 🙂

                MVH Joakim

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.