900 -93 växellådsoljebyte?

Forum Modellspecifika forum OG900 900 -93 växellådsoljebyte?

• Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-09 15:20 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    ingemargavle
    Deltagare

Med risk att bli idiotförklarad frågar jag var finns växellådsoljepluggen? (5växlad manuell)
    saknas den på de sista 900orna eller vad … ?
    Hur byter man isf då oljan?

Beeos
    Deltagare

@ingemargavle wrote:

Med risk att bli idiotförklarad frågar jag var finns växellådsoljepluggen? (5växlad manuell)
    saknas den på de sista 900orna eller vad … ?
    Hur byter man isf då oljan?

Underifrån.
    Sitter en kåpa längst bak som man måste öppna.

longjohn61
    Deltagare

Japp dom sista 900 hade ingen plugg till det.

Mvh Nisse

Saknas pluggen pa sisten artal.
    Lösa skruv :wrench o metallplatten bakom diff. Byt packningen mellan platten och v-lada efter olja är bort . Beställa eller bättre klippa fran tjock (Biltema, ca 0,7-0,8 mm) packningpapper, extra tät med en lite siliconpackning.
    byt med semi synt. v-olja eller semi-synth. motorolja 10w30-10w40 eller: Honda MTF 3… :AP
    Primär haller ocksa ca 0,3-0,4 liter.

ingemargavle
    Deltagare

OK, då får jag ta fram verktygen och skruva bort kåpan. Synd bara att mackarnas GDS hallar har tagit bort lyftarna i tvätthallarna. det är rätt skitigt så en riktig motortvätt behövs innan jag öppnar gaveln.

Beeos
    Deltagare

Jag rengjorde med bromsrengörings spray. Funkade bra 🙂

Glöm inte rengöra magneten inne i kåpan.
    Samt så skall du helst lägga i 3:ans växel, så blir det lättare att komma åt den översta bulten.

turbocab
    Deltagare

Dom där oljeråden var ju lite annorlunda för en og900 låda? Vet du nåt vi andra inte vet tvåtaktsfanatiker? Mineralolja 10W.40 rekommenderas från fabrik, inte MTF eller delsyntet. Allmänt vedertagen som suverän olja på 900klubben och STCS är Quakerstates Quadralube 75W transmissionsolja, Mineral…. Jag tänker inte grotta mer i detta men dom du föreslår är inte föreslagna nån annan stans mig veteligen till og900…. Helt andra oljor gäller för senare Saabar. Och enligt boken behövs det bara fylla i primären då lådan vart helt tömd/meckad med, inte annars. Detta innebär att oljan inte byts i primären vid detta förfarande men det är nog inte hela världen. Efter ett tag så har det vispats runt, så en lösning är kanske skölja under några mil med billig Mineral olja och sen byta igen och hälla i 100kr/liter Quadralube?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng