900 aero -89, hur många finns det?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 aero -89, hur många finns det?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 aero -89, hur många finns det?
- Detta ämne har 24 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2010-07-09 15:03 av bovy.
-
FörfattareInlägg
-
Klipper in lite info från STCS och “Bovy”. En eloge till att han grävt fram denna infon!
Troligen inte helt uppdaterat längre om påställda och avställda bilar, men antalet torde fortfarande stämma så när på några bilar. Man kan lätt se att 1989 är det få bilar kvar. Troligen för att just detta år så gick många på en nit och köpte en sk T8 special istället, dvs en Aero i allt utom just motorn…. Saab hade ju en massa T8 motorer stående och krängde dessa billigt, ingen ville ju ha dom.
MY1984: 71st varav 15 påställda och 56 avställda
MY1985: 43st varav 8 påställda och 35 avställda
MY1986: 28st varav 11 påställda och 17 avställda
MY1987: 80st varav 18 påställda och 62 avställda
MY1988: 117st varav 36 påställda och 81 avställda
MY1989: 11st varav 7 påställda och 4 avställda
MY1990: 24st varav 12 påställda och 12 avställda
MY1991: 23st varav 11 påställda och 12 avställda
MY1992: 6st varav 3 påställda och 3 avställda
MY1993: 4st varav 3 påställda och 1 avställdMao har ni en ganska ovanlig bil där!!
Bilarna i listan ovan är alltså uteslutande de som är reggade som “Aero” och 900 i registren, samtliga 16V mao.
Njae, du får ursäkta – en T8Special förblir just det, T8Special. Aero – nej, absolut inte. T8 med 1989 års avgaskrav funkade dåligt då, och nu…. Sorry, men detta är min uppfattning. Att så många såldes är ju inte jättekonstigt, det var ett bra pris, bilen var fräck (ingen diskussion om den punkten…) och på papperet var effekten inte stor skillnad på heller. Men enligt min uppfattning så är T16 en så fantastisk mkt bättre motor än T8, och det mytiska med att ha en äkta Aero är i alla fall något som lockar mig. En T8 når aldrig dit hos mig…. Fick själv skrota en Special pga av avgaskraven och det sunkiga bränslesystemet, INGEN kunde lösa det åt mig….
Pratar du om import-avgaskrav nu?
T8:ans insprut är väsentligt mer förenklat med endast:
tac-ventil – mängdmätarhuvud – styrtrycksventil – B-pump
samt tryckacc. inte mkt som kan gå fel.Samma värden gäller vid SBP dvs CO & Lambda som hos 900T-16V.
Har ägt både 15k milare samt 32k milare som klarat kraven U.A.
Kammkedje-delen håller mkt längre på en 8V än på 16V-
detta efter jämförelse/konstaterande med ett antal sådana!T16 har bättre vrid och segdragning – JA
men knappast mer hållbar eller pålitligare än ur-T8:n
som B el H-maskin.900 T16-LPT 1990-93 är utsökta vardagsbilar
då vridet går över hela registret med ganska sparsam
kraft på transmission etc, där skulle nog dock 8V:n bli mer seg.Hej.jag undrar hur du fått dom erfarenheterna från ? Jag jobbade på saab verkstad 83-92 ,under den tiden så kom ju nya avgaskraven
f,r,o,m årsmodell 88b/tidig 89:a.jag vill påstå att alla problem som fanns, rörde 8 v och mek,insprutningen.såväl insprutare som T8.bränslemängdmätare som kärvar,takt ventiler ur funktion,m,m.otrolig mycket problem kring detta.
Beträffande T8/T16 så kan man inte jämföra dessa ,då T16
är överlägsen på allt.varför tog man bort 8v 89/90 tror ni ?Vi får väl glädjande nog konstatera att inte alla har haft otur med sina T8! Men nog är min och Saab-mogges erfarenheter vanligare skulle jag gissa, den uppfattningen får man lätt när man surfar på andra forum, och av döma av alla annonser på T8Special man sett med “2a på besiktningen för höga avgasvärden, men lätt åtgärdat”. Jo, tjena… Jag skulle inte ta i en sån bil med tång ens…. Och som sagt, det fanns ju en anledning att skrotet försvann 1989.
För övrigt är ju inte en T8 Special inte reggad i registren som “Aero”, så att det skulle vara en dylik är helt uteslutet. Men om någon vill betala för en Special som om det vore en Aero så är det glädjande för säljaren, eller hur?
Om T8 är skrot eller inte behöver vi väl knappast disskutera här. Vissa har turen att ha fungerande maskiner, andra har ituren att inte få ordning på sina ickefungerande.
Men för att återknyta till Aero-disskusionen. En T8 Special är just en T8 Special, ingen Aero. Att den sålde bra förvånar väl knappast, men idag vill hugande entusiaster hitta sitt exemplar av den dyraste och tuffaste modellen… och det var Aero, inte T8 Special. Tyvärr kommer väl detta resultera i att de flesta T8 Special blir reservdelsbilar eller ombyggda…. men det går ändå inte att förbise att en Aero är en Aero och i detta fall inte en T8 Special.
Ojdå, jag viste inte att den var så ovanlig. Och den är en äkta då det står aero i modellbetekningen i registreringsbeviset.
T8 Special är nog både underskattade och överskattade beroende på vem man frågar. Helt klart sämre motor men fortfarande lika snygg. Priset för en sådan bil borde ligga mellan en T8 och aero. mest iriterande med specialen är att så många felaktigt kallar den aero.
juni 17, 2010 at 14:28 #159391campo wrote:hur många 88b kan det finnas???
BertilMan borde väl se dom som 89:or, vilket dom egentligen är. Detta med 88B var ju bara en omskrivning av m.89 för att kunna få skatterabatt för katalysatorrenad bil innan lagkravet trädde ikraft 1/1 1989.
Med Vänlig Hälsning
Peter Bäckström
Saab Car Museum som för övrigt har en 900 Aero m88B eller skall vi kalla den m89?) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.