900 aero -89, hur många finns det?

Forum Modellspecifika forum OG900 900 aero -89, hur många finns det?

Detta ämne innehåller 24 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-09 15:03.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22342

    emil n
    Deltagare

    Hur många äkta 900 aero -89 finns det i Sverige? Kan man få tag på sifrorna någonstans? Eftersom jag(min fru) har en så tänkte jag att det kunde vara kul att veta.

    #159221

    turbocab
    Deltagare

    Klipper in lite info från STCS och ”Bovy”. En eloge till att han grävt fram denna infon!

    Troligen inte helt uppdaterat längre om påställda och avställda bilar, men antalet torde fortfarande stämma så när på några bilar. Man kan lätt se att 1989 är det få bilar kvar. Troligen för att just detta år så gick många på en nit och köpte en sk T8 special istället, dvs en Aero i allt utom just motorn…. Saab hade ju en massa T8 motorer stående och krängde dessa billigt, ingen ville ju ha dom.

    MY1984: 71st varav 15 påställda och 56 avställda
    MY1985: 43st varav 8 påställda och 35 avställda
    MY1986: 28st varav 11 påställda och 17 avställda
    MY1987: 80st varav 18 påställda och 62 avställda
    MY1988: 117st varav 36 påställda och 81 avställda
    MY1989: 11st varav 7 påställda och 4 avställda
    MY1990: 24st varav 12 påställda och 12 avställda
    MY1991: 23st varav 11 påställda och 12 avställda
    MY1992: 6st varav 3 påställda och 3 avställda
    MY1993: 4st varav 3 påställda och 1 avställd

    Mao har ni en ganska ovanlig bil där!!

    Bilarna i listan ovan är alltså uteslutande de som är reggade som ”Aero” och 900 i registren, samtliga 16V mao.

    #159223

    saabturbo
    Deltagare

    1999 fanns det 753st T8-Aero 1989 i registret som ”ingen ville ha”, även fast de blev sålda…
    Lägre effekt än T16-ja, mindre 900Aero-nej!

    #159229

    turbocab
    Deltagare

    Njae, du får ursäkta – en T8Special förblir just det, T8Special. Aero – nej, absolut inte. T8 med 1989 års avgaskrav funkade dåligt då, och nu…. Sorry, men detta är min uppfattning. Att så många såldes är ju inte jättekonstigt, det var ett bra pris, bilen var fräck (ingen diskussion om den punkten…) och på papperet var effekten inte stor skillnad på heller. Men enligt min uppfattning så är T16 en så fantastisk mkt bättre motor än T8, och det mytiska med att ha en äkta Aero är i alla fall något som lockar mig. En T8 når aldrig dit hos mig…. Fick själv skrota en Special pga av avgaskraven och det sunkiga bränslesystemet, INGEN kunde lösa det åt mig….

    #159233

    saabturbo
    Deltagare

    Pratar du om import-avgaskrav nu?

    T8:ans insprut är väsentligt mer förenklat med endast:
    tac-ventil – mängdmätarhuvud – styrtrycksventil – B-pump
    samt tryckacc. inte mkt som kan gå fel.

    Samma värden gäller vid SBP dvs CO & Lambda som hos 900T-16V.
    Har ägt både 15k milare samt 32k milare som klarat kraven U.A.
    Kammkedje-delen håller mkt längre på en 8V än på 16V-
    detta efter jämförelse/konstaterande med ett antal sådana!

    T16 har bättre vrid och segdragning – JA
    men knappast mer hållbar eller pålitligare än ur-T8:n
    som B el H-maskin.

    900 T16-LPT 1990-93 är utsökta vardagsbilar
    då vridet går över hela registret med ganska sparsam
    kraft på transmission etc, där skulle nog dock 8V:n bli mer seg.

    #159236

    trionic
    Deltagare

    Hej.jag undrar hur du fått dom erfarenheterna från ? Jag jobbade på saab verkstad 83-92 ,under den tiden så kom ju nya avgaskraven
    f,r,o,m årsmodell 88b/tidig 89:a.jag vill påstå att alla problem som fanns, rörde 8 v och mek,insprutningen.såväl insprutare som T8.bränslemängdmätare som kärvar,takt ventiler ur funktion,m,m.otrolig mycket problem kring detta.
    Beträffande T8/T16 så kan man inte jämföra dessa ,då T16
    är överlägsen på allt.varför tog man bort 8v 89/90 tror ni ?

    #159250

    turbocab
    Deltagare

    Vi får väl glädjande nog konstatera att inte alla har haft otur med sina T8! Men nog är min och Saab-mogges erfarenheter vanligare skulle jag gissa, den uppfattningen får man lätt när man surfar på andra forum, och av döma av alla annonser på T8Special man sett med ”2a på besiktningen för höga avgasvärden, men lätt åtgärdat”. Jo, tjena… Jag skulle inte ta i en sån bil med tång ens…. Och som sagt, det fanns ju en anledning att skrotet försvann 1989.

    För övrigt är ju inte en T8 Special inte reggad i registren som ”Aero”, så att det skulle vara en dylik är helt uteslutet. Men om någon vill betala för en Special som om det vore en Aero så är det glädjande för säljaren, eller hur?

    #159251

    bertil
    Deltagare

    hur många 88b kan det finnas???
    Bertil

    #159254

    rodder76
    Deltagare

    Om T8 är skrot eller inte behöver vi väl knappast disskutera här. Vissa har turen att ha fungerande maskiner, andra har ituren att inte få ordning på sina ickefungerande.

    Men för att återknyta till Aero-disskusionen. En T8 Special är just en T8 Special, ingen Aero. Att den sålde bra förvånar väl knappast, men idag vill hugande entusiaster hitta sitt exemplar av den dyraste och tuffaste modellen… och det var Aero, inte T8 Special. Tyvärr kommer väl detta resultera i att de flesta T8 Special blir reservdelsbilar eller ombyggda…. men det går ändå inte att förbise att en Aero är en Aero och i detta fall inte en T8 Special.

    #159271

    bovy
    Deltagare
    campo wrote:
    hur många 88b kan det finnas???
    Bertil

    Hej Bertil.
    Syftar du på 900 Aero MY88B, eller rent allmänt?

    /Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #159381

    emil n
    Deltagare

    Ojdå, jag viste inte att den var så ovanlig. Och den är en äkta då det står aero i modellbetekningen i registreringsbeviset.

    T8 Special är nog både underskattade och överskattade beroende på vem man frågar. Helt klart sämre motor men fortfarande lika snygg. Priset för en sådan bil borde ligga mellan en T8 och aero. mest iriterande med specialen är att så många felaktigt kallar den aero.

    #159391

    saab bilmuseum
    Deltagare
    campo wrote:
    hur många 88b kan det finnas???
    Bertil

    Man borde väl se dom som 89:or, vilket dom egentligen är. Detta med 88B var ju bara en omskrivning av m.89 för att kunna få skatterabatt för katalysatorrenad bil innan lagkravet trädde ikraft 1/1 1989.

    Med Vänlig Hälsning
    Peter Bäckström
    Saab Car Museum som för övrigt har en 900 Aero m88B eller skall vi kalla den m89?)

    #159393

    bovy
    Deltagare

    Hej.
    Det finns både Aero -88 utan katalysator (129kW) och Aero -88 med katalysator (118kW). Fördelningen är nästan 50-50 i registret.

    Mvh Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

    #159400

    emil n
    Deltagare

    Jag trodde inte aeron fanns som 160hk. Våran 89:a har 129kw med kat.

    #159450

    bovy
    Deltagare

    Hej.
    Det finns som sagt Aero-bilar som har 160 hk. Det är ”88B” samt även vissa -89:or. Av de 11 registrerade -89:orna är 6 st registrerade med 118 kW och 5 st med 129 kW.

    /Martin

    Stolt ägare till 1360 kilo kärlek.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng