900 Aero – dör efter 1-4 min körning!

Forum Modellspecifika forum OG900 900 Aero – dör efter 1-4 min körning!

Detta ämne innehåller 3 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-10-05 10:45.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Werner
    Deltagare

En bekants 900 t16-88a har fått någon knäpp efter att han skulle byta varvräknare som strulade. Med kontakten till vänstra delen av mätartavlan(varvräknaren mm) inkopplad så startar bilen och går ca 10 sekunder, sen dör motorn.
    Bara en slump att detta motorstrul uppkom samtidigt som mätarbytet? batteriet var också vara dåligt dock, han har även bytt detta, dock ej provat koppla in varvräknaren igen. Med kontakten till varvräknaren urkopplad så dör bilen efter mellan 1-4 minuters körning, efter att bilen dött kan man omedelbart starta den igen och den går bra 1-4 minuter igen.

Bilen var en runda på verkstad för felsökning, visade sig att signalen till spridarna försvinner, därför dör bilen, men varför försvinner signalen? Antar att varvtalssignalen tas från tändfördelaren på denna bilen? Tror det är Bosch LH jetronic 2.2 insprutningssystem. Mystiskt fel, någon som har någon idé?

scaniagripen
    Deltagare

Byt tillbaka till den gamla mätaren först, uteslutningsmetoden brukar vara den enklaste i felsökning, innan man börjar jaga en massa andra fel.

saabaero
    Deltagare

Låter som ett tändningsfel.
    Är det utrett att det var varvräknaren som strulade och inte signalen till varvräknaren ?
    Varvräknare och LH får båda sin varvtalssignal från tändsystemet. Tappar LH varvtalet stannar pumpen.
    Om inte jag är helt fel ute har dessa bilar både en vanlig ”tändmodul” men även en ”tändpulsförstärkare”. Tändpulsförstärkaren ser ut som ett relä och sitter i säkringslådan.
    Dessa komponenter + hallgivaren i fördelaren är det första jag skulle byta samt även se över kablaget.

Byta tillbaka till gamla varvräknaren skulle jag också göra.

Werner
    Deltagare

Tack, ska be honom prova byta tillbaka till gamla varvräknaren, låter som det kan vara varvtalssignalen som är kommer och går intermittent. Något tips på hur man mäter upp hallgivarens funktion/utsignal från Fördelaren?

Var hittar man bra elschema på detta?

Tack för hjälpen!

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng