900 Aero Monte Carlo Yellow

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 Aero Monte Carlo Yellow

Detta ämne innehåller 34 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-20 14:56.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25647

    bumble bee
    Deltagare

    Hej alla 900 fans!

    Ny i klubben och på tråden och har precis införskaffat mig en 900 Aero MCY från 1991 😀 . Troligen en av de första 300 tillverkade men plaketten på panelen saknas, har suttit något där så jag vore tacksam att få tips om hur jag får reda på hur jag får fatt i informationen. Är det någon som kan skicka in en bild på hur plaketten sitter och hur den ser ut? Finns lite rost i höger dörr, i skuffgolvet men inget allvarligt. AC:n behöver nytt köldmedium, innehåller den gamla icke tillåtna sorten, hur har ni renoverat era AC:n? Farthållaren är ur funktion och bilen behöver en major reconditionering, har stått avställd sen 2004 och behöver städas och poleras. Motorservice givetvis!! Vid ett inbrott för några år sedan så stals elframstolarna så nu sitter det två manuella i skinn fram men om någon har ett par eller vet var jag kan köpa två elstolar i skinn så ge mig gärna tips på det. Ser fram emot att dela med mig av vad jag kommer fram till för att denna klenod skall leva vidare länge.

    Mvh Johan

    #183438

    Beeos
    Deltagare

    Gött att du hittat hit Andreas 🙂
    Det saknas lite bilder känner jag 😉

    #183417

    turbocab
    Deltagare

    Kul, välkommen hit! Det kryllar inte av dessa bilar i klubben, eller i Sverige ens. Runt 10st var sista räkningen jag hade, för några år sen, dock har det troligen tillkommmit nån eller några pga import. Är din import eller svensksåld?

    Så här sitter plaketten i alla fall, bilden är från No 25, en av de svensksålda.

    Kan tillägga att det gjordes 300 Ltd Edt bilar, de såldes bra utrustade, utan hårda cabkåporna. 25st var vigda för svenska marknaden, men med ett pris på 357.000 kr i Krisens (tidigt 90tal = finanskris allan) så tror jag inte ens dessa 25 såldes. Sen fortsatte man göra bilarna, så 1992 och 1993 kunde man beställa en gul aerocab ur katalogen rakt av. Men få gjorde det…. Ca 900 bilar totalt gjordes i gult, de allra flesta är nog cabbar av dom, så siffran 300 gula cabbar man ofta hör är fel, det gäller den limiterade versionen endast.

    Det blir inte superlätt hitta stolar kan jag säga. En lösning är 9000 Ann Edt stolar med moccainläggen, finns på skrotarna för några tusen, ganska fina uppsättningar sist jag kollade. Inte helt original, men bra nära.

    #183340

    turbolamko
    Deltagare

    Hej och välkommen 😀

    Ska bli väldigt kul att få följa detta projekt! Var inte igår man såg gula 900or på forumen ens…

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #183263

    bumble bee
    Deltagare

    Tack för positiv respons!
    Bilen är svensksåld och uttagen 13 maj 1991. Enligt uppgift skall den ha gått som direktionsbil/demo hos Saab i Nyköping första året innan ägaren som jag köpt den av. Han har i sin tur haft den hela tiden så några fler ägare finns det inte inom deras familj. Dom hade inte en aning om vad Anniversary bilar vad för något. Bilen finns med i Saab böcker och katalogbild från Saab på nätet. Om den är svensksåld 1991 borde det väl vara en av de 300 första? Kunde man beställa en icke limited 1991 i maj som svensksåld? Kan man via Saab få ut ”build sheet” på chassinumret eller kan någon annan som är duktig på denna modellen ha någon historia tro?

    Jag heter Johan inte Andreas och bilder kommer så fort jag bara fattar hur man laddar upp dom på forumet. När jag väljer Img så får jag inte något val på bilder och jag kan heller inte ändra och lägga in någon profilbild.

    Mvh Johan Hammarström
    Bumble Bee

    #183231

    Beeos
    Deltagare

    Fel av mig. Fick för mig att du var någon annan 🙂

    Jag använder denna sida http://imageshack.us/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Där kan man ladda upp flera på en gång och få färdigt med bbc code och allt.

    #183230

    bumble bee
    Deltagare

    @beeos wrote:

    Fel av mig. Fick för mig att du var någon annan 🙂

    Jag använder denna sida http://imageshack.us/” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Där kan man ladda upp flera på en gång och få färdigt med bbc code och allt.

    Tack Beeos för hjälpen! 😀

    #183115

    esak
    Deltagare

    Haha, världen är för jäkla liten! Mina svärföräldrar åkte en Monte Carlo cabbe som var utställningsbil at the the time, på ANA i Nyköping. Måste ju bara vara den här bilen. Kul!

    Grattis till en unik kärra. Nu vill vi ha bilder! (hört det förut?) 😉

    /Isak

    #186652

    bumble bee
    Deltagare

    @esak wrote:

    Haha, världen är för jäkla liten! Mina svärföräldrar åkte en Monte Carlo cabbe som var utställningsbil at the the time, på ANA i Nyköping. Måste ju bara vara den här bilen. Kul!

    Grattis till en unik kärra. Nu vill vi ha bilder! (hört det förut?) 😉

    /Isak

    Hej Isak

    Häftigt och osannolikt eller hur! Kan du inte få fram lite info från dina svärföräldrar om bilens historia vad dom vet, det är den bilen från ANA i Nyköping det vet jag. Vilken relation hade dom till bilen?

    Bilder kommer så snart jag har fixat med hur man laddar upp dom på forumet-

    Mvh Johan

    #187867

    esak
    Deltagare

    Det enda jag vet i nuläget är att dom gifte sig typ maj/juni 1992. Då hade dom en bekant som körde och han hade lånat den från ANA Nyköping. Nu ska jag inte svära på att den tillhörde ANA vid denna tidpunkt, då det ändå gått ett helt år sen den inreggades. Jag kan bara gå på vad jag fått berättat för mig och tyvärr finns inte det genuina bilintresset hos mina annars så trevliga svärföräldrar, dvs dom går inte över berg för att forska i saken. Kan försöka forska lite mer i det dock, jag ber att få återkomma!

    Nu är det ju inte helt otroligt att bilen faktiskt varit utställningsbil vid den givna tidpunkten. Jag hade en T16, 92 förut som lämnade bandet med Aerokit osv en del provgrejor, men det är en annan historia. Hur som, den bilen gjordes sent 91, tjänade som fotobil i Saab Automobiles ägo, varefter ANA Trollhättan ägde den till sent 1994. Med andra ord – bilar ägda av ANA har förekommit vid fler tillfällen, och även under ganska långa tidsrymder… Den ligger kvar på min garagetsida om intresse finns. http://www.garaget.org/esak End of OT.

    Nåväl, det var ett sidospår. Jag återkommer! 🙂

    /Isak.

    #182777

    Christian.S
    Deltagare

    Att SAAB ägde/äger bilar under längre tid tror jag förekommer i ganska stor omfattning, Kanske inte lika mycket nu som förr nu med deras begränsade ekonomi 😆

    Min gamla Saab 900 S, 1992 (som tyvärr inte finns med oss längre 🙁 ) ägde SAAB tills 1998 😯 sedan som det brukar vara så har SAAB ANA haft bilen ett tag och sedan sålt den.
    Har fått ut papper från kontakt på SAAB med fakta om bilen och vad som gjort med den och så, ganska intressant läsning faktiskt 🙂 Typ att dom bytte under det första halv året antennen två gånger 😆

    Men On Topic nu då
    Låter som en bil som ska kunna komma tillbaka till sin forna glans! Ett lite ovanligare projekt och hoppas att du klurar ut hur man laddar upp bilder så vi kan få se skönheten 😀

    #182642

    bumble bee
    Deltagare

    @turbocab wrote:

    Kul, välkommen hit! Det kryllar inte av dessa bilar i klubben, eller i Sverige ens. Runt 10st var sista räkningen jag hade, för några år sen, dock har det troligen tillkommmit nån eller några pga import. Är din import eller svensksåld?

    Så här sitter plaketten i alla fall, bilden är från No 25, en av de svensksålda.

    Kan tillägga att det gjordes 300 Ltd Edt bilar, de såldes bra utrustade, utan hårda cabkåporna. 25st var vigda för svenska marknaden, men med ett pris på 357.000 kr i Krisens (tidigt 90tal = finanskris allan) så tror jag inte ens dessa 25 såldes. Sen fortsatte man göra bilarna, så 1992 och 1993 kunde man beställa en gul aerocab ur katalogen rakt av. Men få gjorde det…. Ca 900 bilar totalt gjordes i gult, de allra flesta är nog cabbar av dom, så siffran 300 gula cabbar man ofta hör är fel, det gäller den limiterade versionen endast.

    Det blir inte superlätt hitta stolar kan jag säga. En lösning är 9000 Ann Edt stolar med moccainläggen, finns på skrotarna för några tusen, ganska fina uppsättningar sist jag kollade. Inte helt original, men bra nära.

    Turbocab eller ni andra, vet ni om 900 Cab 94-98:ans framstolar passar i 91OG? Hittat två skinnstolar i fint skick fällbara i svart på en skrot. Vet att 91 bytte man ju till 9000 stolar men det finns ju inga såna cabbar eller 3 dörrars.
    Mvh Johan

    #182595

    esak
    Deltagare

    NG900 har mig veterligen samma fästen som og9-3, och såna stolar har jag i min. Kort sagt, du får inte in dom utan att göra vissa modifieringar. Jag har en en tvärgående skena i bakkant, samt att jag borrat två nya hål i den befintliga balken i framkant. Jag tyckte att det kändes ok att göra så på en vanlig S. Men med din bil hade jag nog tänkt en extra gång. Att göra dylika ingrepp på en Monte Carlo cab känns kanske sådär, men det är helt upp till dig.

    Personligen hade jag (mycket) hellre avstått fällningen och letat tag i fräscha stolar från en 9000. Det går ju att skjuta fram fullt så kommer folk in med lite trixande i baksätet. Men som agt, du avgör.

    Om du nu ändå funderar på att byta till ng900 stolar räder jag dig att överväga 9-3 aerons diton, från 01 och 02. Man sitter riktigt bra!!!

    http://www.garaget.org/?car=257986&image=2469266” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #182594

    bumble bee
    Deltagare

    @esak wrote:

    NG900 har mig veterligen samma fästen som og9-3, och såna stolar har jag i min. Kort sagt, du får inte in dom utan att göra vissa modifieringar. Jag har en en tvärgående skena i bakkant, samt att jag borrat två nya hål i den befintliga balken i framkant. Jag tyckte att det kändes ok att göra så på en vanlig S. Men med din bil hade jag nog tänkt en extra gång. Att göra dylika ingrepp på en Monte Carlo cab känns kanske sådär, men det är helt upp till dig.

    Personligen hade jag (mycket) hellre avstått fällningen och letat tag i fräscha stolar från en 9000. Det går ju att skjuta fram fullt så kommer folk in med lite trixande i baksätet. Men som agt, du avgör.

    Om du nu ändå funderar på att byta till ng900 stolar räder jag dig att överväga 9-3 aerons diton, från 01 och 02. Man sitter riktigt bra!!!

    http://www.garaget.org/?car=257986&image=2469266” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Jag har redan två stolar från en 900 eller 9000 icke fällbara idag i samma skinn som baksätet. Bilens original elstolar blev ju stulna så förra ägaren ordnade det. Min tanke var ju att hitta elstolar fällbara från nästa gen 900 men om det inte passar så kommer jag inte att göra det, skall hålla den så original det bara går förutom lite större Aero fälgar eller passande dito 😀

    #182100

    cabmange
    Deltagare

    Hej

    Har du bara skinn i rätt kulör så går de att flytta över till stolar med fällbara ryggstöd.

    Tyvärr har jag bara manuella stolar och inga eljusterbara.

    //MH

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 35 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng