900 Automatlådeolja?

Forum Modellspecifika forum OG900 900 Automatlådeolja?

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-02-27 23:10.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

saab-jonte
    Deltagare

finns det något tillvägagångssätt till att byta växellådsolja i en automatlåda…? vad ska det vara för olja i? är det eventuellt så att det är bara verkstaäder som kan ordna detta?

noclaf
    Deltagare

hotrodder
    Deltagare

Hum känns som jag måste bry mej lite. Kollade på länkarna och njae.. vet inte. Haft massor med jänkare och automater genom åren och..

Visst byter man olja men hur ofta det ingår i servicarna kan jag inte svara på men.. Olja och filter bör bytas med jämna intervaller. Filtret hittar du inne i automaten (man skruvar alltså ner tråget) Varför du bara får ut några liter av totalt åtta är pga. turbinen som rymmer ett antal av dessa inte har någon tapplugg. Det går mao. inte få ut all olja om man inte gör så här.

Hitta ledningarna till oljekylen, häng på två plastslangar å var och en. Den ena är sug den andra är retur. Sugen stoppar du ner i en ”hink” med drygt 8liter i. Returen skall ner i en tom. Skicka in en polare i bilen som håller full broms och startar bilen. Såfort den startar så stoppa växelväljaren i drive. Du ser hur oljan pumpas ut i returen och den nya sugs upp i sugen. Det hela går ganska så fort och gå gärna igenom alla lägena back, 1-2 och avsluta på drive. Håll motorn på tomgång med driven i tills det är slut i sughinken. Vill man vara hundra så har man givetvis nån liter extra i den och när det väl är tomt så har du ny olja i hela lådan inklusive turbin. Stäng av motorn, lägg i neutral och skruva tillbaka rören.

Om du byter filter så så tappar du först av den olja som går. Byter filtret och fyller upp med ren olja, DÄREFTER!! gör du ovanstående jobb med losstagning av rör sug/retur osv.

Tänk på!! När det gäller automatlådejobb så är RENLIGHET A&O!! Smuts, små partiklar på fel ställe dödar effektivt den friskaste automat och kan få förödande koncekvenser = dyrt!! Så var nogrann.

saab-jonte
    Deltagare

hmm… får nog lura på det här ett tag tror jag ska leta rör m.m. någon dag…

fredrik l
    Deltagare

Hmmm!!!

Ursäkta att det blir lite off topic här…

Men en känsla av orolighet infinner sig.
    Hotrodder…

Har bytt atf-olja imin Cheva Camaro mer 700-r4 låda två ggr under de 6 år jag ägt biler.

Bytt filter och olja men enbart tagit bort tråget…ej oljan i turbin.
    Bör jag vara orolig?
    Lådan växlar mjukt och fint och oljan ser röd o fin ut.
    Men första gången jag bytte…ca 4 år sen var den raviolifärgad.
    Andra gången ca 2 år sen såg den fin ut.

MVH Fredrik

stefan
    Deltagare

Byter man olja regelbundet så att den är klarröd finns det ingen anledning att spola lådan varje gång.
    När jag jobbade med US bilar så hade vi storservice (på bilar vi hade inne regelbundet) vart tredje år och då byttes alla filter och alla oljor.

hotrodder
    Deltagare

Precis så.. Köper jag en bil med automat så brukar jag koncekvent göra en första storservice med filter, spolning osv. Därefter bedömmer jag servicarna efter behov och körsätt.
    OT: Tex. min cheva van som ibland får dra mycket gör jag i regel ett totalt oljebyte i automaten på. på Firebirden som mest rullar på finåkning byter jag filter och oljan som rinner ut en gång per år inget mer.

En bra ledtråd är att kolla färgen samt lukt på oljan. Klaröd och luktfri = no probs. Mörkröd och luktfri = byt filter & all olja.

Sen när det gäller GM´s TH700 så är dessa lådor så mycket känsligare för varmgång och haveri än övriga lådor så den bör man kolla extra och defintivt spola igenom om oljan är missfärgad och så. Slut OT!!

saab-jonte
    Deltagare

funderingarna hopas…

… oljan är ju mörkare röd än den är när den är ny?! luktfri vet jag inte om jag kan påstå att den är, all olja luktar ju något!? även den nya hade en lukt av kemisk produkt.

… kan det räcka med att ev. tömma ur det jag får ur och fylla på likvärdig mängd, köra en stund och byta igen ett par gånger? är det ingen som har hållt på med saabautomater eller finns det beskrivning på detta någonstans, problemet med haynes är att detta området behandlas ej så särskillt djupt. vill gärna få oljan bytt så jag vet att det är gjort.

har även suttit och kikat efter lämplig olja och kom fram till [color:#CC0000]Quaker State FLM ATF[/color] denna oljan är röd och följer kraven för [color:#CC0000]Ford M2C 33 F/G[/color] samt [color:#CC0000]Borg Warner[/color] och [color:#CC0000]Ford S Q M-2C 9007 AA[/color]

hotrodder
    Deltagare

Tjae.. kanske utryckte mej lite klantigt.. Visst luktar olja men när en automat fått skit typ gått varm, slirat på lameller osv. så blir oljan mörk mörk röd och luktar rent utav kattpiss, gamla kalsonger eller vad man nu skall likna det vid. Oljan i en automat blir mörkare till färgen allteftersom. Men sålänge den är olkey så brukar inte oljan lukta speciellt mycket heller. Givetvis så blir procenten av iblandad gammal olja mindre ju fler byten du gör, men eftersom det är en ganska så simpel manöver att byta genom kylrören så förstår jag inte varför du jiddrar på annat sätt om du är orolig.

fredrik l
    Deltagare

Tackar så mycket för svaren på min OT-fråga.

Nu känner jag mig lugn o fin o snart är det vår 🙂

Blir ett byta av samtliga oljor och filter då.
    Även bromsvätskan ska jag nog byta för det har jag aldrig gjort….hmmm

MVH Fredrik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng