900 ems

Forum / Övrigt / Allmänt / 900 ems

Forum / Övrigt / Allmänt / 900 ems

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2005-07-18 16:26 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juni 9, 2005 at 10:04 #12740

      Undrar lite ang saab 900 ems(-79, tror jag). Är effekten 136hk, sitter ett mekaniskt sprut på.är det för utom vassare kam, större ventiler,upptagna förbr rum,
      planat, till skillnad från standard h-motor.Vil gärna ha lite specifikationer över kam lyfthöjd duration, ventiler, komp m.m gente mot std h-motor. Är vxl-lådan speciell har hört något om att den skulle vara förstärkt i ems:en är det standard drevsats?
      Tacksam för alla svar

      /Tobbe

        juni 19, 2005 at 09:44 #87215

        1: – 79 EMS har garantertat ej H- Motor utan B- motor
        2: EMS = Elektronisk insprutning från bosch
        3: ej planad topp, bara modifierade och mer avancerade förbränningsutrymmen, kammen lyfter lite högre och inloppskanalerna och utloppskanalerna är lite mer avancerat tillverkade än std. ventiler är desamma vad jag har mätt mig till, EMS en kunde väljas med turbolåda om man önskade det…

          Anonym
          juni 29, 2005 at 14:16 #87216

          Tack, Hur vet man om det är en turbo vxl-låda?

          /Tobbe

            juli 7, 2005 at 18:38 #87217

            Ems:en hade elektroniskt sprut endast på 99EMS 1972-74! 1975 kom K-jetronic som är mekaniskt och detta sitter även på 900EMS.
            Ventilerna skiljer inte i storlek men GLE, EMS och Turbo har natriumkylda ventiler.
            Effekten på EMS är 118hk.

              Anonym
              juli 18, 2005 at 16:26 #87218

              När det gäller H-motorn så är det samma kamaxel som övriga(förutom turbo utan APC som har en annan kamaxel).

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.