900 Gl 1980

Forum Modellspecifika forum OG900 900 Gl 1980

• Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-14 12:45 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    johan s
    Deltagare

Hej, jag har en 900 gl med B motorn som har stått avställd i garage sedan 1997. Jag undrar om någon har koll på om modellen med B motorn börjar bli ovanlig och vad värdet ligger på. Tiden kommer inte att räcka till för att renovera själv och jag vill inte skrota eller sälja till folkrace om det inte finns så många bilar kvar. Bilen är en 4- dörrars CC som är ganska bra i plåten och har gått ca 15000 mil, den ser dock lite skabbig ut med vita lätt rostiga dörrar till en grön kaross.

joh900
    Deltagare

Tidiga 900 är ovanliga idag, speciellt 79-80 med B-motor, rör det sig om ett körbart renoveringsobjekt? De flesta som lägger ner tid och pengar och renoverar en tidig bil gör det oftast med turbo-bilar istället.

I nuvarande skick (som det låter på beskrivningen) så kan man nog inte få ut mer än kanske 2-3000kr om man hittar köpare. Däremot blir du säkert ganska lätt av med bilen för den pengen om du sätter ut den på Blocket men då är det en stor risk att den hamnar på folkracebana… Så det gäller att hitta ”rätt” köpare.

Lägg upp lite bilder om du har vetja

morsole
    Deltagare

B motorproblem är ju läckande vattenpump grundat skit i kylvätskan; och runt 25 k blir mil rassel i kamkedja.

Vattenpump kan nog vara lite problematisk (vad jag vet!) att skaffa delar till, sen gäller det hitta någon som kan byta den också!

Lycka till!

Mvh Johannes

Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

joh900
    Deltagare

Delar till vattenpump och även komplett pump (1977 och framåt) går att köpa på Svenska Saabklubbens webshop (kräver medlemsskap), så delar finns i alla fall.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng