900 i -87 aut Red Love, puts och underhåll

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 i -87 aut Red Love, puts och underhåll

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900 i -87 aut Red Love, puts och underhåll

  • Författare
    Inlägg
    • september 1, 2011 at 07:54 #4859

      Kände att det börjar bli dags att visa upp mitt projekt eller rättare sagt jag vill dela med mig av min vänskap med den röda pärlan ”Red Love”. Vänskapen började februari 2009 då jag genom forumet fick tipps om en -87 900i 5d automat som då endast gått ca 10 000 mil. Att den även hade en AC – som efter konvertering till R134A fungerat felfritt är ett stort plus. Annars är detta egentligen en ”dussin” Saab med en av många nedvärderad automat. Till skillnad från många andra dussin Saabar har den klarat sig från länkarms och dörr rost.
      I denna tråd har jag tänkt låta er följa ”Red Loves” öden och äventyr. Nytt drag, stötdämpare, putsning och nya lister är lite som gjorts och planer finns på fler bekvämligheter utan att för den skull ta bort hennes enkla/rena charm. Just nu väntar hon på en ny bränsletrycksackumulator med bosch nr 0 438 170 047 som jag hoppas någon här på forumet kan tipsa om (Se annons sidan). Börjar med att visa en februari bild från 2009 och en bild tagen augusti 2011.

        september 7, 2011 at 13:46 #31907

        Kul när det syns vad man gör. Har dock märkt att den snabbt blir matt igen men det går allt snabbare för varje gång att få upp glansen.
        Jag har fortfarande problem med att hitta en ny bränsletrycksackumulator (Bosch nr 0 438 170 047) utan att ruinera mig. Det ser ut som att jag måste beställa från Usa för att få ett vettigt pris. Någon som har något annat tipps?
        Ps någon som vet varför tidigare inläggs bilder försvunnit?

          november 6, 2011 at 20:38 #34671

          Nu är den avställd för säsongen. Nya lister till stötfångarna gjorde jag av rostfritt stål av samma kvalitet som det nya avgasröret.
          Passade på att måla lite på ljuddämpargalarna när jag ändå puttsade. Bränsleakumulatorn från USA- fungerar fint så nu blir det bara lite småpyssel innan nästa sommar. :CE

            augusti 13, 2012 at 19:50 #46463

            Red Love är inte bortglömd, den har bara gått o gått.
            Idag var jag och grabbarna på en lite utflykt och plockade …

            Trumkantareller, stolt 4 växlad skivling, carjohan och spindelmurkla men inga fordtickor. Tänk vad man kan hitta …
            På vägen hem så kom vibrationerna … sitter däcken fast, drivknutarna, däcken obalanserade mm. Tog det lugnt hem och väl hemma kom domen.

            Bara att beställa nya däck då korden börjar synas lite för mycket. Får även lacka mina fälgar, tips på snygg silverlack någon? (Ej min fälg på bilden)

              augusti 14, 2012 at 18:43 #46481

              En sväng till gömmorna och 6st Ronal fälgar hittades.

              Lite ny färg och så ska de få nya däck.
              Men en snarlik fälg fanns också

              Carroll Shellby
              Någon som vet mer om den fälgen, lite annorlunda snitt men snarlik Ronal fälgarna.

                augusti 17, 2012 at 08:56 #46553

                Mycket trevlig bil!
                Den fälgen va spännande! Vad har han med Saab att göra? Nyfiken!

                  september 28, 2012 at 20:38 #48088

                  Så har Red Love gått igenom den årliga besiktningen utan problem, endast 250mil sen sist. Det är kul att besikta när man möter en bil entusiast som ser att bilen fått rätt vård. Så med ett rent protokoll och nybytt vindruta kan jag glida många år till. Ska nog titta på insputningen den drar fortfarande lite för mycket trots att jag bara har 0.9% Co.

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.