900 T16 de luxe, En g(l)ömd lyxskatt

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T16 de luxe, En g(l)ömd lyxskatt

Detta ämne innehåller 19 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-08-19 20:14.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare

thoomas
    Deltagare

Kopierar över presentationen från den gamla tråden:
    (vet inte riktigt hur jag ska få med bildlänkarna) 😳
    Hej!

Nu har min pärla stått still i ca 10 år så nu är det dags att skaffa lite inspiration och påbörja renoveringen. Skönt då att detta forum finns med alla trevliga entusiaster som kan så mycket om de fantastiska 900:orna.

Bilen är en T16 1984, lyx, som jag köpte i januari 1990. Jag har under de år bilen brukats bara kört den 1 vinter. Jag använde den flitigt några år på STCS bankörningar och försökte allt eftersom hitta effekt och väghållning. Det resulterade i 3 tums avgas och modifierad APC för effekten samt krängningshämmare, sänkfjädrar, och lite roligare bromsbelägg+skivor för väghållningen.

Varför har nu bilen stått i 10 år? För att göra en mycket lång historia kortare så blev jag 1999 påkörd bakifrån av en buss. Tack vare min Bilsportförsäkring så blev det reparation. Tyvärr blev inte resultatet av reparationen vad jag ville och efter att ha kämpat i 2(!) år med Beköbil och lackfirma hämtade jag hem min bil och sen dess har den blivit stående i brist på motivation.

Bilen registrerades i 840413 vilket förmodligen gör den till en av de första serietillverkade 16-ventilarna. Någon som har kunskap om detta? Den har gått strax över 20 000 mil och haft två ägare innan jag hittade den hos den lokala Saabhandlaren i Mariestad. Då hade den gått drygt 10 000 mil. Jag har aldrig varit så bil-lycklig som den soliga januaridag som jag försiktigt rullade ut på gatorna i min fantastiska prestanda-SAAB!

Vad behöver göras? Jag har säkerligen förträngt det mesta men här kommer lite saker:

– ny växellåda
    – ny turbo
    – ny lack
    – renovering av motor
    – bromsar
    – innertaket har börjat säcka
    – allt som förstörs av alltför lång vila mm mm mm………….

thoomas
    Deltagare

Nu har jag äntligen fått till en vettig förvaring till pärlan:

Känns skönt att kunna stoppa förfallet i väntan på att tiden ska räcka till för renoveringen. 😀

thoomas
    Deltagare

Citat från Bovy från den gamla tråden med intressanta siffror som känns viktiga i sammanhanget:

Hej.
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag har läst tråden men inte haft tid att svara. Jag säger bara: Äntligen! Ända sedan den var med i Bilsport (?) med fyra andra Turbobilar (eller tre? får leta fram numret) har din bil varit något av en ”helig graal”, den där vackra onåbara bilen. Jag hittade en till slut, dock en -83:a T8, som jag försöker vårda så gott det går men ändå använda bilen lite. Beståndet är jag lite osäker på just nu men så här såg det ut för 2 år sen.

1983:
    3-dörrars T8 19st.
    4-dörrars T8 13 st.

1984:
    4-dörrars T8 1 st.
    5-dörrars T8 2 st.
    3-dörrars T16 1st.
    4-dörrars T16 3 st.
    5-dörrars T16 5 st.

Varför har jag inga 5-dörrars 83:or? Enligt försäljningsbroschyren fanns bara 3-dörrars och 4-dörrars bilar 1983. Varför jag inte har någon 3-dörrars T8 84:a med vet jag inte. Såldes kanske inte?

Att de inte heter Lyx i modellnamnet kan jag inte förklara men till modellåret 84 ändrades ju utläsningen av chassinummer.
    Exempel:
    1983: 4-dörrars T8 900 T2S-4SN-SAM5-SE
    1984: 4-dörrars T8 900 T YS3AT45S-LUX
    Det är ju ”samma” bil.
    Lux var ju som sagt ett utrustningspaket, inte en modell.

Tittar jag i mina handlingar på min egen bil på servicekortet står det: Typ: Saab 900 Turbo 3 Lyx 1983

Så, det var allt jag kan komma med för tillfället. Tankar och funderingar är välkomna.

Min TurboLyx 2007.

Som du ser tror jag att detta är den enda kvarvarande 3-dörrars T16 i Sverige så var rädd om den.

Ska bli kul att se vad det blir av den.

Mvh Martin”

M.Broberg
    Deltagare

verkligen kul det där! dom e fina lyxen 🙂 Dock undrar jag fortfarande mer om utrustningsalternativen på lyx då min vanlige svarta 5D t16 heter lux i reg pappret

har du börjat med projektet något eller står det totalstill, eller hamstrar du delar? 🙂

longjohn61
    Deltagare

Ser fin ut finns det fler bilder 😉

Mvh Nisse

thoomas
    Deltagare

Tyvärr så står det totalstill, men jag närmar mig möjligheten att ta tag i det hela. Förhoppningsvis kommer jag igång till våren.

Bra idé med att hamstra delar. Det kan jag ju börja med direkt! 🙂

Kommer inte riktigt ihåg hur det var med utrustningen men jag tror att alla lyx hade samma bortsett från klädsel som kunde vara plysch eller skinn och lacken som kunde fås med tvåton eller någon annan färg ur sortimentet.

plankan
    Deltagare

@thoomas wrote:

Känns skönt att kunna stoppa förfallet i väntan på att tiden ska räcka till för renoveringen. 😀

Nice 😛
    ser dock lite ut som en leksaksbil i en kartong 😆
    (JUST KIDD’n)

thoomas
    Deltagare

@plankan wrote:

@thoomas wrote:

Nice 😛
    ser dock lite ut som en leksaksbil i en kartong 😆
    (JUST KIDD’n)

Det gör den ju faktiskt! 😆

thoomas
    Deltagare

Lite fler bilder:

Från Bilsportreportaget:

longjohn61
    Deltagare

Snygg bil du har där men röda lister ❓ Har inte sätt detta förut är det extra tillbehör?

Mvh Nisse

thoomas
    Deltagare

@longjohn61 wrote:

Snygg bil du har där men röda lister ❓ Har inte sätt detta förut är det extra tillbehör?

Mvh Nisse

Näpp, inget tillbehör. Bara min egen 90-tals styling! 🙄 Samtidigt som jag döljde det faktum att kromet på listerna började bli missfärgat.

henrikg
    Deltagare

Tjenare Thomas!

Hoppas fortfarande på att jag kan hitta tiden att besöka dig 🙂 Kan du inte slänga upp lite bilder under tiden?

Mvh
    Henrik

thoomas
    Deltagare

@henrikg wrote:

Tjenare Thomas!

Hoppas fortfarande på att jag kan hitta tiden att besöka dig 🙂 Kan du inte slänga upp lite bilder under tiden?

Mvh
    Henrik

Hallå där!

Du är så välkommen. Ska se om jag kan få fram lite mer bilder…

Mvh

henrikg
    Deltagare

@thoomas wrote:

@henrikg wrote:

Tjenare Thomas!

Mvh
    Henrik

Hallå där!

Du är så välkommen. Ska se om jag kan få fram lite mer bilder…

Mvh

Ser ju nu att du hade lite bilder upplagda 🙂 Jag läste tråden och funderade på att svara och sen verkar det ha trillat in en hel hög bilder 🙂 Ser ju riktigt bra ut 😉 Och bil-kuvösen var ju rätt rolig, hehe!

//Henrik

900lyx-82
    Deltagare

@thoomas wrote:

Citat från Bovy från den gamla tråden med intressanta siffror som känns viktiga i sammanhanget:

Hej.
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Jag har läst tråden men inte haft tid att svara. Jag säger bara: Äntligen! Ända sedan den var med i Bilsport (?) med fyra andra Turbobilar (eller tre? får leta fram numret) har din bil varit något av en ”helig graal”, den där vackra onåbara bilen. Jag hittade en till slut, dock en -83:a T8, som jag försöker vårda så gott det går men ändå använda bilen lite. Beståndet är jag lite osäker på just nu men så här såg det ut för 2 år sen.

1983:
    3-dörrars T8 19st.
    4-dörrars T8 13 st.

1984:
    4-dörrars T8 1 st.
    5-dörrars T8 2 st.
    3-dörrars T16 1st.
    4-dörrars T16 3 st.
    5-dörrars T16 5 st.

Varför har jag inga 5-dörrars 83:or? Enligt försäljningsbroschyren fanns bara 3-dörrars och 4-dörrars bilar 1983. Varför jag inte har någon 3-dörrars T8 84:a med vet jag inte. Såldes kanske inte?

Att de inte heter Lyx i modellnamnet kan jag inte förklara men till modellåret 84 ändrades ju utläsningen av chassinummer.
    Exempel:
    1983: 4-dörrars T8 900 T2S-4SN-SAM5-SE
    1984: 4-dörrars T8 900 T YS3AT45S-LUX
    Det är ju ”samma” bil.
    Lux var ju som sagt ett utrustningspaket, inte en modell.

Tittar jag i mina handlingar på min egen bil på servicekortet står det: Typ: Saab 900 Turbo 3 Lyx 1983

Så, det var allt jag kan komma med för tillfället. Tankar och funderingar är välkomna.

Min TurboLyx 2007.

Som du ser tror jag att detta är den enda kvarvarande 3-dörrars T16 i Sverige så var rädd om den.

Ska bli kul att se vad det blir av den.

Mvh Martin”

Läste med intresse denna tråd.
    Och gör ett litet inlägg: Det finns iallafall en 5-dörrars 900 T8 Lyx. Och det finns en 900 LYX från 1982. Den är 2 färgad och har ljus läderklädsel.

Mh Fredrik.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng