900 T8 Special -89

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900 T8 Special -89

• Detta ämne har 16 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-05-05 20:55 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    laxa_67
    Deltagare

Dagens vårtecken, startade direkt efter vintervilan!!

Vinterbilen har snart gjort sitt.

Specialen, Tåtta, införskaffades från Luleå förra sommaren.
    En liten nätt resa på 100mil med tåg dit och sedan 100 mil hem med okänd bil. Den gick perfekt hela vägen.
    Har nog alltid funderat på att skaffa en 900 Turbo av något slag och när denna dök upp så gjorde jag slag i saken.
    Har åkt ett antal andra modeller av 900 genom åren, den blå används till och från dagis medan hustrun åker 9-5 Aero SW till jobbet.

Mer om Tåtta kommer.

laxa_67
    Deltagare

Så här såg den ut vid hemkomst förra sommaren efter att en del ungdomliga attribut som solskyddsfilm och svartmålade baklyktor tagits bort.

Tyvärr hade den en del skavanker som sprucken förarstol, lite skadat baksäte m.m. men gav ett skapligt helhetsintryck.

laxa_67
    Deltagare

I jakten på bättre skinn så dök en billig donator upp, den hade dessutom inte så många mil på mätar´n.
    Frukansvärt rostig…

Grållar…

laxa_67
    Deltagare

Operation skinnbyte förbereds.

Donatorn hade väldigt fin soffa och passagerarstol, skinnet från passagerastolen ska senare hamna på Tåttas förarstol.
    Mer om denna lilla operation senare.

Lollo
    Deltagare

De är snygga dessa bilar.

laxa_67
    Deltagare

För att få en fräsch förarstol så fick jag för mig att ta skinnet från en passagerarstol.
    De är ju ofta väldigt fräscha.

Sitsen

Tar man det lugnt och noterar alla krokar etc så går det bra.

laxa_67
    Deltagare

Även ryggdelen fick lite nytt skinn, eller bättre begagnat från donatorns passagerarstol.
    Säkert många som gjort detta men här kommer lite bilder.

Började med att kränga av det gamla, nerifrån och upp genom att ”rulla” av det så att det kommer ut och in.

Var försiktig och leta på alla fjädrar och märlor. Sedan kommer man till den magiska nackstödsskruven.
    Skruva bort den och nackstödet går att lossa och hela påsen dras av.

Jag gjorde en liten skiss och placerade ut de olika fjädrarna på den för att hålla ordning på var de skulle sitta när sedan allt skulle göras i omvänd ordning.

Resultat, lite småjusteringar kvar, vecken upptill

laxa_67
    Deltagare

Från att ha varit en stol med spruckna sömmar och slitet skinn så är den nu en skapligt fräsch stol som duger gott i gamla Tåtta

Numera har Tåtta en ganska ok inredning, har bytt en del paneler och dörrsidor.
    Kommer från donatorer i form av grållen ovan och en vit 900i -89 med fräsch vinröd inredning.
    Från grållen kom även en fin osågad hatthylla.
    Inför sommaren ska nytvättade mattor in, bättre instrumentbräda ( endast en spricka) och eventuellt taket kläs om.
    Är det nån som testa att lag sprickor i brädan?
    Hade en idé om att lösa upp lite vinröd ”plast” från den dåliga brädan och lägga i, har nå´n testat?
    Längre fram ska även motorn över men borde väl ses över med nya packboxar etc?
    Nån som har några tips på en lämplig översyn vid byte av motor/låda?

Tusen frågor…

Karl Ask
    Moderator

testa Colorglo.se

Har startat colorglo i Gbg nu. Skall testa att laga min väldigt spruckna panel imorn i min bil. Skall se hur det går med att laga den i bilen. Utanför är det inga problem. Skinn går också att laga så det blir snyggt.

laxa_67
    Deltagare

Fantastiska resultat!
    Det är nog lite för avancerat och dyrt (?) för min gamla bil. Vet du nå´t om kostnaden?

Jag har inte satt ribban så högt.
    Den är tänkt som ett rullande projekt som ska användas under somrarna, får lite tid emellanåt när utrymme finns.
    (Familj, barn och företagande tar sin tid så Tåtta-projektet får snällt ge sig till tåls.)

Fler tips tas tacksamt emot.

laxa_67
    Deltagare

Kvällsövning under veckan, en enkel kosmetisk förbättring.
    Den bakre kofångaren hade en del märkliga hål och jack.

Ful och snygg

På plats!

Lagom pyssel en vardagkväll.
    För övrigt så samlas det ganska stora mängder grus o bös inuti kofångarna.
    När den ställdes på högkant rann det det ut nån liter bös.

laxa_67
    Deltagare

Dagens övning började med luftfilterbyte tillsammans med en gammal SAAB 95 -60, saabla trevligt sällskap

Luftfiltret sitter ju inte så där fantastiskt lättillgängligt på en T8.

Lite rengörning och uppfräschning, nya skruvar…

Sedan nya slangar till vevhusventilationen, veck och slitage på de gamla.

Sista operationen för dagen blev friska gångjärn till förardörren.

Justerat och klart!

Allt ackompanjerat av en ivrigt hamrande son som lekte smedhalva på 95´an.
    Skönt att komma ikapp med lite göromål.

laxa_67
    Deltagare

Resultatet av sonens idoga hamrande

laxa_67
    Deltagare

I fredags var det dags för en mindre sejour i verksta´n igen.
    Gammal och ung möttes, alltid lika trevligt!

Sonen kämpar på med 95´an

Se mer på

http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=132205#Post132205

Sök även på facebook: Saab 95 De Luxe 1960

Tåtta fick nya belägg samt justering av handbroms, passade även på att rostskydda lite.

Dagens mektips!! Det perfekta verktyget till justerskruven vid höger bakhjul. Det är ju lite trångt där pga av tanken.
    Såna här har väl alla liggandes hemma i parti och minut?

Tack Ingvar Kamprad!

Nästa övning blir att se över och ev byta dåliga vacuumslangar, ett måste när bilen har K-jet ( Bosch CI).

Beeos
    Deltagare

Vilket härligt garage ni verkar ha tillgång till!
    Keep up the good work!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng