900 T8 Special hackar när motorn bilvit varm

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900 T8 Special hackar när motorn bilvit varm

• Författare

Hej! Jag har en Saab 900 T8 Special. Den har gått ca 27500 mil och har ett väldigt märkligt problem. Hösten 2025 bodde jag utanför Löberöd i Skåne och besiktade bilen nere i Vellinge där jag jobbade. Den gick inte igenom besiktningen för att avgasvärdena var för höga vid tomgång. Jag lät den stå i garage under vintern och körde den till en lokal verkstad när våren kom. Två veckor gick och verkstaden sa att de inte kunde få ner avgasvärdena. De sa att det var svårt att göra eftersom de inte hade en c02 mätare och tipsade mig om att köra den till en verkstad som hade en c02 mätare. När jag hämtade bilen gick den fruktansvärt dåligt. Motorn hackade ofta och slumpmässigt, mest vid låga varv men även vid höga varv. Detta hände inte innan jag lämnade in den till dom. Jag köpte då hem nya tändstift, tändkablar, tändspole och en ny tändmodul från Svenska Saabklubbens reservdelssida men det gjorde ingen skillnad. Jag ringde upp den lokala verkstaden och uttryckte mitt missnöje. De medgav att den hackade men spelade ner problemet så mycket de kunde. Vi kom överens om att de skulle bärga upp bilen till en känd Saabverkstad i Hässleholms kommun.

Dagen efter ringde jag upp den nya verkstaden och fick då veta att bilen inte hade bärgats dit, utan de hade kört upp bilen. Ca 6-7 mil. Veckan gick och han hade lyckats få ner avgasvärdena. Han lyckades göra det med en insexsnyckel på plats hos besiktningen. Men det där hackandet var ett stort mysterium för honom. Detta var i maj månad. Nu är det snart september och bilen går fortfarande inte bra. Den går tydligen bra när motorn är kall men så fort den blir varm börjar den hacka igen. Han säger att han snart har bytt ut hela bilen och att han inte kan fortsätta lägga tid på den. Han tror att det säkert är något litet problem som han inte lyckats hitta.

Har någon haft samma problem? Jag bor numera i Malmö och har inte någon plats att förvara och mecka med den själv (tror inte jag hade lyckats fixa problemet själv dock). Men finns det någon verkstad eller en eldsjäl med garage i Malmöområdet som kan tänka sig att hjälpa mig?

Mvh Daniel

augusti 30, 2026 kl. 15:31 #530697

Hej. Det finns en hallgivare i fördelaren och du nämner inte byte av fördelarlock så då kan felet fortfarande finnas i tändsystemet. Enklast vore att ansluta en stroboskoplampa i tur och ordning på tändkablarna och se om det är tändningsbortfall när.hacken kommer. K- jetronic ger ju kontinuerlig bränsleinsprutning baserat på bränsletrycket och borde inte geryck under gång såvida inte man ställt CO-halten för lågt så den går magert och misständer för det ( då beroende på att gnistan kommer i icke tändbar  luft/bränsleblandning, < ca1:21)

augusti 30, 2026 kl. 15:54 #530698

Hej,

Jag instämmer med Saab Gunnar men jag skulle titta på ytterligare två saker.
          En läckande kallstartventil samt att styrtryckventilen fungerar som den ska.
          Man kan (om man har en manometer) mäta styrtrycket. Minns just nu inte värdena

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.