900 Turbo Lyx -83-84

Forum Övrigt Allmänt 900 Turbo Lyx -83-84

Detta ämne innehåller 20 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-05-19 12:19.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12055

    anonymous
    Deltagare

    Jag är nyfiken på att veta mer om ovannämnda bil.
    Vet redan att den tillverkades som 3- och 4-dörrars modell 1983. 1984 gjordes den som 5-dörrars, men gjordes den också som 3-o 4- dörrars detta år ? Någon påstår att Ingmar Stenmark hade en sådan bil, alltså en 5-dörrars, är det någon som kan bekräfta detta och ännu hellre har en bild på dessa två eller kan bevisa detta på något annat sätt ?
    Tacksam för svar. Ulf

    #83862

    Martin
    Deltagare
    #83863

    anonymous
    Deltagare

    Jag har även för mig att dom kallades för Saab 900Turbo/SE i GB.

    #83864

    samppo
    Deltagare

    Hej Ulf, det har tidigare skrivits en del om denna Lyx modell på stcs forum med ganska mycket information.
    1984 såldes den åtminstone även som 4-dörrars variant (äger själv en sådan). Om 3-dörrars versionen såldes det året vet jag ej, en bra fråga. Har dock aldrig sett en sådan..

    Har också hört påståendet om att Ingemar Stenmark skulle ha haft en lyx, tror det fanns t.om. bild på bilen nånstans på nätet.

    Här är några länkar till diskussioner om lyx modellen:

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=40227

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=36348

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=68748

    #83865

    anonymous
    Deltagare

    Tack Martin, jag har redan den artikeln.
    Efter att ha lusläst de rekommenderade sidorna fann jag följande:
    Någon påstår att lyx tillverkades t.o.m. 1985. Kan det stämma ?
    222 stycken såldes i Sverige varav 51 st var T 8 och självklart resten T 16.
    Samuel , kan du fixa fram en bild på Stenis och en Lyx vore det en höjdare !!!

    #83866

    samppo
    Deltagare

    Ulf, lyxen såldes även i enfärgad version ända fram till -86 med samma utrustningspaket som den tvåfärgade varianten. Om man då kan riktigt kalla den ”lyx” är en annan fråga..

    Det finns även några få tillverkade 900 CD i tvåtonslackering. En riktig lyx 900 CD

    Jag ska försöka ta och leta bilden på Ingemar Stenmarks bil ifall jag hittar den

    #83867

    anonymous
    Deltagare

    Då kommer nästa fråga: Vad betecknar en Saab 900 lyx ??? Från början d.v.s 1983 var det den tvåfärgade varianten med 3- o 4-dörrar med sin för den tiden speciella utrustning och i fordonsidentitetspapparna står det ordet Lux ( inte Lyx ) 900 CD var ju specialutrustad också men jag tror inte att den någonsin har kallats Lux i sina papper. Gjorde dom svarta bilarna det ?Mvh Ulf

    #83868

    samppo
    Deltagare

    Nån egentlig grund för att kalla den enfärgade versionen lux fanns nog egentligen inte. När den kom nångång runt 1985 så hade ju nästan alla 900 turbo modeller rätt bra standard utrustning som. t.ex. fönsterhissar, taklucka och elspeglar, som då även alla lyxmodeller hade. Kanske var det mera ett marknadsföringstrick för att locka kunder med en ”lux” modell.

    Dom 900 CD som gjordes i tvåfärgs varianten kan ha varit en specialbeställning från nån kund eller bara en specialare från Nystad. Rätt många av dom här bilarna såldes som nya till staten och större företag som representationsbilar och blev kanske därför lite mera skräddarsydda enligt kundens önskemål. Utrustningvis så var CD:n lite speciell, då ganska få bilar utrustades med taklucka.

    Mvh Samuel

    #83869

    christian
    Deltagare

    Jag hade vägarna förbi Arons bildemontering i Malmö idag, så jag gick in för att se om det fanns något kul i Saabväg. Gissa om jag blev förvånad när jag hittade en tvåfärgad 900 T8 Lux 1984 bland alla andra 900:or.

    #83870

    christian
    Deltagare

    Här är ett par bilder som jag tog med telefonen, därav den begränsade kavalitén.
    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/04122700.JPG[/image]

    [image]http://www.saabklubben.com/forumbilder/04122701.JPG[/image]

    #83871

    brandchefen
    Deltagare

    Tack för bilderna Christian, har redan varit och plockat inrdning på den bilen, så jag kände till dess existens. Jag tror den har blivit pressad vid detta laget…
    Mer fakta om Luxen : 1192 tvåfärgade tillverkades totalt, vara 54 var 84:or.
    Samma källa påstod att alla 84:or var 16 ventilare , men det stämmer inte med min.
    Vet någon hur man ur registreringsbeviset kan få fram hur många som finns kvar ?
    Samuel. Har du hittat någon bild på Stenis ännu ?
    Mvh Ulf

    #83872

    samppo
    Deltagare

    Hej Ulf, tyvärr har jag inte hittat bilden på Stenis..vet att jag sett bilden förut, han stod och poserade vid bilen och det var nåt hus i bakgrunden..
    Ska försöka ännu ta en titt på backups om jag skulle ha den på datorn.

    Så 1192st gäller bilar tillverkade i Sverige och Finland?
    Enligt vissa uppgifter tillverkades det totalt 200 st i Nystad.
    Det där med 84:or stämmer det verkligen? Har sett rätt många av den årsmodellen så jag har nog lite svårt att tro att så få lämnat fabriken det året..
    84:or fanns även med 8-ventilers motor, ska och kolla en sån nästa vecka.

    Mvh
    Samuel

    #83873

    brandchefen
    Deltagare

    När man säger totalt borde det ju vara alla tillverkade, går det inte att kolla med fabriken i Finland hur många dom gjorde ?
    54 var det antal jag fick besked på, men var sanningen ligger är för mig okännt.
    Själv är min bil en 8ventilare från 84.
    Ulf

    #83874

    anonymous
    Deltagare

    Jag har fått erbjudande att renovera en sådan bil.

    Motorn ska tydligen vara helt ok, men inredningen behöver fixas till..

    Tur att grannen har en bil med helt ok skininredning

    #83875

    anonymous
    Deltagare

    Hej alla
    Jag har en 900 lyx 8v 84 5d
    den är lite krock skadad fram men den ska fixas till nu när det börjar att bli lite varmare
    den är med skinn och ac vet ej om alla har den utrustningen
    MVH johan

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng