9000 Beteckning på regbevis

Forums Modellspecifika forum 9000 9000 Beteckning på regbevis

This topic contains 14 replies, has 10 voices, and was last updated by 2011-02-23 07:06.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

kgu
    Deltagare

En saab 9000 med årsmodell 1996 med beteckningen
    “SAAB 9000 2,3T CX68M-SR” kan det vara en Aero ? eller rättare sagt står inte aero alltid med i klartext ?

soulmannen
    Deltagare

sr är taklucka

saabaero
    Deltagare

Aero står i klartext

Martin
    Deltagare

eller i varje fall “AER”

cabmange
    Deltagare

Nej detta med koder är och förblir ett mysterium, den bilen du hänvisar till kan vara Aero pga det stora T, dock måste det kompliteras med kw bilen är reggad med.

Allt beror på vilken SA kod de är inreggade med, har själv 3 st cs Aero varav den ena -96:an har SA0000 dvs slaskkod och det står inget om aero på den förutom kw samt att det finns ett stort 2,3T strängen.

//MH

kgu
    Deltagare

Tack för svar.
    Det är en 200hk automat, var det den effekten på aero med automat – de manuella verkar ju har 225 hk.
    De sista siffororna i chassinummret 2T1000704

saabaero
    Deltagare

En riktig Aero har manuell låda :duck: :duck: 😉

Det verkar inte vara mycket som verkligen är hugget i sten när det gäller 9000 och og900 🙂

stefan
    Deltagare

nä allt hänger nog mest på vem som matat in uppgifterna, ser man totalt sett till allt man sett genom åren kan man undra om de inte hade praoelever som matade in dylik information……de hade iallafall inte nån dataöverföring så det blev lika för alla……….

rodder76
    Deltagare

När jag jagade som mest till registret över Talladega, så hade jag ett samtal med en trevlig tös på vägverket. Hon förnekade att det skulle finnas möjligheter till fel i deras sätt att registrera, men efter några följdfrågor så visar det sig att det är människor i två, tre led som knappar in uppgifter, och därmed finns det oändliga möjligheter till fel.

Detta ger tyvärr resultatet att man inte kan lite till 100% på uppgifterna, vare sig från biltillverkarna eller från Transportstyrelsen. Idag kan man fortfarande köpa en CS-Aero och vara relativt säker på att det rör sig om en Aero och inte en ombyggd 2.3T. Ser man istället på lång sikt, när även en 9000 blir en eftertraktad entusiastbil (om detta någonsin sker), så kommer kravet på dokumentation öka på de bilar som inte har “rätt registrering”. Som exempel så är det många som rynkar på näsan när det dyker upp Saab Sport i slaskkod utan riktig dokumentation. Det kan lika gärna vara en vanlig 96:a som fått en total Sport-förvandling. Egentligen är det konstigt att ett gammalt dokument ska vara så betydelsefullt, men tyvärr är det inget Saabunikt fenomen.

Så oavsett om det är en äkta Aero eller inte, så är det med stor sannolikhet en riktigt trevlig bil du har. Har du dessutom Pilotinredningen som en Aero ska ha, så åker du antagligen lika gott i din bil, även om det inte är en äkting…..

proj104
    Deltagare

Hej forum!
    (Ber att få låna tråden då oxå jag har en fråga om koden i registret.)

Har spaning på en skabbig och obesiktigad 9000 CD Griffin, årsmodell -93 med 200 hk-motor och automatlåda. På bakluckan står det Griffin och i grillen Turbo. Enligt registret heter den “SAAB 9000 T16 CD48M”. (Står alltså inget om Griffin där.) Jag fantiserar om att kontakta ägaren och fråga om han vill sälja, men skulle först vilja ha reda på om det verkligen är en Griffin. Nån som har koll?

Några andra kännetecken/detaljer på Griffin-modellen som kan hjälpa mig fastställa identiteten?

/Ola

rosso
    Deltagare

Hej Olz.

Har själv Griffin -93:a och den heter likadant.
    Kännetecken är dörrsidor med skinn/ull inlägg.
    Även askkoppen bak är i trä, solgardin i hatthyllan.

Vad jag vet så är det enda som kosta extra är minne
    på passagerar elstolen, dimljus fram, metlack och
    sollucka.

Mvh Johan.

rosso
    Deltagare

Så har den ju träinlägg på alla fyra dörrarna också….

Mvh Johan

proj104
    Deltagare

Tackar för svar!

Då är det säkert en Griffin. Mycket träinlägg är det. Metalliclack. Ska titta mer noga på inredningsdetaljerna nästa gång jag går förbi. Sen återstår frågan om det är värt att försöka “rädda” den eller inte… Risk för mycket elektronikkrångel?
    🙂

rosso
    Deltagare

Vet inte riktigt. Min har rullat ca 320000 mil och det har varit dom vanliga
    9000 felen, har bytt kupefläktmotor, tändkasset och bränslepump.
    Min har även TCS men än så länge har det inte krånglat…..

Mvh Johan

stoffe
    Deltagare

saab 9000 t16 Talladega cd 55 I-ta-S
    chassinummret CD 55L7L1005432 mkt speciellt chassinummer eller inte ?
    reg nummer oyd 634 bilen har tcs antispinn orginal o färg 219
    svensksåld saab automobil första ägaren i flera år mvh christopher

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng