9000 CSE 2,0 ltt, se upp med…?

Forum Modellspecifika forum 9000 9000 CSE 2,0 ltt, se upp med…?

Detta ämne innehåller 12 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-11-09 20:26.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

grinolle
    Deltagare

Jo, jag vet att jag är en riktig fladderpelle som har svårt att bestämma sig! Jag letar alltså vinterbil (finns en tråd angående vinterbilsköp under 99 – Classic 900).
    9000 är inte en modell som jag tidigare reflekterat över (ingen favorit bland SAABarna designmässigt), men man skall ju vara flexibel, och jag VET ju att man åker bra i dem.

Jag har varit och tittat på en -96 CSE 2,0 ltt med 28k mil på mätaren. Det är en riktigt fräsch bil faktiskt, hittade ingen rost alls på den. Provkörde en kortare bit, och bilen verkar gå finnemang, utan gnirk, plonk, skrammel eller rassel. Men är det nåt särskilt man bör se upp med på dessa bilar (modellrelaterade fel)?

Säljaren (som är en ”privat bilhandlare”) berättar att förre ägaren var en pedantisk äldre herre. Hur mycket man skall tro på det låter jag vara osagt, men det finns nog inte många plåt- och lackmässigt eller inredningsmässigt fräschare 9000 från 1996 kvar. Så chansen är väl rätt god att den verkligen är mycket välskött även mekaniskt. Jag hittade i alla fall inget som talade för motsatsen vid en snabb koll.

Bilen väter lite olja i framkant, ser ut att komma ifrån block eller trågpackning alldeles bakom oljefiltret. Kan faktiskt vara från filtret med (det är nybytt), men det kändes torrt runt kanten.

Nå, törs man?

Anders Olsson

lucasaxman
    Deltagare

Det beror ju på vilka pengar vi pratar om.
    Är det väldigt billigt törs man ju skansa lite mer.
    Jag menar då har man ju lite mer att reparera för om det
    skulle vilja sig illa.
    Men det ska väl inte vara någon fara om allt ser just ut.
    Ser man generellt,hur mycket bil man får för pengarna så
    finns det ingen bil som matchar SAAB 9000 om du letar bland
    de finare exemplaren,tycker jag iallafall.
    Så länge du inte betalar nått överpris,så kör bara!!!
    Du kommer åka som en kung.

grinolle
    Deltagare

Ja, han begär 12.500:- och det skall kunna prutas lite enligt honom själv. Det finns betydligt billigare 9000 på Blocket, men denna är nybesiktad, skattad och som sagt i bra skick.

Problemet är detsamma som alltid när jag hittar en bil som jag tycker är i riktigt gott skick utseendemässigt. När jag står där och tittar på bilen så kan jag inte tänka klart på vilka saker jag BORDE titta på och testa, istället står jag och fånglor på den fina lacken o.s.v!

Men jag tar nog en vända till imorgon, har skrivit en liten checklista på grejor att kolla upp ordentligt.

Anders Olsson

lucasaxman
    Deltagare

Jag skulle se det så här:
    Du tycker bilen ser välvårdad ut ,tämligen rostfri?
    Inget Turbo Ryk,lukt?
    Inget onormalt ljud på någon växel?
    Vettiga däck? Fråga om vinterdäck följer el. viceversa?
    Besiktad för ett tag framöver?
    Det ser ut att vara en bil som du skulle kunna trivas med?

Bjud 10k, du kan ge 12,5k utan att göra en dålig affär .

Åk hem och tvåla in den med linolja så mycket du kan,komihåg att Turbo förpliktigar service.
    Vipps så har du en vinter bil som går många,många år.
    Lycka till !!!

97sonett
    Deltagare

det där är riktiga slitvargar, inga större fallgropar, lyssna på och känn på lådan, alla växlar går i utan bekymmer?, inga överdrivna missljud? lite vin brukar inte vara något att bry sig om.
    Annars är det ju mest slitdelar på 9000 som ger upp, typ multirem med brythjul och ett par bussningar i framvagnen, men som sagt det är ju småskit på en bil för 12k.
    Tror inte du får mer bil för pengarna iaf.
    angående oljesölet så misstänker jag att det är i nedre vä hörnet mellan topp o block som det är lite fuktigt?( i bilens färdriktning alltså), jag har inte haft en enda 9000 utan att det varit lite olja där, brukar vara vkp:n som läcker lite o rinner ner dit, kan vara toppackningen som fuktar lite med,men har aldrig behövt göra något åt det på alla 9000 jag haft iaf,och det är en del.så pruta lite o köp den, du kommer inte ångra dig.kolla även så att värmen funkar riktigt, kör alla lägen o lyssna så att reglermotore arbetar,ibland ger reglermotorn till friskluften upp o då immar det igen i bilen.

benny
    Deltagare

Lägg undan några tusingar för turbobyte, slavcylinder byte samt v-låda

((vanliga modell fel))

svarvaren
    Deltagare

Turbon är inget större problem på en lättryckare (laddar ca 0,4).
    Se till att låta motorn lugna ner sig i 1/2-1min efter lite tuffare körning innan avstängning.
    Standard fel är värmepaketet som är lite pyssel att byta.
    Oljeläckaget är lätt åtgärdat:efterdra toppen.
    En liten grundregel med DI kassetten:Använd ALLTID rätt tändstift(NGK BCPR7ES-11) och dra fast DI-kassetten ordentligt.
    Grabbarna på STCS forum är duktiga på dessa slitvargar.
    Jag har själv en CSE 2,3T/200 aut som sommarbil,
    och den klår de flesta ”modernare” bilar med hästlängder när det gäller
    utrymme/komfort,prestanda och inte minst ekonomi!
    Kolla på skrotarna,det finns mängder med delar till låga priser.
    2,0t är väldigt bränslesnål också.

/Owe

grinolle
    Deltagare

Tack herrarna!
    Ja, det lutar nog mer och mer åt den här bilen. Men jag har skrivit en checklista, kommer försöka åka dit imorgon igen och låna/provköra bilen lite längre så att jag kan kolla de punkter ni tagit upp (och allt annat) i lugn och ro.

Tror säkert jag kan trivas med bilen som en bekväm vinter/vardagsbil.

Men vi får se imorgon om det känns lika rätt efter en mer ingående testkörning.

Anders Olsson

grinolle
    Deltagare

AC ur funktion, kompressorn ”verkar” okej men slår inte till. Tomt system får man förmoda? AC kan jag leva utan på en vinterbil.
    Värmepaketet läcker, luktar glykol i kupén (jag har en mek som är skyldig lite jobb, skall kolla vad kostnaden för ett paket ligger på hos skroten).

Annars verkar bilen faktiskt väldigt okej även efter en mer ingående kontroll. Jag avvaktar lite med köp tills jag ”känt efter” och kollat pris för värmepaket.

Anders Olsson

svarvaren
    Deltagare

Jag rekommenderar att du sätter dit ett nytt som kostar 1200 inklusive frakt från SPEEDPARTS med medlemsrabatten.
    Om du ska plocka en begagnad så leta efter en eftermarknadsdel som är gjord helt i koppar.
    Hittade en på Bildelsbasen .
    Här en guide som visar bytet,kolla även fläktmotorn när du ändå har allt demonterat.

Tempmätaren brukar hänga,och här finns en bra beskrivning hur man lagar det.

/Owe

grinolle
    Deltagare

Tackar!!! Trodde man var tvungen att lyfta ner instrumentbrädan för att komma åt, men det gör man alltså utifrån.

Hmmm…, fan vet om jag inte skall slå till i alla fall.

Edit: Nähäpp, nu var den såld! :doh:

Anders Olsson

svarvaren
    Deltagare

Här finns en på Blocket i Örebro som ser fin ut.

/Owe

grinolle
    Deltagare

Owe, jag talade med Kerstin igår, jättetrevlig dam som haft bilen sen den var ny (först som tjänstebil, sen privat). Och jag har ingen anledning att betvivla att hennes bil verkligen är jättefin.
    Men jag ville ha lite mer utrustning, hennes bil saknar i princip allt i utrustningsväg (inte ens drag). Dessutom gav jag mig sjutton på att jag skulle ha en ltt, och hennes är en 2,0i.

Nå, istället blev det en 96:ans 9000cse 2,3T/170hk. Visserligen en hel del rost på framskärmarna, och lite i underkant av dörrar. Men all den rost som finns verkar vara lacksläpp med ytrost som följd, INTE genomrostning. Gick krytt och trevligt, samt all utrustning jag kan tänkas vilja ha, INKLUSIVE en fungerande orginal bensinvärmare.
    Enda kruxet med bilen är att ABS-lampan lyser. Jag skall ställa en fråga i separat tråd angående detta.

Bilen är inte hemkörd ännu, den står i Skövde, och jag fixade bara att köra hem en bil. Skall hämta bilen och göra upp affären senare i veckan, men vi har tagit i hand och gjort klart vad som gäller.

Tack så här långt för hjälpen allihop, jag skall som sagt lägga en tråd angående ABS-lampan separat.

Mvh!
    Anders Olsson

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng