9000 CSE -96, rycker, tidvis hög tomgång, tips?
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / 9000 CSE -96, rycker, tidvis hög tomgång, tips?
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2009-12-31 21:20 av
grinolle.
-
FörfattareInlägg
-
Nu har motorvarningslampan ”check engine” börjat lysa. Bilen går ibland ryckigt vid minsta rörelse på gaspedalen (med farthållaren i har jag aldrig upplevt det, ens om jag accelerarar med farthållaren, jag kan dock ha fel för det blir inte så ofta jag använder den så). Vidare så blir tomgången väldigt hög ibland, inte så den direkt rusar, men hög. Jag upplever att de två fenomenen är yttringar av samma fel.
Instruktionsboken säger tändning eller insprutning. Jag har provat med akut injectionclearer, och tyckte det blev lite bättre samt att lampan faktiskt slocknade (men bara för en kort tid).
Nåt enkelt att titta efter, eller är det bara att åka till verkstad och koppla upp sig mot datorn?
Anders Olsson
december 31, 2009 kl. 14:42 #150499Jag har en likadan bil och hade också en del problem med att check engine lyste ibland. Dessutom var motortemperaturen enligt mätaren låg. Var inne med bilen hos lokala Saabfirman för ett annat jobb och de tittade även på detta. Efter att termostaten blev utbytt så har inte check engine lyst och nu är motortemp högre.
Nu behöver det ju inte vara samma problem på din bil men du kan ju alltid kolla tempen.
/B
bengt@akesson-motorsport.se
Det var som sjutton, visst står tempmätaren lågt under färd! Då ber jag att få tacka, ett termostatbyte kan ju vara på sin plats hursomhelst, och finns det chans att det avhjälper detta vore det ju ypperligt! Jag trodde det bara var själva mätaren i panelen som spökade.
Anders Olsson
december 31, 2009 kl. 18:38 #150517kan ju faktiskt också vara tändkassetten, kan ju få dom konstigaste fel då om den inte är ok.
Det är ju en förbrukningsvara på 9000Jo, men du får ju hålla med om att det låter mycket billigare och bekvämare om det bara är en ny termostat som behövs! 😀
Nå, det ordnar sig. Jag har ju tillgång till en både billig och bra verkstad, han kan säkert reda ut detta även om det är nåt krångligare än termostaten.
Anders Olsson
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.