9000 turbo 85a

Forum Modellspecifika forum 9000 9000 turbo 85a

Detta ämne innehåller 20 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-10 21:04.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare

opel_linus
    Deltagare

ska jag rädda min 85a eller ska jag bruka den som reservdelsbil.

bilen har rost.
    ej orginal
    ej nyskick

info om 85or är jätte intressangt vad som satt och vad som ej fans till dessa.

är lite svag pga att det är en 85a och den har taklucka och metallick lack.

men är det någonsin värt att bevara 85an eller finns det för gott om dom så reservdelsbil är ett bättre öde?

Per-Erik
    Deltagare

Det enkla svaret – det finns INTE gott om Turbo 85:or, så rädda den (för bövelen)… Finns för övrigt ont om 9000 upp till 90-91, så om man gillar modellen, rädda, fixa…

trionic
    Deltagare

Om du har en 85:a med taklucka så är det en väldigt speciell bil .Taklucka kom först som sen 86 årsmodell,

viggenuffe
    Deltagare

Det e bara att rädda den dom e väldigt sällsynta på vägarna idag..
    Ska du sälja den så hör av dej till mej isåfall..

Mvh uffe

filbrun2
    Deltagare

Instämmer med Mogge att det låter intressant att den har taklucka. Släng upp en bild på den om du har! Köpte min 9000T -87 i Alingsås i somras men hade hellre köpt en -85:a.. Viggenuffe har ju redan en! 🙂

viggenuffe
    Deltagare

Filbrun. Ja men det e aldrig fel med 2st 😉

cabmange
    Deltagare

Orkar du inte renovera den så hör av dig till mig, jag har förutsättningar att göra den i nyskick. Ny motor, nya stötfångare m,m. Har allt som behövs som antigen är nytt eller renoverat.

Jag väntar på ditt samtal 🙂

/MH

opel_linus
    Deltagare

hej nu ska jag tyvärr medela att jag var och tittade på bilen igen ej sett bilen på ett år

jag köpte den av min tjejs bror då han lesnade för ca 2år sedan men åkte iväg och hämtade papper på den och tittade över den lite nogranare.

jag har 3st 9000 turbo bilar i dagsläget och skall bara ha en kvar att köra med nu och efter att ha tittat på den så tyckte jag att den var ganska bra ändå så blir nog inte skroten MEN MEN!

det var ju inte någon 85a tyvärr utan en mycket tidig 86a =(

men jag ska rädda den ändå tror jag =S

lacken är grön metallic tygklädsel i ljust tyg svårt att förklara färgen
    sitter en stor lackad vinge på den som är någon efter tillverkad skit (ej saab tror ja?)
    iövrigt en 2,3L motor i den med massa trim. ac är borta för ic skulle få platts.
    bilen va inte så jä**a röten som jag trott men rostig är den allt.
    + väghålning som ej är orginal.
    om jag ska spara den blir det tidigt air flow packet brospoiler med bromsljus och mocka skinn säten i den! men detta fanns ej som tillbehör då va??????

jag kan ej hur man lägger upp bilder

mycket tacksam för info om dessa tidiga bilar!

Fabrikat: SAAB 9000 T16 CD55L-SR
    Färg: LGRÖN Fordonsslag: PB
    Fordonsår: 1986 Fordonsslagsklass: I
    Chassinummer: CD55L4G10638
    Typgodkännandenummer:
    Typgodkännandedatum:
    Senaste EU-regbevis del 1: 2007-11-05
    Senaste EU-regbevis del 2: 2007-11-05

Fordonsdata
    Fordonsstatus: Avställd (2009-07-29)
    Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej
    Antal ägare: 10 Yrkesmässig trafik: Nej
    Fordonet tillverkat:
    Producentansvarig:
    I trafik första gången i Sverige: 1985-10-18
    I trafik första gången i utlandet:

Ägarbunden dispens: Nej
    Ägarbunden dispens upphör: Nej

Besiktningsuppgifter
    Besiktningstermin: 2008-10-01 – 2009-02-28
    Senast godkända besiktning: 2008-03-28

Vägmätarställning: 415749

Tekniska data
    Kaross: Kombi, Taklucka (05)
    Växellåda: MANUELL

Antal passagerare, max: 4

Skattevikt, kg: 1460
    Tjänstevikt, kg: 1460
    Totalvikt, kg: 1840

Max släpvagnsvikt, kg: 1600
    Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
    Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1460
    Max lastvikt, kg: 380

Kopplingsanordning : KUL
    Effektiv bromsanordning: Nej

Däckdimension axel 1: 205/55R15
    Däckdimension axel 2: 205/55R15

Längd, mm: 4750 Bredd, mm: 1770
    Drivmedel 1: BENSIN
    Tankvolym, liter: 68
    Motoreffekt, kw: 129,0

cabmange
    Deltagare

Hej

ok då är den malakitgrön och klädseln är garanterat beige.

Mockainkäggs inredning dök upp på 9000 som -90.ans modell.

//MH

opel_linus
    Deltagare

men den är väldigt snygg den inredningen och när bilen i dagsläget ej är orginal så kan den nog få leva med det! vi får se med tiden vad som händer.
    är det någon som känner till bilen mm tro??? vem som byggt om den mm?

motorn är ju en 2,3a med ett rödlackat sugmotor insug från 2,3. varför vet jag inte! bättre flöde??? känns lite klent med gumme delningen på dessa!
    en utbytes turbo från gik. 3″ avgassystem med ombyggt downpipe ombyggda tryckrör i stål och en STOR ic.
    sitter extra spridare på tryckröret men dom funkar ej längre. vet ej hur detta funkar.
    ska även sitta några andra kammar i den men inget jag kan besvara och förut satt det ett hemma portad topp på den mä! lite olika chip finns till den och vanlig fördelare på den

även någon grunka i bilen med massa dioder som ska mäta och visa blandningen av motorn. ac är borta och urkapad i fråntplåten. hela motorrummet målat svart.
    lådan påstås vara förstärkt men inget ja kan bekräfta. hur kan man känna det? eller går det?
    en starkare tryckplatta. är osäker på vad det är för koppling! bilen har stålomspunna bromsslangar runt om och borrade och slittsade skivor.
    bilstein dämpare runt om och någon sänkningsatts.
    stort gripen klistermärke på bakrutan och den stora konstiga vingen som jag aldrig tidigare sett.
    super aero fälgar

opel_linus
    Deltagare

tja

nu står jag och funderar på ett färgbyte på bilen men snälla lite hjälp och kanske någon bild? funderar lite på mörkgrå men även väldigt sugen på en färg som inte alla 9000 har så snälla ge mig råd och tips. kanske någon kan övertala mig att den gräsliga gröna färgen är snygg!!!

johnny l
    Deltagare

Malakitgrön är ju jättesnygg!
    Bra kontrast mot inredningen, alla svarta detaljer på bilen syns och bryter av bra. Originalspoiler på bakluckan gör sig bra.

Lyckade jag övertyga?

Jag hade en 9000i -86 med den färgen men med tygklädsel. Tyckte den var fantastiskt snygg då i alla fall. Med original turbofälgar….Vilka minnen!

På dessa årsmodeller är ju numera färg ovanligt rent generellt… 😉

Annars vore kanske Indisk gul en intressant upplevelse… :hype:

Jag tycker i alla fall att Malakitgrön är snygg, men kanske gör sig bäst på en ”originalbil”. Inte fantastiskt cool men snygg.

mvh

Johnny

9k94
    Deltagare

Roligt att läsa att du tänker rädda bilen. Det är en udda modell som ej är så vanlig på vägarna idag. Jag hade gärna velat haft en 9000 T16 -86:a. Har visserligen en 9000 2.3T -91 och en Aero -94

Väntar spänt på bilder på maskinen.

Mvh TD04-15T

opel_linus
    Deltagare

ja bilder kommer jag lovar men bilen står ej på min uppfart utan 3mil bort så bilder har det blivit dåligt med. ja jag vill ju gärna haft den i jättefint orginalskick själv men nu är bilen så mycket ombyggd så jag håller mig till bara saab delar men ej orginal till årsmodellen. den ska se snygg ut med lite ja vad ska man säga? gå fort utseende eller lite banbil känsla! såg en jättesnygg 88a cc på garaget mörkgrå med superaero mörklackade ekrar sänkt och aerflow packet och vita blinkers ifram den va snygg! men ja vet inte känns som alla saabar har grå lack men kan ju vara för jag sett många 88-89or mä?

gul är inte min grej alls! men mycket tack för tippsen jag lovar att jag ska ge den gröna en skans i mitt huvud!

kg70
    Deltagare
    Johnny L wrote:
    Annars vore kanske Indisk gul en intressant upplevelse… :hype:

Jag tänkte också Indisk gul… Jag har funderat en del på hur 70-talskulören skulle funka på en nyare bil som 9000 eller 9-5.

flonkan wrote:
    gul är inte min grej alls! men mycket tack för tippsen jag lovar att jag ska ge den gröna en skans i mitt huvud!

Indisk gul är en orange kulör!

K-G

Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng