900i-88B Motorproblem!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900i-88B Motorproblem!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900i-88B Motorproblem!

  • Författare
    Inlägg
    • juli 29, 2015 at 16:29 #377367

      Hej SAAB-vänner!

      Jag har en SAAB 900i, 16v av årsmodell 1988B som gått som en “klocka” genom åren (drygt 20000 mil nu) och är i bra skick. Sedan ett par månader har jag dock fått motorproblem som jag inte lyckats lösa och nu söker jag idéer från någon som kan dessa motorer och dess egenskaper.

      Problemet är att motorn går knackigt och utan dragkraft när den startas upp. Den hostar och ljudpuffar hörs ibland samt den vill “dö” när jag försöker starta motorn. Lyckas jag starta så kan den börja fungera mer normalt efter ett tag. När motorn sedan blir ordentligt varm så går den inte att starta igen om jag har stängt av den. Motorn måste kallna i ett par timmar för att den möjligen kan tänka sig att hosta igång igen…

      Jag (min bilmeck) har bytt bensinpump (den gamla lätt som ett tröskverk), bensinfilter samt tändlägesgivare/hallgivare och ingen av dessa åtgärder har inneburit någon förbättring av situationen. För en 6-7 år sedan bytte jag också luftmassamätare i motorn (vid något liknande problem vill jag minnas).

      Jag skulle vara mycket glad över tips som gör att jag kan komma vidare kring felsökningen av motorproblemet. Bilen är i övrigt för bra för att bara köras till skroten…

      Bästa hälsning,
      Rydan

        Anonym
        juli 29, 2015 at 17:19 #377371

        Hej. För en 6-7 år sedan bytte jag också luftmassamätare i motorn
        (vid något liknande problem vill jag minnas).

        Bästa hälsning, Rydan

        Testat att byta den igen låter som om det skulle kunna vara den –
        borde ha 013 på slutet av siffrorna.

        Finns en sak till du kan testa.
        I mitten på insuget sitter en kallstartsgivare –
        skall vara blå på en Boschbil

          augusti 7, 2015 at 10:10 #377726

          Det kan vara en väldigt god idé att ha lite smörja i soppan på de här gamla insprutarna, då de är beroende av rörlighet i de inre “delarna” av bränslehuvudet.
          Tvåtaksolja kan man använda med gott resultat, det är särskilt viktigt om bilen stått eller står mycket stilla; har märkt att det är inget de gillar att stå stilla. De ska användas.
          Jag kan ha delar liggande till din bil, så hör av sig vid behov!

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.