900i -88B startar men dör efter ett par sekunder

Forums Övrigt Allmänt 900i -88B startar men dör efter ett par sekunder

This topic contains 14 replies, has 8 voices, and was last updated by 2005-11-19 18:13.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #13362

    jellybear
    Deltagare

    Hej saabentusiaster,

    Min ögonsten (Saab 900i -88B, B201 8-ventilersmotor med Bosch CI-insprutning och katalysator) var elak mot mig i helgen: Motorn går bara ett par sekunder efter att jag startat den, sedan lägger den av, oavsett hur mkt man trycker på gasen (ibland slocknar den direkt efter att jag släpper nyckeln, ibland orkar den hålla igång 5-6 sekunder innan den dör).

    Jag har kontrollerat bränslepumpen och bränslepumpsreläet: Att bygla reläet gör ingen skillnad och dessutom flödar det riktigt friskt med bensin ur returröret från bränslefördelaren när man byglar.

    Det borde väl inte vara tändsystemet, för då skulle väl inte bilen gå igång överhuvudtaget?

    Någon som har några andra idéer vad det kan vara som är knas?

    #90014

    stefan
    Deltagare

    vet inte om det sitter liknande gummibussningar i insugningsröret som på förgasarbilarna men kolla alla slanganslutningar att de sitter fast. På de gamla vagnarna var det vanligt att de lossnade då gummit mjuknar med tiden. Hänger nån sån lös så blir det inget vacuum.
    Det sitter alltså då en gummibussning intryckt i insugningsröret där man sedan trycker ner vacuum uttagen i plast, brukar gå till vevhusvent och servo och dyl.
    Desa gummipjåpar finns till och med på Biltema.

    #90015

    kaparn
    Deltagare

    Kolla luftmassemätaren så att den funkar som den ska. Om den är trasig så gör bilen så, startar och dör direkt.

    #90016

    jellybear
    Deltagare

    Tack för svaren killar! Ska kika i morgon när jag åker ut till bilen igen.

    En följdfråga till dig Stefan (eller någon annan som vet): Jag kikade lite i min GDS-handbok (Haynes) angående luftmassemätaren (eller luftmängsmätare som den är döpt till i den här boken), men det står inte särskilt mycket om hur man kontrollerar att dne funkar som det skall: Det står “kontrollera att ett jämnt mostånd föreligger när spaken höjs, men motståndet försvinner när den sänks”. Vilken spak menas? Den som är ansluten underifrån till plattan inne i luftmassemätaren? Ska jag alltså trycka på den med handkraft och se vad som händer?

    Har du några handfasta tips?

    #90017

    Martin
    Deltagare

    Luftmassemätare och luftmängdmätare är inte samma sak. Jag är ingen kung på detta men några rader kan jag skriva

    Mängdmätare i ett Bosch K-Jetronicsystem (CI) mäter just mängden luft som passerar genom mätaren. Ju större mängd luft som passerar, desto högre höjs mätskivan vilket i sin tur via en arm står i förbindelse med bensintillförseln.

    Luftmassemätaren i ett LH-jetronicsystem mäter massan genom att man i mätaren har en platinatråd som värms upp. Insugningsuften som passerar tråden kyler tråden. Därmed varierar också det elektriska motståndet. Variationen i det elektriska motståndet och därmed den spänning som behövs för att hålla resistansen konstant, ger i sin tur impulser till hur mycket bensin som skall motsvara luftens massa.

    Jag har råkat ut för att min 99T med CI (continuous injection) hade en defekt mängmätare. Den löpte fritt och lätt, men med motorn igång vill det sig inte alls. Skivan bottnade. Det tog ett tag att komma fram till vad felet var…

    #90018

    jellybear
    Deltagare

    Ah, alltså sitter det en luftmängdsmätare och inte en luftmassemätare i min bil! Jag har bara haft den i ett halvår så jag har inte lärt mig allt om den än!

    Jag ska kolla att plattan i luftmängdsmätaren glider som den ska!

    Det är lite klurigt att följa med i min GDS-bok eftersom jag har “gamla” insprutningssystemet (K-Jetronic CI) men lite nya finurligheter såsom lambdasond, moduleringsventil och elektronikbox p.g.a. katalysatorn. Givetvis tar boken inte upp hur man kontrollerar att dessa funkar som de skall. Tror ni att någon av dessa kan ha gett upp? Kan man i sådana fall koppla ur moduleringsventilen? Hur gör man det och vart sitter den?

    Såhär ser mitt motorrum ut:

    [image]http://www.e.kth.se/~e98_ama/bilder/saab2.jpg[/image]

    Merci så very much för la hilfe!

    #90019

    jrt
    Deltagare

    Kolla tändlåset, det är ju en av SAABs akilleshälar!

    #90020

    kaparn
    Deltagare

    Måste erkänna att mina erfarenheter från trilskande luftmasse/mängdmätare härör från en VW passat.

    #90021

    jellybear
    Deltagare

    Då har jag varit ute hos bilen igår igen (härligt att mecka när det är minusgrader ute)!

    Hittade inga lösa slangar eller luftläckor. Jag mätte även upp resistanser i tänkdkablar, tändfördelaren, spolen m.m. och jämförde med specen i min reparationshandbok! Alla värden var inom gränserna, med undantag för en av spolresistanserna som var marginellt utanför. Jag plockade även ut tändstiften för att kika på gnistan: Gnistan (på samtliga cylindrar) var ganska gul/vit till färgen, vad innebär det?

    Jag konstaterade även att när motorn stannade så fortsatte gnistorna att komma tills den stod helt still, så anledningen att motorn dör är nog inte att gnistorna upphör.

    Jag såg även att kontakterna i tändfördelaren var lite gröna, är det något konstigt med det (se bild nedan)?

    [image]http://www.e.kth.se/~e98_ama/bilder/Saab/DSC00650_tn.jpg[/image]

    Men å andra sidan, om det skulle vara något problem med tändningen, varför skulle bilen starta överhuvudtaget och i bästa fall gå ett par sekunder?

    Jag pillade även lite på luftmängsmätaren och plattan ger lite motstånd när man drar upp den men åker ner utan motstånd. Däremot undrar jag hur plattan skall ligga i viloläge (motor avstängd)? Ska det vara någon glipa mellan plattan och väggarna? På min bil ser det ut såhär:

    [image]http://www.e.kth.se/~e98_ama/bilder/Saab/DSC00645_tn.jpg[/image]

    Tack än en gång till alla er som kommer med bra idéer!

    #90022

    Jonathan
    Deltagare

    Hej! Det kan vara ett tändningsproblem ändå, Jag hade exakt samma symptom på min 900i -86:a, det visade sej att det var en tändmodul som sitter på vänster sida vid hjulhuset. Prova att byta den, det är plättlätt att ta loss den, 8:ans lednyckel för att lossa två bultar. Hoppas att det funkar.

    #90023

    jellybear
    Deltagare

    Hej! Det kan vara ett tändningsproblem ändå, Jag hade exakt samma symptom på min 900i -86:a, det visade sej att det var en tändmodul som sitter på vänster sida vid hjulhuset. Prova att byta den, det är plättlätt att ta loss den, 8:ans lednyckel för att lossa två bultar. Hoppas att det funkar.

    Finns det något sätt att kontrollera tändmodulen utan att byta ut den?

    #90024

    stefan
    Deltagare

    Ja det finns sofistikerade testinstrument men det kostar säkert lika mycket att få den testad som en ny kostar……….De finns pirat och är inte särskilt dyra.
    Men är du säker på att gnistan finns när den lägger av så kan du alltid testa med startgas, lägger den av och den tänder till på startgas så vet du ju att tändning finns iallafall.
    Det kan mycket väl vara styrtrycksventilen som krånglar och det är ju bränslerelaterat. Steg 2 är u att få dit nån manometer och kontrollera att du har bränsletryck.

    #90025

    fredrik l
    Deltagare

    Det där fördelarlocket skulle du definitivt byta!!

    Ser inte vackert ut.

    Köp ett på mekonomen. Det kostar inte mycket och givetvis en ny rotor.

    Några tior mer än Feltemas grejer men håller tio gånger längre.

    Mekonomen kör med tyska Beru och är bra kvalité.

    Ser att det är rejäla sår, tändloppor och smuts.
    Kan mycket väl vara så att en svag gnista inte orkar hoppa i det brända och ärgade locket.

    Kan inte bli sämre i alla fall.

    MVH Fredrik

    #90026

    jellybear
    Deltagare

    Sådär ja!!! Nu funkar bilen som den skall igen! Äntligen! Jag tänkte att det kanske är värt att berätta vad som var fel (lite frustrerande bara att att felet var av det trivialare slaget):

    Jag bytte tändkablar, fördelarhuvud och tändmodul (den sistnämnda fick jag för 40:- på skroten) utan framgång. Eftersom jag efter alla olika försök inte lyckats tänkte jag “näe, nu tar jag och kollar allt en gång till”.

    Jag började med bensinpumpen (lossade returröret och byglade bränslereläet), men till skillnad från förra gången jag testade lät jag bensinpumpen stå och gå en hel minut (förra gången körde jag den bara c:a 10 sekunder eftersom jag inte hade ett så stort uppsamlingskärl). Och, se på fan, efter att den spottat ut sig c:a 2dl bensin så tappar strålen i styrka och till slut kommer det bara luft ut!

    Det visade sig att det helt enkelt var för lite bensin i tanken, för när jag fyllt på bensin går bilen igång. Löjligt tyckte jag, eftersom jag hade så mycket som 15 liter i tanken innan påfyllningen, men tydligen stod bilen i såpass brant uppförslutning att 15 liter var för lite för att bränsle skulle nå fram till motorn när jag stod i backen (och näe, det är inte fel på bränslemätaren, jag hade verkligen så mkt som 15 liter i bilen).

    Hursomhelst, tack allesammans för all hjälp & alla tips!

    #90027

    Ibland är det de enkla sakerna som har effekt. När du beskriver detta så påminner jag mig att jag hade samma “trassel” med min EMS 1975 när den stod parkerad på min lutande garageinfart ned låg tank. Det hände ett par gånger. Men efter att att ha rullat ner bilen på gatan, så startade den!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng