900S går kass

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900S går kass

  • Författare
    Inlägg
    • januari 12, 2015 kl. 09:42 #24491

      Saabvänner – jag börjar bli trött på den vita bilen i signaturen.

      Den är extremt svårstartad, misständer mycket och om jag får igång den vill den bara gå om jag håller den över 2000 varv. Ryker mycket (vitt) och spottar vatten gör den också. Det sistnämnde kan vara för att det står vatten i avgasröret sedan länge. Inga avgaser i expansionskärlet. Det hela började efter att jag haft bilen ställd (på en mycket fuktig plats) över vintern. Det ska jag fan aldrig göra igen för övrigt, hur mycket salt man än skonar den från. Den gick perfekt på etanol innan dess. Det som är gjort:

      *Bytt bränslepump
      *Bytt bränslefilter
      *Bytt spridare
      *Bytt bränsle – nu mestadels 95 oktan. Etanolen som fanns i har jag använt utan problem i den andra bilen.
      *Bytt tändmodul
      *Inga felkoder från Lucas

      Efter att jag kört den några minuter igår kollade jag stiften. Då var de gradvis sotade med det värsta längst bak och det längst fram nästan inte alls. Frågan är, kan jag ha samma fel på denna med oljeläckage som sotar stiften? Eller är det tändningsrelaterat så att cylindrarna med längst kablar misständer mest? Långsökt kanske. Rotor och fördelarlock såg inte alltför kul ut, så det ska bytas näst. Är det någon där ute som har några erfarenheter? Jag är ju mest van att mina bilar går jag… 😕

        januari 12, 2015 kl. 09:58 #200865

        Ja du får väl börja i den billiga änden och stoppa i nya stift; låna tändkablarna från den kokta och testa? OM du har bilarna på samma plats vill säga…

        Bilar som står kan få konstiga saker för sig; een tändkabel som inte funkar räcker länge!

        Mvh Johannes

        PS Du har inte nån vakumslang som hoppat av??

        DS

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          januari 12, 2015 kl. 11:38 #200868

          Tack Johannes. Jag glömde säga:
          *Bytta stift

          Tändkablarna var ett bra tips. Bilarna står bredvid varandra så jag kan plocka fram och tillbaka en del. Apropå – var köper man bäst temp-givare till Lucas? Den är lite slabbig att flytta mellan bilarna ju.

            januari 12, 2015 kl. 12:50 #200870

            Tja det går ju bra på Speedparts och snabbast med, den kan de väl inte fuska med…

            Annars om du har vägen förbi Sjöbo så kan du få köpa en beg av mig.

            Ta det via pm

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              januari 12, 2015 kl. 16:19 #200873

              Hehe, nej det får nog bli en från speedparts ..
              Tack för erbjudandet annars!

                mars 7, 2015 kl. 18:28 #202307

                Idag fick jag äntligen tid att byta fördelarlock och rotor och göra ett startförsök. Då startade bilen på första varvet och gick sedan perfekt. Lärdomen kan vara att symptom som tyder på bränslebekymmer – plötslig död och dåligt svar på gaspådrag ändå kan vara tändningsrelaterat. En annan än är väl att bilar som inte varit så väl omhändertagna alltid tar lite tid att få rätt på.

                Apropå detta så är bilen smått inkontinent och det lär vara en rostad frostplugg. Glykol verkar inte varit prioriterat i bilens tidigare liv.. Frågan är hur man löser det, dvs var köper man och hur byter man?

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.