900t cab från USA

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900t cab från USA

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900t cab från USA

  • Författare
    Inlägg
    • mars 29, 2012 at 15:13 #5300

      Hej!

      Skulle ta fram Cabben förra fredagen och överraska barnen med den när jag hämta dem på skolan. Lite pinsamt blev det när vi skulle därifrån och åbäket inte startade …. Jag laddade batteriet i garaget och då var det inga problem men batterilampan lyste… Tänkte inte mer på det utan körde ut i vårsolen.

      Fick hjälp igång med startkablar men lite senare började den gå riktigt illa så det blev att bogsera hem…

      Vad är felet? Går det mäta om det är generatorn som lagt av. Eller om det är jordfel eller batteriet. Men batteriet tar emot laddning av laddare.

      Nu är det kallt brrrr… Men snart hade det varit kul igen. 🙂

      Magnus Boss

        mars 29, 2012 at 15:28 #41646

        Antingen så är batteriet så slut att det dör direkt av lite belastning, eller så laddar inte generator.. eller båda. Kolla om generatorn laddar genom att mäta spänningen på batteripolerna när motorn är igång, bör vara upp emot 14 v eller lite över tom.

          mars 29, 2012 at 15:53 #41648

          Tack. Skall jag mäta på batteripolerna när motorn går. Är det inte batteriet jag mäter då. Om det är full laddat visar det väl ca 14v ändå. Eller? För jag kan väl inte koppla bort batteriet när motorn går … Väl … Nää!?

            mars 29, 2012 at 16:39 #41650

            Nä!
            Ta inte loss nått. Batteriet mäter kanske 13 när det är laddat. Om generatorn funkar ska du ligga på 13.8-14.2 när motorn går. Testa också att tända helljuset för att fresta på det lite mer.

              april 1, 2012 at 06:49 #38792

              Om spänningen inte höjs när du startat motorn och mäter, då är det antagligen spänningsregulatorn i generatorn som är boven! Den har även kolen inbyggda så den slits ut med tiden. (Detta om det sitter likadan generator som på mina svenska bilar)

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.